به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان یزد، سومین نشست هم اندیشی نخبگان و استعدادهای برتر یزدی و مدیران ومسئولین استان، با حضور مسئولین بنیاد نخبگان یزد ، معاونین ومشاورین استاندار ،اعضای شورای شهر، برخی مدیران استان و جمعی از نخبگان، استعدادهای برتر و مخترعین استان، درمجتمع زنبق برگزار شد.

در این نشست که با موضوع ایده ها و راهکارهای نخبگان برای پیشرفت استان وکشور بود، دکتر قاسم امیریان رییس بنیاد نخبگان یزد اظهار کرد: با وجود دولت تدبیر وامید و تاکید بر خرد جمعی ومشارکت عمومی خوشبختانه بحث استفاده از نخبگان در رفع مشکلات فرهنگی، اجتماعی واقتصادی و در نهایت داشتن زندگی بهتر برای همه تداعی شده است .

دکتر قاسم امیریان ادامه داد: برای فرار مغزها و مهاجرت نخبگان باید راهکارهایی بیاندیشیم تا مهاجرت آنان اتفاق نیفتد و سازو کارهایی را فراهم نماییم تا افرادی که مهاجرت کردند بازگردند تا بتوانند در استان منشا اثر باشند. همچنین وی بیان نمود باید قدر داشته هایمان که همان جوانهای خلاق و مستعد هستند را بدانیم و طریق مشارکت و موثر بودن آنها را در زمینه های پیشرفت کشور فراهم نماییم.

وی اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری اتفاق نظر دارند که استفاده از ایده نخبگان برای پیشرفت کشور موثر است وامیدواریم که بتوانیم با همکاری فرزندان دارالعلم و دارالعباده و نیز ادارات، صنایع و سازمانهای ذیربط، نشستهای پرباری داشته باشیم. تا زمینه کاربردی شدن ایده هایی که به پیشرفت استان و کشور کمک می کنند فراهم شود.

در ادامه، سید محسن موسوی یکی از نخبگان و پژوهشگر برتر استان در این جلسه عنوان کرد: بحث روند توسعه صنعت در استان یک بحث تکراری است که به نظر من باید از تغییر نگرش و گرایش از صنایع سنتی به مدرن حرکت کنیم که این تغییر گرایش به سمت شرکتهای دانش بنیان و تولید علم به ثروت توجه ویژه ای را می طلبد.

وی در ادامه افزود: سالهای گذشته از استان یزد به عنوان ژاپن ایران نام برده می شد و استان یزد یک الگو قلمداد می شد ولی متاسفانه این الگوی مثبت در حال تبدیل شدن به یک الگوی منفی است و همانطور که کشورهای توسعه یافته قربانی توسعه خود می شوند و بقیه از آن عبرت می گیرند ،استان یزد هم دچار همین مشکل شده است.

موسوی از مضرات گرایش صنایع سنتی به آلودگی محیط زیست اشاره کرد وتصریح کرد: مهاجرت کارگران غیر بومی، مهاجرت نخبگان به خارج از استان، نزول در کیفیت نیروی انسانی استان، گسترش فاصله طبقاتی کارگران وسرمایه داران و احتمال ورشکستگی در بازارهای سال آینده در صورت به روزنشدن روش تولید از دیگر مضرات روش تولید سنتی است. وی خاطر نشان ساخت: هرچند صنایع سنتی باعث رشد توسعه صادرات شدند، زودبازده هستند و تا حدی مشکلات اشتغال را حل کردند ولی برای برابری در آمدها و حل مشکلات کنونی باید تغییر نگرش و گرایش را در اولویت قرار دهیم .

در ادامه این جلسه سید علی محمد مدرسی رییس انجمن سمپاد استان اعلام کرد: ما بیشتر توسعه باز هستیم تا توسعه خواه چرا که در مورد توسعه بسیار صحبت می کنیم ولی برای اجرایی کردن و پاگذاشتن در عرصه توسعه هیچ موقع پاپیش نمی گذاریم .

وی با بیان تاریخچه ای از زمان قاجار عنوان کرد: گریزی از بحث توسعه نیست چرا که قدرت مهاجم است و نخبگان باید به صورت شبکه های غیر رسمی در باب توسعه صحبت کنند و توسعه پایدار به عناصری چون گفتگو، تامل و تحمل نیاز دارد و نخبگان باید در این گروههای اجتماعی حضور داشته باشند و در توسعه کشور تحت عنوان آبادی وآبادانی کشور تاثیرگذار باشند.

دکتر حبیب زارع از اساتید دانشگاه از دیگر سخنرانان این جلسه بود .وی در این جلسه عنوان کرد: اگر بخواهیم واقع بینانه و با رویکرد منفی به جامعه نخبگان نگاه کنیم می بینیم که در بحث توسعه یک سری آسیبها و به عبارتی ضعفهایی وجود دارد. در بحث تولیدات علمی و شکل گیری آن در سطح دانشگاهها با یک سری مشکلات روبه رو هستیم .

دکتر زارع ادامه داد: تبدیل و تولید فناوری ومحصول برای برطرف کردن نیازهای جامعه، عدم تمایل صنایع نسبت به ظرفیت موجود، موقعیت راکد شرکتهای دانش بنیان و.. موجب شده تا فعالیتهایی در قالب شرکتهای دانش بنیان در حد محصول یا خدمات باشد و عرضه و ارائه این محصولات به صورت فشاری ودر موقعیت کششی بازار باشد.

وی از راههای برون رفت از این مشکل، به شکل گیری رویکرد فناورانه در افراد جدید وبه صورت جدی، شکل گیری نهادهایی که وظایف مغفوله ای که نه بنیاد نخبگان ونه پارکهای علم وفناوری به آن نمی پردازند، اشاره کرد.

دکتر زارع ادامه داد: تشکیل پارکهای صنعتی از واحدهای تولیدی با مشوقهای دولتی در پیاده سازی، آزمایش، تولید نمودار و شناسایی نیازهای فناورانه در سطح جامعه با تولید ،خدمات، تشکیل بانکهای اطلاعاتی و همچنین سیاستگذاری و آینده پژوهی و پیش بینی نیازهای آینده در سطح دنیا و شناخت از دهه های آینده نسبت به توسعه و تصویر کردن آن برای صنعتگران از دیگر مواردی است که ما در این سالها به ان توجه نکرده ایم و نیاز آن حس می شود.

وی در پایان راهکارهایی نیز ارائه داد: از مسئولین می خواهم همینطور که تا کنون رویکرد مثبتی نسبت به نخبگان داشته اند، برای رفتن به مسیر برنامه ریزی برای توسعه فناوری منطقه ای قدم بردارند وبا ایجاد فضای گفتمان و تشکیل کمیته مسئولین استان در جهت تسهیل گری فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان و مدیریت ایده ها در نهادهای دولتی و همچنین اجرایی کردن طرح اتاق سرمایه گذاری در این مسیر به نخبگان کمک کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری یزد نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به بحثهایی که شد به نظرم عناصری چون تفکر،تعقل، تـوجه و ژرف اندیشی و همچنین ایجاد مسئولیت اجتماعی در محیط های دانشگاهی و توسعه علمی و پژوهش از ویژگی های نخبگان و اساتید ما در دانشگاهها است  و ما به استفاده از نخبگان و حمایت از آنان و بحث شرکتهای دانش بنیان امیدواریم که بتوانیم قدمهای موثری در توسعه استان وکشور برداریم .

عباسعلی رضایی اضافه کرد: آنچه مهم است بحث شیوه اجرا وتشکیل نهادها است که پارکهای علم وفناوری و بنیاد نخبگان یزد به ویژه در حمایت از شرکتهای دانش بنیان باید به ما کمک کنند.

اجرای تواشیح توسط گروه بین المللی بینات استان یزد از دیگر برنامه های این نشست بود.

نخبگان و مدیران همچنین پس از اقامه نماز و صرف افطار، درمیزگردهایی دوستانه، مشکلات و معضلات استان را با مسئولین و مدیران مربوطه در میان گذاشتند.

 

.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا