نشست خبری هیات رییسه دانشگاه یزد یکشنبه 26 مردادماه جاری با حضور خبرنگاران رسانه های ملی و محلی در سالن شهید صدوقی این دانشگاه برگزار شد.

رییس دانشگاه یزد در این نشست، در رابطه با موضوع استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری اظهار کرد: دکتر فرجی دانا وزیر علوم از لحاظ علمی و اخلاقی و تعهدی و مدیریتی، شخصیتی برجسته‎ و از رتبه‏های بسیار خوب علمی کشور است و به همین خاطر نیز این استیضاح برای مجلس یک اتفاق تاریخی خواهد بود.

دکتر محمد صالح اولیاء خاطرنشان کرد: آقای دکتر فرجی دانا یکی از نخبگان جامعه علمی هستند چراکه هم به لحاظ علمی در رتبه های بسیار بالایی در طول دوران تحصیل خود قرار داشتند هم به لحاظ تعهد هم به لحاظ اخلاق و هم به لحاظ مدیریت، اگر می خواستیم یک فرد نمونه ای را از مجموعه دانشگاهیان در نظام جمهوری اسلامی انتخاب کنیم، یکی از بهترین گزینه ها وزیر محترم وزارت علوم و تحقیقات و فناوری هستند. وی افزود: ما باید قدر نخبگان خود را بدانیم  و امیدواریم مجلس هم این قدرشناسی را انجام دهد. دکتر اولیاء خاطرنشان کرد: همگی باید شکر نعمت را به جا آوریم چراکه تنها در این صورت نعمت ما افزوده خواهد شد و اگر کفران نعمت کنیم نعمت های خود را که نخبگان ما هستند به نحوی از دست خواهیم داد.

دکتر اولیاء در بخش دیگری از سخنانش در این باره گفت: ایجاد شکاف و تفرقه در جامعه یکی از مهمترین بلاهای سال‎های گذشته بوده ولی هنر این است که تفاوت‎ها و شکاف‎ها در جامعه پوشانده شود و کسی موفق خواهد بود که در این راستا گام بردارد.

وی در ادامه با اشاره به توانمندی‏های دانشگاه یزد، قرار گرفتن این مجموعه در ردیف 10 دانشگاه برتر را براساس چشم انداز دانشگاه دور از ذهن ندانست و تصریح کرد: رتبه دانشگاه یزد در بین دانشگاه‎های کشور که در بخش دولتی بالغ بر 170 دانشگاه هستند، براساس ارزیابی‎های داخلی و خارجی بین 16 تا 27 است.

وی با بیان این که هیچ‌کدام از این رده‎ها، جایگاه واقعی دانشگاه یزد در کشور نیست، عنوان کرد: شاید توجه به تامین زیرساخت‎های دانشگاه در سال‎های گذشته مسؤولان را از ارتقای رتبه دانشگاه غافل کرده است ولی براساس چشم‎انداز هفت ساله‎ای که منطبق با برنامه پنج ساله ششم مد نظر است باید با تقویت معیارهای ارزیابی در راستای ارتقای جایگاه دانشگاه تلاش شود.

رییس دانشگاه یزد در بخش دیگری از سخنانش خواستار تغییر دیدگاه جامعه به دانشگاه شد و گفت: دانشگاه یزد مصمم به جذب دانشجویان مستعد و ممتاز از سراسر کشور است و در این زمینه نیز مشوق‎ها و تمهیدات بسیار خوبی را اندیشیده است.

دکتر قاسم برید لقمانی - معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد نیز در ادامه سخنان رییس این دانشگاه به آیین‌نامه حمایت از دانشجویان استعداد درخشان در این مجموعه آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در این آیین نامه دانشجویان در شش سطح گروه‏‌بندی شده‎اند   که به هریک از این گروه ها جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت.

دکتر لقمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمادگی دانشگاه برای پذیرش بیش از سه هزار و 500 نفر دانشجوی جدیدالورود در مقاطع تحصیلی مختلف برای سال تحصیلی جدید، تصریح کرد: دانشگاه یزد در حال حاضر بالغ بر 14 هزار و 500 دانشجو در 62 گرایش مصوب کارشناسی، 83 گرایش کارشناسی ارشد و 36 گرایش دکترا دارد.

سپس، حجت الاسلام متوسل به سخنرانی پرداخت و با تأکید بر ضرورت رعایت انصاف در جامعه از خبرنگاران خواست تا تحت تاثیر جو قرار نگیرند چراکه دولت ها می آیند و می روند. وی همچنین در خصوص استیضاح وزیر علوم هم گفت: باید انصاف داشت و به مجلس فرصت داد تا به مسأله رسیدگی کند.

در ادامه معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه در خصوص رعایت انصاف خاطرنشان کرد: انصاف خوب است ولی همه باید انصاف داشته باشند. به عنوان مثال آن نماینده استان که متن استیضاح را امضا کرده و در آن تایید کرده که کشور در این مقطع با رکود علمی مواجه بوده، شایسته بود اول از دانشگاه یزد بازدید می کرد تا در جریان اقدامات و پیشرفت های چند ماهه قرار می گرفت.

دکتر سید محمد تقی المدرسی در ادامه به ارایه توضیحاتی در مورد اقدامات صورت گرفته در این حوزه پرداخت و گفت: محققان و پژوهشگران دانشگاه در حال حاضر به پنج پایگاه اطلاعاتی مهم دسترسی آنلاین و به 360 پایگاه دسترسی آفلاین دارند.

وی همچنین با اشاره به انجام اقدامات برای چاپ و نشر 15 عنوان کتاب، در رابطه با ارتباط دانشگاه با صنعت به انعقاد قرارداد دانشگاه با دستگاه ها و صنایع مختلف به ارزش مجموعاً 780 میلیارد تومان اشاره کرد.

وی همچنین به انعقاد تفاهم نامه‎هایی با مراکز علمی و تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری به میزان 720 میلیون تومان تجهیزات جدید آزمایشگاهی یعنی معادل سه برابر سال گذشته خریداری و ساماندهی شده است.

المدرسی گفت: دانشگاه در ارتباط با صنعت دو هدف بازاریابی و نیازسنجی را دنبال می‎کند چرا که معتقدیم دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه نه تنها باید معرف کارآموزان به صنایع باشد بلکه باید نیازها و مشکلات صنایع را شناسایی و ارتباط اساتید دانشگاه با صنعت برای رفع مشکلات و ارائه دستاوردها برقرار کند.

معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد ادامه داد: در همین راستا نیز با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد تفاهم‌نامه‌ای برای تشکیل دبیرخانه مرکز علم و کار در این دانشگاه منعقد شده است تا این ارتباط دو سویه موفق‎تر برقرار شود.

دکتر کاظم مندگاری - معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز با بیان این که این معاونت زمینه ساز آموزش است و شرایطی را فراهم می‎کند که دانشجویان در محیطی آرام و با نشاط به اموختن بپردازند، اظهار کرد: شرایط سنی دانشجویان و جدایی آنها از خانواده برای ورود به دانشگاه در واقع نقطه عطفی برای ورود آنان به زندگی است که از حساسیت بالایی برخوردار است.

وی مدیریت علمی دانشگاه و متمرکز شدن تسهیل شرایط آموزش برای دانشجویان را دو سیاست مد نظر این معاونت ذکر کرد.

این مسؤول با اشاره به وجود دو تشکل دانشجویی در این دانشگاه، افزود:  البته یک تشکل دیگر نیز در شرف راه اندازی و چند تشکل جدید هم در مرحله اخذ مجوز هستند و امیدواریم با افزوده شدن به تعداد تشکل‎ها و کانون‎های دانشجویی شاهد رشد این فضای پویا و با نشاط باشیم.

دکتر علی مروتی - معاون دانشجویی دانشگاه یزد نیز با اشاره به فعالیت‎های صورت گرفته در این حوزه، بیان کرد: ظرفیت خوابگاه‎های دانشگاه به نحوی توسعه یافته که تمامی دانشجویان جدیدالورود غیر بومی در این خوابگاه‏ها اسکان داده شوند. همچنین در بخش تغذیه نیز سعی در حرکت به سمت برون سپاری با هدف افزایش بهره‌وری و تنوع در ارائه خدمات به دانشجویان داریم.

وی همچنین رویکرد کمیته انضباطی دانشگاه را برخورد با هدف اصلاح خواند و افزود در کمیسیون موارد خاص نیز حرکت به سمت تنها رسیدگی به شکایت دانشجویان خاص بوده است و سعی داریم که درخواست سایر دانشجویان از مراحل معمول دنبال شود.

دکتر سید محمد مهدی حسینی معاون اداری و مالی دانشگاه نیز در ادامه این نشست به بیان برخی از سرفصل های برنامه این حوزه برای ارتقای بهره وری در دانشگاه یزد پرداخت.

مشاور رییس و مدير حوزه رياست دانشگاه يزد هم در پاسخ به سؤالی در مورد پروژه هاي عمراني این دانشگاه اظهار داشت: سالن آمفي تئاتر دانشگاه در حال حاضر به عنوان يكي از مهمترين پروژه هاي عمراني در دست اجراست و طي ماه هاي مهر يا آبان به بهره برداري مي رسد. دکتر سيد محمود زنجيرچي همچنين از ايجاد يك سالن غذاخوری جديد و تجهيز سالن های غذاخوری قديمي خبر داد و بيان كرد: سايت باغ ملي براي پرديس بين الملل تجهيز مي شود ضمن اينكه سالن فجر دانشگاه نيز به محل بازارچه دانشجويي تبديل خواهد شد.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا