به گزارش خبرگزاری خانه ملت، صبح امروز(چهارشنبه، 29 مرداد ماه)  بررسی طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با استناد به مواد 112، 222، 223، 224، 225، 226، 225، 226، 227، 228، 229 و 230 آیین نامه داخلی مجلس آغاز شد.

پیش از این در نشست علنی سه‌شنبه (21 مرداد ماه) استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از پایان فرصت یک ماهه وزیر مربوطه با اصرار نمایندگان خواستار استیضاح و با امضای حدود 51 نماینده مجلس اعلام وصول شد.

استیضاح کنندگان در نامه ارائه شده به هیأت رئیسه مجلس، دلیل استیضاح خود را عدم پایبندی به رویه‌های قانونی و مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و ترویج افراطی گری در دانشگاه ها عنوان کرده بودند. (متن کامل طرح + مفاد آیین نامه داخلی درباره استیضاح)

حضور جهانگیری، وزیران و معاونان رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر علوم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، برای دفاعیات وزیر علوم در این جلسه شرکت کرد.

بنابراین گزارش محمد باقر نوبخت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، زنگنه وزیر نفت، طیب نیا وزیر اقتصاد، جنتی وزیر ارشاد و رحمانی فضلی وزیر کشور، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفا اجتماعی، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سیف مدیرعامل بانک مرکزی،  ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش، مجید انصاری معاون پارلمانی دولت، قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه و نصیری قیداری معاون پارلمانی وزارت علوم، فرجی دانا را در این جلسه همراهی می کنند.

رئیس جمهور به علت سفر استانی به اردبیل در جلسه امروز استیضاح حضور نیافت.

زاکانی، موافق طرح استیضاح: انتخاب روسای دانشگاه‌ها خلاف نظر رئیس جمهور بود/ در دانشگاه ها کسانی مسئولیت گرفتند که آشوب گر و فتنه گر بودند

علیرضا زاکانی به عنوان نخستین موافق طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سخنرانی پرداخت و در قسمتی از سخنان خود با اشاره به اینکه ما متاسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نداشتیم تا با بیان ایرادات اساسی و بسیار مهم بخش حیاتی دولت جلوی آسیب‌پذیری انقلاب اسلامی ایران عزیز، دانشگاه‌ها و مردم خوبمان را بگیریم، افزود: امروز فوریت اساسی در کشور،‌ عرصه اقتصادی و اولویت آن حوزه فرهنگی است و آموزش  عالی کشور به‌عنوان بخش پیشگام در عرصه فرهنگ،‌ تحول‌آفرین در حوزه اقتصاد و شکل‌دهنده اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی مصون از تهدید بیگانگان و بدخواهان مردم شریف ایران اسلامی است.

وی با اشاره به بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه‌ها ، گفت: وزیر اطلاعات در دوره آقای روحانی و در همین دولت طی نامه‌ای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد دارای سوابق معلوم ارتباط با گروه‌های محارب و آشوبگر و... توسط وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی اعتراض کرد که سند آن در دست من است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه البته در جلسه‌ای که در حضور رئیس مجلس در 16 تیرماه امسال تشکیل شد، وزیر علوم با فرافکنی بیان کرد که دانشگاه آزاد اساساً پاسخگو به وزارتخانه نیست و حسابش جدا است و رویه و مرام خود را عمل می‌کند، تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی و افراد اعلامی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم،‌ بلکه اعتراض ما این بود که چرا وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بی‌توجه به ارسال نامه از وزارت اطلاعات اقدام به جذب عناصر بی‌صلاحیت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی کرده است. (متن کامل را اینجا بخوانید)

غضنفرآبادی، موافق طرح استیضاح: فرجی دانا در دانشگاه ها مدیریت نکرد بلکه مدیریت شد

موسی غضنفرآبادی به عنوان دومین سخنران در موافقت با استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری گفت: موضوعاتی که من امروز مطرح می کنم تخلفات قانونی است، اهمیت و حساسیت دانشگاه و وزارت علوم بر کسی پوشیده نیست دانشگاه ها محور همه پیشرفت ها به ویژه اقتصاد، فرهنگ، اخلاق هستند از این رو اگر فضای دانشگاه ها فضای علمی،‌ فضای تحقیق و فضای اندیشیدن نباشد نه اقتصاد، نه اخلاق، نه فرهنگ، نه پیشرفت،‌ نه منطق و نه سیاست داریم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد:  ذکر این نکته را لازم می دانم که فرجی دانا را همانگونه که آقای رئیس جمهور گفتند انسانی محترم،‌ متدین و دانشمند می دانم و باور عمیق قلبی دارم و وظیفه می دانم که دولت را در انجام وظایفش کمک و همراهی نمایم اما با توجه به مطالب مطرح شده از سوی دوستان و با توجه به دلایلی که ارائه خواهد شد آقای وزیر نمی گویم شما نخواستید فضای دانشگاه ها آشفته سیاسی بشود اما می گویم و یقین دارم که شما نتوانستید این موضوع را مدیریت کنید از طرفی دیگر این مشکلات انبوه در دانشگاه ها اتفاق نیافتد و روز به روز بیشتر نشود.

غضنفرآبادی خطاب به فرجی دانا افزود: شما به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید و دلیلش این است که می گویند با رفتن شما تغییری در ادامه کار او به وجود نمی آید.(متن کامل را اینجا بخوانید)

نقوی حسینی، موافق طرح استیضاح: رهبری فرمودند کسانی که ادعای تقلب در انتخابات کردند مجرمند/امروز مجرمان در وزارت علوم هستند

سید حسین نقوی حسینی نیز جریان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان سومین موافق استیضاح با تأکید بر اینکه نباید این قدر در بوق روابط تیره دولت و مجلس کوبیده شود، گفت: این همه تهدید و تهمت و توهین به استیضاح‌کنندگان برای چیست؟ با چه هدفی است؟ ما چه می‌خواهیم؟ استیضاح‌کنندگان چه می‌گویند؟ چرا این همه توهین و تهمت و زیر سوال بردن مجلس؟ مگر چه اتفاقی افتاده است؟ مگر استیضاح یک وظیفه قانونی مجلس نیست؟ مگر ملت به نمایندگان رأی نداده‌اند که تکلیفشان را عمل کنند؟ آقای فرجی دانا، چه کسی از شما رانت خواست؟ چه کسی از شما دانشگاه خواست؟ چه کسی از شما رشته خواست؟ چرا این مسائل مطرح می‌شود؟ این همه تهاجم برای چیست؟ مگر پشت پرده چه می‌گذرد؟ 

وی با بیان اینکه بنده هیچ مطالبه‌ای از وزیر علوم نداشته و یک‌بار هم با او ملاقات نکرده‌ام و در هیچ دانشگاه مربوط به جنابعالی هم حضور ندارم، گفت: چرا باید این همه توهین و تهمت زده شود؟

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان با تاکید بر اینکه همه ما اصولگرا هستیم و اصولی داریم که باید از آن دفاع کنیم، گفت: اینکه انتخابات چه می‌شود و ما نماینده می‌شویم یا خیر؟، وزیر بعدی چه می‌شود؟ و ما را تهدید کنند که اگر این وزیر برود، بدتر از این می‌کنیم و ادامه می‌دهیم! چنین می‌کنیم، مهم نیست، ما مکلف به تکلیفیم و مکلف به نتیجه نیستیم.(متن کامل را اینجا بخوانید)

پخش فیلمی در مجلس درباره حوادث پس از انتخابات سال 88 از سوی نقوی حسینی

نقوی حسینی در ادامه اقدام به پخش فیلم و فایل های صوتی از اظهارات وزیر در جلسات وزارت خانه و همچنین سخنرانی‌های جعفر توفیقی در حوادث بعد از انتخابات 88 کرد.

در فایل صوتی که به پیشنهاد وی در صحن علنی پخش شد فایل صدای منتسب به وزیر علوم وجود داشت که نسبت به عملکرد وزارت اطلاعات و نتیجه برخی از استعلام های وزارت علوم انتقاد می کند.

در این فیلم صحنه هایی با زیرنویس "حضور دکتر رعایایی در سال 88 در جمع فتنه گران" و "حضور دکتر توفیقی در جمع متحصنین در فتنه 88 نمایش داده شد"

به گزارش خبرگزاری خانه ملت در بخشی از این فیلم دکتر توفیقی در سخنرانی در جمع دانشجویان می گوید هیچ حادثه ای به اندازه جریانات اخیر روحیه و شخصیت مردم را جریحه دار نکرد و جای تاسف است که رای را به اسم کسانی بگذارند که حریم ادب و ببیان های اخلاق را فرو ریختند.

جعفر توفیقی در این فایل صوتی می گوید جای تاسف است که رای شخص با شخصیتی مثل مهندس موسوی را به اسم کسانی بگیریم که لایق نیستند.

نماینده مردم ورامین در مجلس پس از پخش فیلم گفت همه شما دیدید و شنیدید؛ ما به خود اجازه می‌دهیم که در دانشگاه همه چیز علیه نظام گفته شود مگر رهبری معظم انقلاب نفرمودند هر کس صحبت از تقلب کرد مجرم است حال شما از این فرد دفاع می‌کنید؟

جعفری، موافق طرح استیضاح: امروز نگران رشد علمی کشور هستیم

قاسم جعفری هم به عنوان چهارمین موافق استیضاح کننده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به فرجی دانا گفت: جناب آقای وزیر، دیروز یک نفر پیش من آمد و به من گفت می‌خواهم برای تو کاری کنم که در حوزه انتخابیه شما ماندگار شود. وقتی که با وی صحبت کردم او خود را منسوب به شما می‌دانست، گفتم مدرک شما چیست؟ گفت دکترا؛ گفتم من به خاطر شما به وزیر تسلیت می‌گویم، زیرا آقای وزیر را من از گذشته می‌شناسم و شخصیتی بالاتر از این دارند که امثال شما بیایند و آن را خراب کنند.

وی افزود: بدانید از این نمود‌ها خیلی اتفاق افتاده است و اگر خواستید با اسم و شماره تلفن برای شما بیان خواهم کرد. گروه‌هایی که وعده می‌دهند و همین‌ها باعث شده‌اند که نگرانی ما بیشتر شود؛ ما دغدغه علمی کشور را داریم، آیا از وضعیت دانشجویانی که به خارج از کشور اعزام شده و آژانس‌هایی نیز آنها را به خارج از کشور می‌برند آگاه هستید که چه بلایی سرشان می‌آید؟ آیا اطلاع دارید که وقتی این افراد به داخل کشور برمی‌گردند، چه مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورند؟

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در ادامه گفت: اگر حرکت ما از دور و چرخه افتاد، بازگرداندن این شتاب علمی مشکل‌تر خواهد بود، لذا این دغدغه ما است و باید برای این حرکت علمی با همه توان نیرورسانی کرد و نباید اقدامی انجام دهیم که این حرکت متوقف شود.(متن کامل را اینجا بخوانید)

آصفری، موافق طرح استیضاح: منصوبان فرجی‌دانا در فتنه ۱۸ تیر و ۸۸ دست داشته‌اند/ دشمنان به دانشگاه چشم طمع دوخته اند

محمد حسن آصفری به عنوان پنجمین نفر در موافقت با استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه بعد از پایان جنگ تحمیلی بالاخص بعد از سال 76 دشمنان انقلاب سعی کردند دانشگاه را مقابل انقلاب و نظام قرار دهند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجایی که دانشجویان و دانشگاهها قبل از انقلاب با رژیم شاه مبارزه کرده بودند طرح دشمن این بود که این بار دانشجویان را به مبارزه با انقلاب اسلامی بکشاند تا با سوء استفاده از منزلت  اجتماعی دانشجویان به انقلاب لطمه وارد کند.

وی ادامه داد:‌ من یک نمونه از انتصابات کسانی که اخیرا با حکم وزیر علوم در دانشگاه مشغول به کار شده است را می گویم این فرد از عناصر فعال دانشگاه در فتنه 88 تنها عضو هیأت علمی شرکت کننده در اجتماعات دانشجویی حامی میرحسین موسوی در تهران سابقه دستگیری در اغتشاشات سال 77 و 88، بوده است از طرف دیگر دست داشتن در جریانات فتنه انگیزی بخشی دیگر از سابقه این فرد است از طرفی دیگر بر اساس سخنان قابل تأمل این فرد ما باید دانشجویی را تربیت کنیم که 16 آذر و دوم خرداد را بیافریند و اسلامی شدن دانشگاه ها موضوع دست چندمی است حرمت شکنی برخی مقدسات مذهبی در دانشگاه و استقبال وی از توهین به نمادهای مذهبی از جمله محاسن آقایان که از جمله گفته های وی می توان به این جمله اشاره کرد که ریش مال انسان نیست بلکه برای حیوان است. (متن کامل را اینجا بخوانید)

دکتر لاریجانی: رئیس جمهور از بورسیه استفاده نکرده است

در این بین دکتر علی لاریجانی با اشاره به سخنان علیرضا زاکانی در موافقت با استیضاح گفت: یکی از مطالبی که آقای زاکانی  گفتند این بود که "به نظرم بخش زیادی از وزرا و معاونین ایشان و رئیس جمهور از این موهبت بورسیه بهره‌مندند" که در این راستا آقای انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور نامه‌ای نوشتند مبنی بر اینکه این مطلب خلاف است و دکتر روحانی از بورسیه‌ای استفاده نکرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: من گفتم تحقیق کردند و مطالب آقای زاکانی چک شد که ظاهراً در فیلم از زبان آقای زاکانی آمده است "به نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این موهبت استفاده کرده‌اند"، ظاهراً نطق لسانی بوده و نوشته‌شان غیر از بیان‌شان بود.

لاریجانی با بیان اینکه رئیس جمهور از بورسیه استفاده نکرده است، گفت: اگر اشتباهی در بیان بوده است، تصحیح می‌شود.

زارعی، موافق طرح استیضاح: فضاسازی در بحث بورسیه ها یکی از دلایل استیضاح وزیر علوم است

علی اصغر زارعی نیز به عنوان ششمین نفر در جریان استیضاح وزیر علوم به عنوان موافق استیضاح با بیان اینکه من جزو تلاش کنندگان دریافت رأی اعتماد برای دکتر فرجی دانا بودم که خود نیز شاهد است گفت: بعد از رأی اعتماد طی 6 ماه و بالاخص در 4 ماه گذشته فرآیندی پیش آمد که حداقل 6 جلسه در مجلس برای بررسی عملکرد وزارت علوم برگزار شد که در 2 جلسه آن رئیس مجلس و برخی از رؤسای کمیسیون ها حضور داشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با اشاره به بحث بورسیه ها با بیان اینکه ایرادات وارد شده به وزیر علوم موارد دیگری بود اما به یکباره دکتر صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم طی مصاحبه ای به 3 هزار بورس غیر قانونی در دولت گذشته اشاره کرد افزود: کمیسیون آموزش از وزیر علوم برای حضور در جلسه فراکسیون جهت توضیح در مورد این مسائل دعوت کرد اما به جای وی صدیقی حضور یافت همچنین کمیسیون مسئولان قبلی سازمان امور دانشجویان را نیز برای حضور در جلسه فرا خواند.

وی با بیان اینکه در همان جلسه مشخص شد براساس گزارش مسئولان حاضر در جلسه افرادی زیر معدل 14 و 16 بورسیه شدند گفت: مسئولان قبلی نیز اعلام کردند که شورای مرکزی بورس که شورایی است که براساس قانون مجلس تشکیل می شود در همه دولت های گذشته مصوباتی دارد که آن مصوبات نیز باید مدنظر قرار گیرد.(متن کامل را اینجا بخوانید)

هروی، مخالف طرح استیضاح: وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارآمد عمل کرد/ کارنامه وزارت علوم بدون تعلقات جناحی بررسی شود

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در ادامه روند نشست علنی امروز (چهارشنبه 29 مرداد) و در جریان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جواد هروی به عنوان نخستین مخالف طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا گفت: در روز بررسی رأی اعتماد به دکتر فرجی‌دانا نگران از این بودم که کشتی توسعه علمی کشور در ساحل بدنامی به گل ننشیند و ناخدایان علمی به خس و خاشاک تمسک نورزند.

نماینده مردم قائنات در مجلس نهم در ادامه افزود: 9 ماه پیش از ترس این مسائل نمایندگان را به پرهیز از سراسیمگی در انتخاب وزیر فراخواندم  و در آن روز به عنوان مخالف وزیر امروز سخن گفتم.

هروی با تاکید بر اینکه کارنامه کوتاه فرجی دانا قابل تقدیر است، گفت: جای آن دارد که بدون هیچ تعلل جناحی کارنامه کوتاه اما روشن وزارت علوم در دولت تدبیر و امید را بررسی کنیم.

وی با اشاره به فرمایش امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه "نه زندگی آنقدر شیرین و نه مرگ آنقدر ترسناک که شرافت را زیر پا بگذاریم"، تصریح کرد: در 9 ماه گذشته با توجه به حضور در کمیسیون آموزش از نزدیک با مسائل وزارت علوم محشور و با وزیر و معاونان به دفعات جلسه داشتیم.(متن کامل را اینجا بخوانید)

نامه زاهدی به ابوترابی‌فرد در واکنش به برخی دفاعیات هروی از فرجی‌دانا

پس از سخنرانی جواد هروی، محمدحسن ابوترابی‌فرد با یادآوری درباره دفاعیات وی از فرجی دانا، خاطرنشان کرد: با توجه به صحبت‌های  آقای هروی مبنی بر اینکه در مورد بورسیه‌های سال 85 و اینکه در این سال اشرافی بر آن وجود نداشته است آقای زاهدی نامه ای در این خصوص به بنده ارائه کردند.

نماینده مردم تهران، ری،‌شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای زاهدی در این نامه عنوان کردند شورای بورس در زمان وزارت ایشان آیین نامه ای را تنظیم و ارائه کرده اند که آقای زاهدی براساس این یادداشت این آیین نامه را در آن زمان تأیید کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: براساس گفته آقای زاهدی در این آیین نامه آمده است که براساس ذیل این آیین نامه عمل شود.

وی یادآور شد: نکته دومی که در نامه آقای زاهدی به آن اشاره شده آن است که در زمان وزارت ایشان در مقطع کارشناسی ارشد معدل را 16 در نظر گرفته اند.

جعفرزاده ایمن آبادی، مخالف طرح استیضاح: آب به آسیاب افراطیون فراری خارج از کشور نریزید/ اختلاف نظر موافقین و مخالفین استیضاح در روش است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به عنوان دومین نفر در مخالفت با استیضاح وزیر علوم گفت: موافقان استیضاح همکاران بسیار دلسوزی بودند که دلشان به حال انقلاب و شهدا و نظام می سوزد و دغدغه هایی دارند که قطع به یقین دغدغه همه همکاران ماست و من می توانم شهادت دهم که حتی جزء دغدغه های خود وزیر نیز هست و هیچ کس نمی تواند این دغدغه ها را منکر شود، اختلاف نظر بین موافقین و مخالفین استیضاح در شیوه عمل است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کسی که امروز با متخلفان دوره دکترا برخورد کرده است باید از او تشکر کنیم که حافظ ارزش های انقلاب و نظام بوده است، چرا باید این فرد را امروز استیضاح کنیم.

وی تصریح کرد: وزیر علوم در بحث انتصاب‌ها ورود کرده و از جامعه دانشگاهی در این باره نظر گرفته و به شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل کرده است. در اینجا باید پرسید که چرا تا این حد در بحث انتصاب ها نظر می دهید، باید گفت که 64 درصد افرادی که در این دوران از گردونه ریاست دانشگاه ها خارج شده اند پایان دوره ریاستشان بوده است.(متن کامل را اینجا بخوانید)

فرجی دانا: وضعیت امروز وزارت علوم نتیجه سیاست های شش سال پیش است

بعد از اتمام نطق آخرین نفر از مخالفان طرح استیضاح، رضا فرجی‌دانا در دفاع از عملکرد خود گفت: امروز برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی که با خلوص نیت دست به استیضاح زده‌اند خدمت رسیدم و فرصت مغتنمی است که گزارش کارکرد 9 ماهه را نیز به عزیزان عرضه کنم.

وی با اشاره به یکی از موضوعات محوری استیضاح مبنی بر کند شدن روند پیشرفت علمی کشور گفت: براساس آمار سال‌های 2014 جمعیت کشور به 1.6 درصد رسیده است؛ آنچه که ما در وزارت علوم در 9 ماه گذشته انجام دادیم چنین اثر شگرفی بر جای گذاشته است؛ نگذارید سکه های فرع در این بازار به جای سکه های اصل رواج پیدا کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: آنچه که امروز شاهدیم ناشی از کوتاهی و کم کاری است که از 4 تا 6 سال قبل آغاز شده چرا که موارد پژوهشی علمی 4 تا 6 سال زمان می برد تا اثرات خود را نشان دهد؛ ما اکنون در مورد فرایندی صحبت می کنیم که 6 سال قبل آغاز شده و اکنون نتیجه آن نشان داده می شود. 

فرجی دانا در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به برخی از مخالفان گفت: ما در دو طرف میز نیستیم و میزی که علم و فناوری کشور را روی آن گذاشته ایم را باید با کمک یکدیگر به جلو حرکت دهیم.

وی با بیان اینکه مر قانون ملاک ما برای عمل است گفت: بنده از شما رای اعتماد گرفتم که بر قانون بایستم و بر قانون پافشاری کنم و هیچ کاری را جز آن انجام ندهم و مشی مجلس نیز این است که از قانون و کسانی که از قانون حمایت می کنند پشتیبانی کند.

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: پرونده فردی که ایمیل ضد انقلابی را توزیع کرده به هیات بدوی وزارت علوم رفته و پس از بررسی اخراج شده است و حکم اخراج  او پیش من است، ما با کسی شوخی نداریم ، ما به ضد انقلاب باج نمی دهیم.(متن کامل را اینجا بخوانید)

مجلس با ادامه جلسه علنی برای بررسی استیضاح فرجی دانا موافقت کرد

دکتر علی لاریجانی پس از سخنرانی رضا فرجی دانا، با اعلام اینکه طبق آیین نامه داخلی مجلس 4 ساعت وقت صحبت داریم، گفت: برای ادامه جلسه باید از مجلس رأی گیری کنیم.

گفتنی است از مجموع 271 نماینده حاضر در صحن 231 نماینده مجلس رأی مثبت،‌ 18 نفر رأی منفی و 5 نفر رأی ممتنع به ادامه برگزاری جلسه دادند.

نوباوه وطن، موافق طرح استیضاح: برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی سعی در منحرف کردن مسیر استیضاح دارند

بیژن نوباوه وطن در ادامه جلسه علنی امروز به عنوان هفتمین موافق طرح استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه گزارشی از فیلم در ارتباط با تبلیغات رسانه های خارجی در خصوص بورسیه ها پرداخت.

در متن فیلم به برخی از تشکل های به اصطلاح دانشجویی و سایرکسانی که با این مجموعه ها در ارتباط هستند که برای استفاده از مزایای بورسیه معرفی شدند اشاره کرده است.

در اینجا ادامه فیلم به علت نقص فنی متوقف شده و نوباوه به موافقت با استیضاح خود ادامه داد و گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در این موضوع مطرح است در واقع افشای جریان رسانه ای و در واقع هماهنگی های بسیار گسترده ستاد داخلی وزیر محترم علوم و همچنین جریانات رسانه ای خارج از کشور است.(متن کامل را اینجا بخوانید)

انتقاد رئیس مجلس از طرح مطالب بی‌ربط در جریان بررسی استیضاح وزیر علوم

بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات به عنوان موافق استیضاح فرجی دانا، اقدام به پخش فیلمی مبنی بر بخشی از اخبار شبکه بی بی سی فارسی و صدای آمریکا(VOA) کرد.

این دو رسانه خارجی در این فیلم به بیان مطالبی پرداختند مبنی بر اینکه اقلیتی در مجلس ایران نمی خواهند در مقابل نظر اکثریت واقعیت ها را قبول کنند و فرجی دانا از سوی این افراد استیضاح می شود.

پیش از پخش این فیلم، بیژن نوباوه وطن تأکید کرد که رسانه های خارجی در حال حمایت از وزیر علوم هستند و برای اثبات حرف خود اقدام به پخش این فیلم کرد.

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان پخش این فیلم نسبت به آن انتقاد کرد و گفت: برخی رسانه های بی ربط اظهارات بی مبنایی را مطرح کردند، چرا باید این اظهارات در صحن علنی مجلس انعکاس یابد.

نادران، موافق طرح استیضاح: فتنه‌گران و اخراجی‌ها برای دانشگاه‌‌ها تصمیم می‌گیرند

الیاس نادران به عنوان هشتمین و آخرین موافق طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در بحث استیضاح دوستان دلایل خود را به محضر وزیر فرستادند، اما امروز به مواردی که مدنظر بود پاسخی داده نشد و انتظار می‌رفت که وزیر علوم به موارد استیضاح به صورت مورد به مورد پاسخ دهند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به افزایش امضاهای استیضاح طی 10 روز اخیر گفت: در این مدت تعداد امضاها به 60 نفر رسیده است و به طور حتم با طی روند گذشته امضاها باز هم بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: دغدغه ما این است که در محیط دانشگاهی متاسفانه مسائل علمی و پژوهشی تحت‌الشعاع گرایشات انحرافی قرار گرفته است.(متن کامل را اینجا بخوانید)

فرجی دانا: انتشار لیست بورسیه ها در فضای مجازی مورد تائید ما نیست/ طرح شکایت کرده ایم

فرجی دانا در بخش دوم دفاعیات خود پس از سخنان دو موافق استیضاح با تشکر از نوباوه و نادران به واسطه ابراز صریح نظراتشان گفت: همچنان بر این موضع که ما محتاج راهنمایی و ارشاد هستیم تاکید می کنم ولی به نظر می رسد عدم اطلاع رسانی صحیح موجب بسیاری از سوء تفاهم ها شده است و امیدواریم در این نیم ساعت باقی مانده از وقتم برخی از دغدغه های این عزیزان را پاسخگو باشم.

وزیر علوم و تحقیقات و فناوری افزود: درگزارش بورسیه ها ما هدف از اعزام که برای دوستان مبین است تامین هیات علمی مورد نیاز دانشگاهها که با هدف تامین هیات علمی در مناطق محروم و هدف اعزام بود. قانون اعزام در سال 64 مبنای کار است و آئین نامه هایی که شورای بورس مرجع آن بوده است.

وی ادامه داد: از سال 85 مبنای کار به تدریج به سمتی می رود که در سال 87 با بندی مواجه می شویم که در آن بند می آید افرادی که دارای سوابق و خدمات برجسته درعرصه ایثارگری، فرهنگی،‌آموزشی و فن آوری می باشند می بایست پس از تشکیل پرونده در اداره کل دانشجویان خارج برجسته بودن آنها احراز گردد.

فرجی دانا اظهارداشت:حداقل معدل کارشناسی 14 و کارشناسی ارشد 16 در آنجا گفته شده است و عزیزانی که در کمیسیون حضور پیدا کردند گفتیم که در زمانی که این شرط ها برای بورسیه خارج از کشور اعلام می شود که ما متوسط معدل کارشناسی کل کشورمان 15.5 است و معدل ارشد کل کشور 17.2 است.

وی ادامه داد: یعنی اگر بخواهیم کادرسازی کنیم بین نخبگان قاعدتا باید از کف بالاتر باشد و حداقل بگذاریم به هر حال این چیزی است که گفته شده و ما هم به آن پایبند هستیم به عنوان مر قانون.(متن کامل را اینجا بخوانید)

دکتر لاریجانی: جابجایی چندمدیرفضای حوزه آموزش را آرام‌تر می‌کند

دکتر علی لاریجانی بعد از نطق دوم رضا فرجی دانا و پیش از برگزاری رأی گیری برای استیضاح گفت: از استیضاح کنندگان و وزیر علوم تشکر می کنم که خوب صحبت کردند و مطالب خود را در فضای آرامی مطرح کردند.

رئیس مجلس خطاب به وزیر علوم گفت: چون شما برخی مطالب را اینجا برای من فرستادید و گفتید فلانی نظر بدهد من نوشته جات شما را خواندم و دیدم وزارت اطلاعات غیر از یک نفر بقیه را تأیید کرده است از این رو چون من را حکم قرار دادید من به آن نکته ای که شما گفتید اشاره می کنم و آن اینکه به مواردی که در آن جلسه اشاره شد و جمع بندی کردیم پایبند باشید از جمله یکی از موارد این بود که اگر چند نفر از این برادران جابجا شوند سولمه ای به عالم اسلام وارد نمی شود و فضا آرام تر می شود.

وی افزود: نظر من این است که با جابجایی چند نفر مشکل حل می شود و فضا آرامتر می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای جهانگیری به بنده پیغام دادند که ما به نظر شما احترام می گذاریم و به این نظر عمل می کنیم.

نمایندگان مجلس رای اعتماد خود از وزیر علوم را پس گرفتند

به گزارش خانه ملت، در نهایت در جریان بررسی طرح استیضاح رضا فرجی دانا، وی نتوانست رأی اعتماد مجلس را به دست آورد.

براساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مجموع 270رای مأخوذه با 145 رأی موافق، 15 رأی ممتنع و 110 رأی مخالف، اعتماد خود را از رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات پس گرفتند.

درخواست رئیس مجلس از دولت برای معرفی گزینه جدید تصدی وزارت علوم

دکتر علی لاریجانی در پایان نشست علنی امروز چهارشنبه 29 مرداد مجلس شورای اسلامی بعد از اعلام آرای نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم اظهار کرد: برای آقای فرجی دانا آرزوی موفقیت می کنیم و امید است در جایگاه دیگری بتواند خدمات دیگری ارائه دهند.

وی گفت: از دولت نیز تقاضا داریم تا هرچه سریعتر گزینه جدید وزارت علوم را به مجلس معرفی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: از نمایندگان نیز تشکر می کنیم که حوصله کردند و امروز با توجه به طولانی شدن جلسه علنی در صحن حضور داشتند./

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا