یزدفردا"واژه"مرداد" و" امرداد"دو واژه ای است که در مورد نام ماه پنجم سال در تقویم ایرانیان مورد استفاده قرار می گیردو  سالها و یا بهتر است بگوییم قرنها بلاتکلیف مانده و همیشه موافقان و مخالفانی با استدلال های خود در پی اثبات دلیل استفاده از نام مورد نظر خود در مورد این ماه بوده اند،عده ای  با هزاران دلیل منطقی و علمی و عرفی اثبات می کنند که نام ماه پنجم سال "مرداد" و درمقابل هم عده ای با هزارویک دلیل منطقی و علمی و عرفی اثبات می کنند که باید نام پنجم ماه "امرداد"نامیده شد.

و البته از زمانی که حکومت و دولت و اقتداری در کار بوده در تقویم های رسمی منتشر شده در ایران نام ماه پنجم ماه "مرداد" و در بعضی از تقویم های منتشره خصوصا  هموطنان زرتشتی نام ماه پنجم سال "امرداد" منتشر شده است .

یزدفردا نیز که از تیرماه 1384 تا کنون فعالیت رسانه ای خود را دنبال می کند در این رابطه مطالب و اخباری  را منتشر نموده که می توان به "


 

 نماينده زرتشتيان در مجلس‌‏هفتم:بجاي كلمه" مرداد" براي ماه دوم فصل تابستان از كلمه " امرداد" به معناي زندگي استفاده شود

درتاریخ: 01 مرداد 1385


 

 پارسی را پاس بداریم !!مرگ را به جای جاودانگی ننشانیم

در تاریخ: 01 مرداد 1393


اشاره نمود .

در مطلبی که در ادامه میخوانید یکی از مخاطبان فردایی مطلبی در مخالفت با استفاده از نام "امرداد"مطرح کرده اند که با هم می خوانیم "


وارده به یزدفردا "یک فردایی"سلام خدمت مسئولین سایت یزد فردا/من هم یک خواننده همیشگی مطالب سایت شما هستم لطفا نظر من را نیز منتشر نمایید.

بسیاری بر این باورند که ماه پنجم سال شمسی را باید " امرداد " بخوانیم و نه " مرداد ". استدلالشان هم این است که چون در فارسی باستان " امرداد " به معنای نامیرا بوده و " مرداد " به معنای میرا و نابود شونده، زشت است که بگوییم مرداد.
نکته اول در این مورد این است که در زبان فعلی فارسی، پیشوند نفی " ا " دیگر کاربردی ندارد و هیچ گویشور زبان فارسی با شنیدن کلمه " امرداد " معنای نامیرا را از آن استنباط نمیکند، مگر تنی چند اهل علم زبانهای باستانی.
و البته همانها هم در زندگی روزمره خود هیچگاه از پیشوند " ا " استفاده نمیکنند و من با شما مرج میبندم که در ناخودآگاه خود و در خلوت خود هیچ تصویر ذهنی از " امرداد " به معنای نامیرا ندارند و تنها دلیل افرادی که امرداد را ترجیح میدهند بر مبنای یک ارزش گذاری غیرعلمی و احساسی و اصالت گرایانه است، از جنس همان فارسی را پارسی دانستن و یا در برگردان انگلیسی آن Persian  را به Farsi  ترجیح دادن، یا که ایران را پارسه خواندن. 
ماههای سال نظیر روزهای هفته و اعداد و نظایر آن، در زبان فارسی به حالت نمادین درآمده‌اند. وقتی شما میشنوید " مهر ماه " یاد پاییز ، یاد مدرسه و کلاس ، یاد ترافیک ، و نظایر آن می افتید. آن چند درصد هپروتی را که با شنیدن " مهر ماه " یاد مهر و محبت و امثالهم میفتند را فاکتور بگیرید.
ما در مورد زبان روزمره مردم صحبت میکنیم نه در مورد هپروتیات باستانی. مرداد هم گرما را تداعی میکند و مردم عادی با شنیدن آن به معنای تحت الفظی آن اهمیتی نمیدهند.
به تعبیری دیگر میتوان گفت " مرداد " به عنوان نام یک ماه شمسی به حالت انجماد درآمده، از معنای خود تهی شده و حالت نمادین پیدا کرده است. دوستان نشانه‌شناس و معناشناسان شناختی بهتر میتوانند استدلال بیاورند برای این موضوع.

توضیح:

 انتشار  و انعکاس مطالب و نظرات مخاطبان فردایی در یزدفردا  به منزله دیدگاه "یزدفردا" نبوده و انعکاسی است از   نظرات نویسندگان مطالب که با نام حقیقی و یا مستعار مخاطبان فردایی منتشر می شود و دیگر مخاطبان فردایی  نیز می توانند نظرات خود را با معرفی کامل خود و ارائه شماره تماس" تلفن همراه"در یزدفردا منتشر نمایند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا