دبیرکل هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه از برگزاری این اجلاس با موضوع محیط زیست و توسعه به میزبانی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، محمدرضا تابش در نشست خبری خود که در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس برگزار شد اظهار کرد: هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه‌ی آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه از اول تا سوم شهریور ماه در هتل اسپیناس تهران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به عضویت 46 کشور در این کنفرانس افزود: تا امروز 15 کشور از جمله مالزی، سریلانکا، تایلند، کره، چین، هند، مغولستان، مالدیو، جزایر سلیمان، فیلیپین، اندونزی و نپال برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند و همچنین ناظرینی از صندوق جمعیت ملل متحد و برنامه‌ی توسعه ملل متحد و چند سازمان بین‌المللی پارلمانی مرتبط با محیط زیست از فرانسه و انگلیس در این کنفرانس حضور خواهند یافت.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: این کنفرانس به ریاست آقای لاریجانی آغاز خواهد شد و بعد از آن جلسه مجمع عمومی و کمیته اجرایی برگزار می‌شود و کار تدوین بیانیه پایانی با مشارکت کشورها انجام خواهد شد.

تابش ادامه داد: کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست از سال 1993 با حضور 8 کشور در اولین سالگرد اجلاس ریو که از اجلاس‌های معتبر زیست محیطی بود توسط پارلمان کره جنوبی بنیان گذاری شد و مقر آن در کره جنوبی است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یاد آور شد: در دوره شانزدهم این کنفرانس نپال میزبان برگزاری این مراسم بود که با حکم رئیس مجلس من از طرف مجلس شورای اسلامی در این کنفرانس شرکت کردم. در کمیته تدوین قطعنامه عضو شدم و موارد مورد نظر ایران در قطعنامه گنجانده شد. همچنین با نظر رئیس مجلس پیشنهاد میزبانی ایران برای دوره هفتم این کنفرانس ارائه شد که باموافقت کشورهای عضو دبیر کل اجرایی و کشور میزبان روبروشد.

تابش با بیان اینکه این کنفرانس صد در صد علمی است خاطر نشان کرد: ما از مدتی قبل کمیته علمی و محتوایی کنفرانس مرکب از برجسته‌ترین افراد محیط زیستی در کشور و نمایندگان سازمان‌های مختلف از جمله محیط زیست ، وزرات نفت، وزارت خارجه، وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل دادیم و بحث‌هایی را پیرامون برگزاری هر چه پربارتر اجلاس انجام شد، دستور کار و پیش نویس بیانیه پایانی تدوین شد.

نماینده مردم اردکان در مجلس اضافه کرد: همچنین کمیته اجرایی کنفرانس زیرنظر معاون اجرایی رئیس مجلس برگزار شد که کارها را در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای، فرهنگی، روابط عمومی و تدارکاتی مورد پیگیری قرار دهد. اعضای کمیته نیز هفته گذشته با آقای لاریجانی دیدار کردند.

دبیر کل هفتمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه‌ی آسیا و اقیانوسیه با موضوع محیط زیست درباره‌ی مسائل مطروحه دراین اجلاس گفت:‌ ضرورت همگرایی منطقه برای حمایت از محیط زیست، همکاری کشورها در حوزه‌ی محیط زیست و شرایط خاص توسعه‌ی آسیا و اقیانوسیه از جمله مواردی است که در اجلاس مورد بررسی قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود توجه پارلمان‌ها نسبت به تصویب قوانینی برای کمک به دولت‌ها در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست جلب شود.

تابش افزود: در این کنفرانس وضعیت بحرانی در سوریه، غزه و افغانستان و همچنین پیامدهای انسانی و آثار مخرب زیست محیطی جنگ در این کشورها در کنار بحران‌های منطقه‌ای و جهانی، مثل بحران آب و انرژی، تغییرات آب و هوا، تخریب جنگل‌ها و پدیده گرد وغبار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مقابله با آپارتاید علمی وممانعت از زورگویی قدرت‌های استکباری در عدم دسترسی دانشمندان غیر غربی بهیافته‌های علمی، ایجاد وفاق بین کشورهایی با جغرافیایی مشترک ورعایت اخلاق زیست محیطی هم از دیگر مسائل جانبی مطروحه دراجلاس خواهد بود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس همچنین گفت: هماهنگی‌هایی با وزارت خارجه برای حضور سفرای کشورهای عضو در اجلاس افتتاحیه انجام شده تا سفرا انتقال نظرات کشورهای خود به این کنفرانس مصوبات کنفرانس رابه کشورهای خود نیز منتقل کنند.

تابش در پایان گفت که مدعوین این کنفرانس همچنین بازدیدهای علمی از پارک پردیسان و باغ گیاه شناسی و همچنین بازدیدهای ایران شناسی و بازدید از ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی را نیز در دستور کار دارند.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا