روز قدس، روز خون است و حماسه، روز مقاومت است و ايثار، روز آزادگي و اقتدار، روز شهامت و شهادت.
روز جهانى قدس:
 حضرت امام خمينى رحمه الله ، آخرين جمعه ماه مبارک رمضان را «روز جهانى قدس» اعلام کرد تا مسلمانان در اين روز به مصيبت هاى مردم فلسطين توجه کنند و با پشتيبانى از آنها، افزون بر اينکه موجب دل گرمى مردم مظلوم فلسطين مى شوند، به صهيونيست ها و حاميان آنان بفهمانند که فلسطين، بخشى از پيکره اسلام است و روزى نه چندان دور، قدس شريف به آغوش اسلام باز خواهد گشت.
 فضيلت بيت المقدس در کلام معصومين عليهم السلام :
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند در حديث قدسى مى فرمايد: «هر کس مرا در خانه ام (مسجدالحرام) يا در مسجد پيامبرم يا در بيت المقدس زيارت کند و بميرد، شهيد جان سپرده است.
پيامبر اعظم صلى الله عليه و آله فرمود: پيوسته گروهى از امت من بر دروازه هاى دمشق و پيرامونش و بيت المقدس و پيرامون آن مبارزه مى کنند و يارى نکردن آنان، زيانى به آنها نمى رساند. آنان تا روز قيامت پشتيبان حقند.
امام على عليه السلام فرمود: چهار قصر از قصرهاى بهشت در دنيا هستند: مسجدالحرام، مسجدالرسول، مسجد بيت المقدس و مسجد کوفه.
اهميت بيت المقدس از جنبه تاريخى:
 بيت المقدس به دلايل گوناگون، براى مسلمانان و جهان اسلام قداست ويژه اى دارد:
1. فلسطين، سرزمينى است که نخستين قبله مسلمانان، دومين مسجد اسلام و سومين حرم شريف (بعد از مکه و مدينه) در آن قرار دارد. بنا به فرموده امام على عليه السلام ، يکى از چهار قصر بهشتى در دنيا (مسجدالحرام، مسجدالنبى، مسجد بيت المقدس و مسجد کوفه) است.
2. مسجدالاقصى در آن قرار دارد که معراج پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله از مسجدالحرام به قصد مسجدالاقصى و از آنجا به آسمان ها صورت پذيرفت.
 3. در شهر بيت المقدس، افزون بر مسجدالاقصى، 36 مسجد ديگر وجود دارد که 29 مسجد در داخل شهر و 7 مسجد نيز در خارج از بافت قديمى و در حومه شهر قرار دارد. افزون بر آن، مقبره ها و زيارت گاه هاى بسيارى از رهبران بزرگ اسلام و اصحاب پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله در اين شهر واقع است.
 4. افزون بر مسئله قداست و پايگاه ممتاز سرزمين بيت المقدس در منابع اصيل اسلامى، موضوع اشغال آن به وسيله صهيونيسم و استکبار جهانى و رويارويى غرب با جهان اسلام براى ما بسيار مهم است، به گونه اى که اشغال فلسطين، هرگز اشغال يک سرزمين و يک کشور نيست، بلکه ايجاد يک کانون استعمارىِ ضد اسلامى، براى نابودى جهان اسلام و جلوگيرى از شکل گيرى مجدد تمدن اسلامى است.
ضرورت توجه به مسئله فلسطين :
 امروزه مسئله فلسطين و جنايت هاى اسرائيل عليه مردم بى دفاع آن، وارد حساس ترين مرحله خود شده است. در حقيقت، اين مسئله، موضوعى منطقه اى نيست، بلکه در رأس موضوع هاى جهانى قرار گرفته است.
گرچه افکار عمومى جهان و بيشتر دولت هاى آنان اين جنايت ها را محکوم کرده اند، ولى ايالات متحده امريکا به دولت اشغالگر اسرائيل بيشترين کمک را کرده است و در اين راستا مصوبه هاى شوراى امنيت عليه اين کشور را وتو مى کند.
ـ کشورهاى اسلامى که پيوند عقيدتى و دينى با مردم مظلوم فلسطين دارند و با وجود داشتن حدود 55 رأى سازمان ملل، پس از گذشت 70 سال، هنوز هيچ اقدام هماهنگ و کارسازى در اين باره انجام نداده اند.
 ـ امام خمينى قدس سره از معدود انديشمندان و رهبرانى است که از ابتداى شکل گيرى دولت جعلى و نامشروع اسرائيل، با شيواترين بيان و بدون هيچ گونه ملاحظه و ترسى خطر صهيونيست ها و اهداف آينده آنان را گوشزد مى کرد. ايشان اتحاد و هم دلى کشورهاى اسلامى و به کارگيرى امکانات آنان را در مقابل اسرائيل خواستار مى شد. همچنين سکوت آنان را در اين زمينه با شديدترين بيان محکوم مى کرد.
 ـ سکوت کشورهاى اسلامى و کوتاهى آنان در برابر زياده خواهى هاى اسرائيل موجب ستم و جنايت بيشتر آن رژيم در کشتار مردم بى گناه فلسطين شد. بنابراين، امام که اين موضع را به صلاح مسلمانان فلسطين نمى دانست، براى ايجاد وحدت و توجه کشورهاى اسلامى، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را که مى تواند تبيين کننده سرنوشت فلسطين باشد، به عنوان روز «قدس»، انتخاب کرد تا مسلمانان در مراسمى، هم بستگى بين المللى خود را در حمايت از حقوق قانونى مردم مسلمان فلسطين اعلام کنند.
 ـ امروز گسترش انتفاضه و رسيدن آن به اوج خود و انفعال کشورهاى اسلامى از يک طرف و ستم اسرائيل و حمايت امريکا از سوى ديگر، ضرورت توجه به سخنان امام خمينى رحمه الله درمورد فلسطين مظلوم را بيشتر آشکار مى کند.
هدف هاى امام خمينى رحمه الله از اعلام روز قدس:
ـ اين ابتکار طرحى بود واقع بينانه و مبتنى بر درک تحليلى دقيق از مسئله فلسطين و ضرورت رويارويى با رژيم صهيونيستى!
ـ پديده رژيم صهيونيستى، پروژه اى بزرگ و طولانى است که در يک قرن، گام به گام طراحى و اجرا شده است. امام خمينى رحمه الله در مقابل اين پديده خطرناک، پروژه استراتژيکى را طراحى کرد که در درازمدت توان مقابله با اين رژيم غاصب را داشته باشد.
ـ اعلام روز قدس از سوى امام رحمه الله به معناى به کارگيرى نهادهاى کلان دينى به جاى نگرش هاى خُرد ملى يا قومى (عربى) بود که سال ها چارچوب فکرى رويارويى با رژيم صهيونيستى را تشکيل مى داد و سرانجام هم شکست خورد.
ـ امام خمينى رحمه الله از اين رهگذر مى کوشيد جهان اسلام را متوجه اين بحران سازد و ميان جهان اسلام و فلسطين هم بستگى ايجاد کند و نامعادله موجود ميان مردم فلسطين از يک سو و رژيم صهيونيستى و حاميان غربى آنان از سوى ديگر را با دخيل ساختن امت اسلامى، به توازن برساند.
 ـ امام خمينى رحمه الله با اعلام روز قدس کوشيد اداره بحران فلسطين را از سطوح رسمى به سطوح مردمى انتقال دهد و وجدان اجتماعى و سياسى مردم جهان اسلام را با انگيزه هاى دينى آنها درگير اين بحران سازد.
 تفاوت يهود و صهيونيسم :
گفتنى است بين يهود و صهيونيسم تفاوت وجود دارد:
 1. صهيونيست ها براى همراه کردن يهوديان جهان با اهداف و سياست هاى خويش، در پروتکل ها و بيانيه هاى خود عموماً از واژه يهود بهره مى گيرند و چنين القا مى کنند که منافع ملت يهود را دنبال مى کنند در حالى که صهيونيسم، دست پرورده دولت هاى استعمارى انگليس و امريکاست، هرچند مبانى فکرى آن از کتاب هاى تحريف شده يهود باشد.
 2. صهيونيسم يک تشکيلات صرفاً سياسى با هدف سلطه همه جانبه بر بشر است و در اين مسير از هر ابزارى کمک مى گيرد. بسيارى از سياست مداران کشورهاى گوناگون با اينکه يهودى نيستند، زير نفوذ صهيونيسم هستند. از سوى ديگر، بسيارى از يهوديان با افکار ضد بشرى صهيونيسم مخالفند.
 همبستگي ملت هاي اسلامي اي ستمديدگان جهان، اي فريادهاي برنيامده، اي زخم هاي بي مرهم، اي دست هاي در بند کشيده، اي قلب هاي به استثمار درآمده، بندها را بگسليد، فرياد برآوريد، برخيزيد و هوشياري از سر گيريد که امام عزيزمان مژده پيروزي داده است: «اگر در روز قدس تمام کشورهاي اسلامي، [و] ملت ها، همه برخيزيد و فرياد بزنند، آن هم نه براي روز قدس تنها، [که] براي همه ممالک اسلامي، [به يقين] پيروز خواهند شد»
آمريكا و حذف فلسطين:
 رهبر معظم انقلاب اسلامى، حضرت آيت‏اللّه‏ خامنه‏اى، با بينش عميق خود در مورد مسأله فلسطين، درباره تلاش‏هاى مقامات آمريكايى و غاصبان و مزدوران آنها براى پاك‏كردن صورت مسأله فلسطين، چنين فرمودند: «دستگاه‏هاى آمريكا و رئيس‏جمهور آمريكا، تلاش خودشان را گذاشته‏اند كه مسأله فلسطين را از صورت مسايل دنياى اسلام و خاورميانه به كلى حذف كنند و اصلاً مسأله‏اى به نام فلسطين و آرمان فلسطين و نهضت فلسطين ديگر باقى نماند. اين يكى از اهداف بسيار مهم آنهاست. هرجا كه مبارزه‏اى با صهيونيست‏ها و اشغالگران و آدم‏كشان هست، مى‏خواهند آن را حذف كنند.
حالا چنانچه آن را از روى كاغذ حذف كنند، مگر ممكن است انگيزه دفاع از كشور فلسطين و هويت فلسطينى از دل فلسطينى‏ها برود؟... مگر تا حالا كه جوانان مسلمان در انتفاضه فلسطين يا در كشور لبنان به خاطر خدا، به خاطر مسئوليت الهى دفاع از سرزمين اسلامى، جان خودشان را به خطر مى‏انداختند، به خاطر منشور فلسطين اين كارها را مى‏كرده‏اند كه حالا اگر شما منشور به اصطلاح ملى فلسطين را دستكارى كرديد، آنها دست بردارند؟»
پيام روز قدس :
روز قدس، روز خون است و حماسه، روز مقاومت است و ايثار، روز آزادگي و اقتدار، روز شهامت و شهادت، در روز قدس جهان بار ديگر عجز و ناتواني استکبار و قدرت و اقتدار مسلمانان را به چشم مي بيند. بار ديگر دفتر ذلت بار شکست هاي پي در پي غاصبان اسرائيلي مرور مي شود و فروغ پيروزي هاي هميشگي جوانان فلسطيني که با دست خالي در برابر بزرگ ترين غاصبان و ظالمان ايستاده اند، چشم همه مسلمانان را روشن مي کند. روز قدس، روز فرياد جوانان غيور امت اسلام بر ضد استكبار و غاصبان سرزمين اسلامى است. پيام روز قدس، محو اسرائيل از منطقه است.
 پيام روز قدس اين است كه مسلمانان تا نابودى اسرائيل دست از مبارزه و جهاد بر نمى‏دارند و آماده هر نوع قربانى هستند. بر همين اساس است كه مقام معظم رهبرى، بر ضرورت مبارزه با رژيم اشغالگر قدس تأكيد كرده، چنين فرمودند: «هريك وجب از خاك فلسطين ،يك وجب از خانه مسلمين است. هر حاكميتى غير از حاكميت فلسطين و حاكميت مسلمين بر كشور فلسطين، حاكميت غاصب است. حرف، همانى است كه امام راحل عظيم الشأن فرمود: اسرائيل بايستى محو بشود. ... بحث، بحث يهودى ستيزى نيست ؛ مسأله، مسأله غصب خانه مسلمين است».

حضرت آيت‏الله خامنه‏اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، مي‏فرمايند: «هر يک وجب از خاک فلسطين، يک وجب از خانه مسلمين است  هر حاکميتي غير از حاکميت فلسطين و حاکميت مسلمين بر کشور فلسطين، حاکميت غاصب است .
حرف، هماني است که امام راحل عظيم الشان فرمود: اسرائيل بايستي محو بشود ... . بحث، بحث‏يهودي ستيزي نيست . مساله، مساله غصب خانه مسلمين است .»
گرامي باد روز قدس، گرامي باد مقاومت انتفاضه و گرامي باد سرزمين فلسطين.گرامي باد روز شکستن نسترن هاي بيداري در چشم هاي مسلمانان، گرامي باد روز جوشيدن خون غيرت و مردانگي در رگ هاي ممالک اسلامي، گرامي باد روز دميدن روح عزت و شرف در کالبد اسلام پيروز، گرامي باد روز قدس.
تهيه و تدوين: مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان يزد


> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا