-محمد سعید صالحی فیروزآبادی

خونريزي جنايتکارانه ارتش اسراييل در غزه دل هر کسي را که اميدي به رستگاري انسان و انسانيت در کره خاکي را دارد خون کرده است. آدمي از خويش مي پرسد آيا براستي سوالي که در داستان آفرينش فرشتگان از خداوند نمودند سوال درستي نبود ؟ براي چه خداوند موجودي    را مي آفريند که کاري جز ناداني و خونريزي ندارد ؟
آيا پشت اين کشتار بيرحمانه و ظالمانه منطقي وجود دارد؟ اگر در درون اين بيرحمي تنفرآور منطقي را کشف کنيم شايد روزي بتوان براي چنين سبعيت وحشتناکي برنامه ريزي نمود و آنرا مهار نمود. و اگر در درون اين درگيري نتوانيم منطقي را درک نمائيم بايستي همچنان سالها خون گريه کنيم و بر اين مصائب بزرگ انساني اشک بريزيم بدون اينکه بتوانيم براي آن چاره اي بيابيم.
مجبوريم نگاه مختصري بر ريشه هاي اين درگيري بيندازيم :
تورات به يهوديان وعده مي دهد که بعد از آوارگي طولاني آنها به ارض موعود باز خواهند گشت و سرزمين خود را در فلسطين آباد خواهند نمود.
مسيحيت در سده هاي ميانه براي اينکه از نگاه خويش زادگاه حضرت مسيح را از چنگ کافران مسلمان آزاد کند جنگهاي دويست ساله صليبي را براه انداخت. بعد از جنگ جهاني اول و اشغال سرزمين فلسطين متفقين و در راس آنها انگلستان هيچگاه حاضر به بيرون رفتن از اين منطقه نشدند.
جنبش صهيونيسم با کمک کشورهاي غربي تلاش خود را براي مهاجرت يهوديان به فلسطين آغاز نمود. اين تلاش بويژه بعد از جنگ جهاني دوم و آنچه نسل کشي يهوديان بوسيله آلمان نازي خوانده مي شد گسترده تر گشت.
کشور اسرائيل با قتل عام و ايجاد ترس و درنتيجه با آواره شدن بخشي از مردم بومي فلسطين از سرزمين مادريشان تاسيس گرديد.
کشورهاي قدرتمند و پيروز در جنگ جهاني دوم بزرگترين پشتيبانان اسرائيل مي باشند. اين پشتيباني همواره از آغاز تاسيس اسرائيل وجود داشته و در ابعاد گوناگون از جمله سلاح ، پول و بويژه حمايتهاي تبليغاتي ادامه يافته است.
واکنش هاي طرف مقابل تاکنون چه بوده است ؟
از آغاز تاسيس اسرائيل دو رويکرد از سوي کشورهاي منطقه با اين کشور صورت گرفته است:
از آنجايي که بخش عظيمي از حاکمان کشورهاي عربي منطقه مشروعيت و فلسفه وجودي خويش را از تاييد کشورهاي غربي ميگيرند ،رويکرد اين کشورها شايد در ظاهر براي فريب ملتهايشان حمايت و همدردي با مردم فلسطين مي باشد اما در هنگام عمل و در پشت پرده همواره شمشير آخته خود را از راههاي گوناگون به مردم فلسطين حواله نموده اند.
بخش ديگري از حاکمان کشورهاي منطقه نيز که از درد و رنج مردم فلسطين بظاهر دل آزرده و ناراحت مي باشند از آنجايي که اين دل آزردگي مبتني بر شناخت عميقي نبوده است ،مواضع آنان نه تنها چيزي از درد و رنج مردم فلسطين کم نکرده است بلکه باعث رنجوري بيشتر مردم فلسطين و نيز رنج و درد بيشتر ملتهاي خويش شده اند. نمونه اي از اين مواضع موضع جمال عبد الناصر و کشورهاي متحد  وي بود که با شعار ريختن يهوديان به دريا و براه انداختن جنگي حساب نشده نه تنها نتوانست فلسطين را آزاد نمايد ، بلکه بخشي از خاک خود و کشور متحدش سوريه را به اسرائيل واگذار نمود.
انتفاضه هاي متعدد با وجود فداکاريهاي بيشمار مردم فلسطين جز بر جاي گذاشتن داغ دل جوانان فلسطيني بردل مادران فلسطينيو نيز داغ دل جوانان يهودي بر دل مادرانشان حاصلي نداشته است.
چرا با وجود جانفشانيهاي گسترده درد و رنج مردم فلسطين همچنان ادامه دارد و مردم منطقه همچنان بايستي شاهد اين سبعيت بدوي باشند ؟
بنظر مي رسد پاسخ را بايستي در نشناختن واقعي صورت مسئله جستجو نمود. 
بقول يکي از کاربران محترم و گمنام يزدفردا حل مسائل هنگامي ممکن خواهد شد که مجهولات مسائل بدرستي بيان شوند. هنگامي که خود مان نميدانيم در پي چه مجهولي بگرديم چگونه مي توانيم انتظار داشته باشيم که پاسخ سوالاتمان را بيابيم ؟
در مورد منازعه مردم فلسطين و اسرائيل بزرگترين دروغ تاريخ گفته شد ه است:يهوديان بعد از سالها همانطوريکه در تورات به آنان وعده داده شده است به کشورشان برمي گردند و حکومتشان را تشکيل مي دهند. اين يکي از بزرگترين دروغهايي است که در تاريخ معاصر به خورد ملتهاي جهان داده شده و متاسفانه بخش بزرگي از جهان از جمله مسلمانان اين دروغ را باور کردند.  اين در حالي است که يهوديان به همراه مردم فلسطين خود بخشي از قربانيان توطئه اي بزرگ بودند . توطئه استمرار جنگهاي صليبي و عقده گشائي شکست تمدن مسيحي در سده هاي ميانه و تجديد زخمهاي کهن از ياد رفته بوسيله نخبگان دولت ساز پيروز جنگهاي جهاني اول و دوم.
اين نخبگان بخوبي از اين موضوع آگاه بودند که تشکيل کشوري يهودي در جايي که در محاصره مردم مسلمان قرار دارد هيچگاه امکانپذير نخواهد بود مگر اينکه چنين دولت پوشالي کاملا از سياستهاي کشورهاي غربي بدون چون و چرا تبعيت نموده و اين کشور را بصورت پايگاه اشغال شده اي در اختيار کشورهاي غربي قرار دهد. 
چرا ميگوييم يهوديان همانند فلسطينيان خود قرباني اين توطئه کثيف بودند ؟زيرا صدها سال يهوديان در کنار مردم مسلمان منطقه با مسالمت و آرامش در حال گذران زندگي خود و انجام عباداتشان در قدس يا بيت المقدس بودند.
اين در حالي است  که گفته می شود  يهوديان در اروپا در طي قرون متمادي تحت ستم بخشي از مردم اروپا بوده اند. 
در نزاع کنوني مردم فلسطين و يهوديان اسرائيل هر دو در حال دادن هزينه بوده اند . هزينه تلفات انساني را بيشتر طرف فلسطيني بر دوش کشيده است. گو اينکه طرف اسرائيلي نيز هيچگاه از تلفات انساني بي نصيب نمانده است . در بخشي که مربوط به هزينه هاي حيثيتي و کشتار زنان و کودکان مي شود هزينه هاي طرف اسرائيلي وحشتناک بوده است . اين هزينه ها بويژه در چند سال اخير که حملات انتحاري و منفجر کردن اتوبوسهاي اسرائيلي بوسيله فلسطينيها کمتر انجام مي شده است بر طرف اسرائيلي بسيار بيشتر وارد شده است. آسيب حيثيتي که در چند سال اخير دولت اسرائيل بر يهوديان وارد نموده است هيچ گروهي در تاريخ بشري به يهوديان وارد ننموده است.
آيا يهوديان بدون مقاومت تسليم چنين توطئه اي شدند ؟
همواره در هر گروه و جامعه اي انسانهاي هوشمندي هستند که بخوبي قدرت پيش بيني و تشخيص منافع خود و جامعه خود را دارا مي باشند. يهوديان نيز از اين امر مستثني نبودند. يهوديان نتوريکارتا يکي از اولين گروههاي جوامع يهودي بودند که متوجه هزينه هاي سنگين تشکيل کشوراسرائيل گرديدند. اين گروه سنتي يهودي بخوبي متوجه گرديد هزينه حيثيتي تشکيل کشور اسرائيل و آواره کردن هزاران نفر فلسطيني از سرزمين مادريشان و تقسيم شهروندان فلسطيني به شهروندان درجه يک يهودي و شهروندان درجه دو فلسطيني چه هزينه سهمگيني را بر روي دوش يهوديان تحميل مي نمايد. يهوديان نتوريکارتا که صدها سال زندگي صلح آميز را در کنار مسلمانان گذرانده بودند و در غم و شادي همسايگان مسلمانشان سهيم بودند بجاي اينکه به آواره کردن مردم فلسطين بپردازند خود آواره کشورهاي ديگر شدند. 
اين در حالي بود که صدها هزار يهودي بعد از جنگ جهاني دوم به فلسطين ، سرزميني که کتاب دينيشان تورات به آن وعده داده بود و از آن آواره شده بودند ،مهاجرت کردند . اين آغازي بود بر کتاب پر از درد و رنج و غصه مردم يهودي و مسلمان فلسطين

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا