حراج آبروی یزد و یزدی ها به چه قیمت!!!

یزدفردا:صندوق حفظ و احیاء‌ درحالی 14 مجموعه از بناهای تاریخی را در اختیار سرمایه‌گذاران و مالکان خصوصی گذاشته است که از این تعداد تنها 7 سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل کرده‌اند. ایروانی می‌گوید: نزدیک به 5 سال است که برخی از بهره‌بردان براساس قرداد هیچ پرداختی نداشته‌اند و مجموعه فهادان به دلیل تخریبی که در بناها وارد کرده لکه ننگ صندوق حفظ و احیا‌ء محسوب می‌شود.
واگذاری مجموعه فهادان یزد که متشکل از 12 خانه تاریخی می‌شود نه‌تنها برای صندوق حفظ و احیاء افتخاری به‌همراه نیاورد که پس از گذشت چندین سال از واگذاری این مجموعه سقف‌های خانه‌های تاریخی فهادان آوار می‌شود و اتاق‌هایش تبدیل به اصطبل اسب. به‌‌گونه‌ای که رییس صندوق حفظ و احیاء‌ پس از اعلام شکایت کیفری از سرمایه‌گذار، واگذاری مجموعه فهادان را لکه ننگی بر دامن صندوق حفظ و احیاء عنوان می‌کند.
 
او در حضور جمعی از خبرنگاران می‌گوید: در این سالها که صندوق حفظ و احیاء بناهای تاریخی را به مالکان خصوصی واگذار می‌کرد،بهره‌برداران و سرمایه‌گذارانی بودند که نزدیک به  5 سال بنا را تملک کرده بودند اما بر اساس قراداد هیچ پرداختی به‌صندوق نداشتند.
 
 او گفت: به‌همین منظور نشست‌هایی با حضور سرمایه‌گذاران و ارکان‌های نظارتی برگزار شد و به‌ آنها تاکید شد که بر اساس قرارداد تعیین شده به فعالیت بپردازند در غیر اینصورت با بهره‌بردارانی که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند برخورد قضایی خواهد شد.
 
 ایراوانی تاکید کرد: دراین میان 14 مجموعه وجود داشت که از این تعداد 7 مجموعه  اجاره بها و بدهی‌های خود را پرداخت کردند. اما سرمایه‌گذار مجموعه فهادان به‌دلیل آسیب‌هایی که به 12 خانه تاریخی وارد آورد تبدیل به  لکه ننگی در صندوق حفظ و احیاء شد.
 
 این مسئول معتقد است، سقف‌های مجموعه فهادان فرو ریخته و صندوق نیز شکایت کیفری از سرمایه‌گذار کرده است این درحالی است که هیچ قرادادی که ضمانت اجرایی داشته باشد هم میان صندوق و سرمایه‌گذار وجود نداشته اما با این وجود درصدد آن هستیم که مجموعه تحویل گرفته شود.
 
 به‌گفته ایروانی، مجموعه هتل آپادانا تخت جمشید 500 میلیون تومان بدهی داشت. حمام نوبر تبریز 400 میلیون تومان که این دو مجموعه نیز تحویل گرفته شد اما از آنجایی که وضعیت سرمایه‌گذار حمام قلعه همدان مناسب نبود قرداد آن تبدیل به اجاره شد.  
 
او همچنین به کاروانسرای گبرآباد قمصر اشاره کرد که آذرماه سال قبل تحویل گرفته شد و قرارداد آن نیز در تیرماه فسخ شد. آنطور که رییس صندوق حفظ و احیاء‌ می‌گوید: «بابت بهره‌برداری‌های موقت مبلغ 45 میلیون تومان اجاره گرفته شده این‌درحالی است که رقمی نزدیک به 500 میلیون تومان باید سرمایه‌گذاری انجام می‌گرفته که نه‌تنها این اتفاق نیفتاده که در 2 سال اخیر این کاروانسرا کاملا به حال خود رها شده بود.»
 
 باغ نمیر تفت نیز که تا یک سال و نیم پیش رها شده بود درحال‌حاضر فعال شده است ایروانی می‌گوید این مشکل به نبود چشم‌انداز سرمایه‌گذار و پایداری سرمایه برمی‌گشت که درحال‌حاضر رفع شده و قرار است با کاربری اقامتی پذیرایی به بهره‌برداری برسد.
 
همچنین قرداد شاه‌عباسی کرج نیز نزدیک به 2 رها شده بود که 6 خرداد مرمت‌ و افتتاح آن آغاز شد. درحال‌حاضر مجموعه تجهیز شده اما در مدیریت بهره‌بردار مشکلاتی مشاهده می‌شود که سبب باطل شدن پروانه شده است.
 
خانه شاپوری شیراز که از قرارداد 24 سال برخوردار است از جمله طرح‌های موفق به‌شمار می‌رود که درآمدزایی خوبی داشته است. این درحالی است که خانه مستوفی شوشتر با آنکه موفق بوده اما به درآمدزایی نرسیده و قرار است یک بخشی از مجموعه را به اجرای اصلاح کاربری موزه رستوران اختصاص دهد.
 
ایروانی همچنین به هتل لاله یزد اشاره می‌کند که واگذار کننده آن صندوق حفظ و احیاء‌ نبوده و به صورت تواتری با شرکت توسعه گر واگذاری آن صورت گرفته است. در این میان حمام قلعه همدان با داشتن بدهی بسیار هم‌اکنون روند مناسبی جهت پرداخت بدهی در پیش گرفته است.
 
اما حمام نوبر تبریز به‌دلیل مشکلات مربوط به سرقفلی و مالکیت‌ آن و هتل آپادانا تخت‌جمشید به‌دلیل پرداخت نکردن هیچ کدام از بدهی‌ها و شکایت ارگان‌ها و نهادهایی چون اداره بهداشت و میراث‌فرهنگی پس از 5 سال تحویل گرفته شدند.
 
 در این میان رییس صندوق حفظ و احیاء به خانه عامری‌ها اشاره کرد که باوجود بهره‌برداری اما هنوز درآمدزایی آن برای صندوق احراز نشده است. او همچنین به عمارت مسعودیه اشاره کرد که برای تغییر کاربری به هیات دولت ارسال شده که هنوز بهره‌بردار آن گزارش‌ها را به‌دولت ارائه نداده‌ است.
 
 با این حال، ایروانی تاکید کرد: امسال 30 بنا برای واگذاری آماده شده که این طرح‌ها نه‌تنها اقتصادی هستند که شان بناها را نیز حفظ خواهند کرد. این درحالی است که پراکنش این بناها به‌گونه‌ای است که در هر استان یک الگو قرار داده شده تا با این روش تابوهای مربوط به ارتباط اقتصاد و احیاء یک بنای تاریخی شکسته شود.
 
او به مشارکت بخش خصوصی در احیا اماکن تاریخی تاکید کرد که برای جذب سرمایه‌گذار و مشارکت‌ها لازم است یکسری معافیت‌ها در سیاست‌های اقتصادی در نظر گرفته شود. به‌اعتقاد رییس صندوق حفظ و احیاء، شوراهای شهرها و استاندارها افرادی هستند که می‌توانند این معافیت‌ها را اعمال کنند.
 

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا