با نزدیک شدن به عید فطر مردم پس از یک ماه روزه داری خود را آماده برگزاری جشن این عید سعید می کنند و پخش شیرینی وشربت در بین مردم از مراسم این روز فرخنده می باشد و با توجه به تعطیلات پس از آن ، برخی نیز به مسافرت می روند  ، رعایت نکات بهداشتی  جهت حفظ سلامت مردم درتعطیلات این عید بزرگ بسیار ضروری می باشد .

در این زمینه مهندس مهدی ملکی سورکی کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان یزد توصیه هایی داشتند که باهم می خوانیم :

1- در روز عید و پس از آن افراد برای دید و بازدید به منزل هم می روند و در اماکن عمومی نیز پذیرایی صورت میگیرد، با این حال افراط در مصرف شیرینجات و مواد چرب و شيرين و يا نمك زياد موجب بروز عوارض ناراحت‌كننده و گاه خطرناكي مانند افزايش فشار خون، ‌چربي‌هاي خون و درنهايتا عوارض قلبي، عروقي خواهد شد و همچنین باعث چاقی خواهد شد پس در مصرف این مواد صرف جویی شود.

2- استفاده از مواد غذایی فیبر دار میوه، سبزی، سالاد، حبوبات و سایر مواد غذایی حاوی فیبر جهت جلوگیری از یبوست در این ایام فراموش نشود.

3- خوردن گروه آجیل و خشکبار در حد متعادل و کم نمک در روز برای افراد و بخصوص خانم ها و کودکان و نوجوانان چون تامین کننده نیازهای بدن به عنصر آهن و منیزیم است مشکلی ایجاد نمی کند اما باز هم اعتدال در خوردن فراموش نگردد.

4- با توجه به یکماه روزه داری از مصرف زیاد مواد غذایی و شیرینجات در روز عید خودداری نمایید که پرخوری می تواند باعث ایجاد اختلالات گوارشی گردد.

5- خوردن مواد غذایی سالم از جمله لبنيات كم‌چرب پاستوریزه (شير، ماست، پنير و دوغ) افزايش يابد.

6- از خرید مواد غذایی که توسط دوره گردان و دستفروشان عرضه می گردد و شرایط مناسب بهداشتی را ندارد خودداری نمایید .

7- مواد غذایی و شیرینجات را از مراکز بهداشتی و معتبر خریداری نمایید که بسته بندی مناسب و مشخصات بهداشتی و تاریخ تولید و انقضاء دارند.

8- یکی دیگر از مشکلات این روزها کمبود تحرک و فعالیت جسمی مانند پیاده‌روی، ورزش و غیره است که موجب کاهش چربی‌های نامطلوب خون می‌شود و در تنظیم تعادل فشار خون موثر است ، پس ورزش را از یاد نبرید.

9- برای جلوگیری از خرابی دندانها ، مسواك زدن دندان‌‌ها پس از مصرف مواد غذایی بخصوص شیرینیجات  فراموش نشود.

10- از نوشیدن آبهایی که از سلامت آنها مطمئن نیستید خودداری نمایید و تا حد امکان در سفر از آب معدنی استفاده نمایید.

11 - میوه و سبزیجات را حتما قبل از مصرف حتما بطور صحیح شستشو و ضد عفونی نمایید.

12 -برای رفع  مشكلات دستگاه گوارشي مانند يبــوست، مــي‌تــوان علاوه بر ايجاد تحرك (پياده‌روي و...) از ميوه‌ها و سبزي‌ها، ‌مايعات كافي، خيسانده آلو بخارا، انجير، برگه‌هاي هلو، زردآلو، قيسي استفاده كرد.

13- در مسافرت و در زمان استفاده از رستورانهای بین راهی از مکانهای تمیز و بهداشتی استفاده نمایید و از مصرف غذاهایی که مشکوک به آلودگی می باشد، خود داری کنند و از تازه بودن غذاها اطمینان حاصل نمایند.

14- رعایت نکات بهداشت فردی چه در این ایام و چه در زمان سفر بهترین راه برای جلوگیری از بیمار شدن است.

15 – شستشوی دستها بصورت مرتب در زمان سفر و بخصوص پس از اجابت مزاج با آب و صابون بسیار ضروری و پیشگیرانه است.

16 – در زمان سفر بعلت نداشتن شرایط مناسب نگهداری از برداشتن مواد غذایی فاسد شدنی و حساس برای استفاده در میان راه خودداری نمایید.

17 - باتوجه به چند روز تعطیلات عید فطر میوه به اندازه خریداری شود وجهت جلوگیری از پلاسیده شدن و خراب شدن آن  در یخچال یا جای خشک و خنک نگهداری شود .

18- جهت صرف غذا در رستورانها و مراکز پذیرایی ، برای در امان ماندن از سلامت جسم و روح خود وخانواده از مراجعه به مراکز که قلیان عرضه میکنند ، خودداری نمایند.

19 - در زمان استفاده از پارکها و مراکز تفریحی ، زباله ها را در آن رها نکنید تا دیگران هم بتوانند از حضور در اماکن لذت ببرند.

امیدوارم عید و تعطیلات خوبی را داشته باشید .

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا