صحن علنی شورای اسلامی شهر یزد میزبان حجت الاسلام اکبر طالبی بازرس کل استان یزد بود که در این نشست اعضای شورای شهر درخواست ها و انتقادهای خود را مطرح کردند .

خبرنگار یزد فردا === اعظم السادات میرجلیلی ==بازرس کل استان یزد گفت: جلسات باید از حرف و گفت و گو فراتر رفته و اجرایی شدن تصمیمات  پیگیری شده و بررسی شود نتایج کار تا چه اندازه موثر و موفق بوده است.

  حجت الاسلام والمسلمین اکبر طالبی در جمع اعضای شورای اسلامی شهریزد ،افزود: باید جلسات از این حالت فعلی خارج شده و حالت اجرایی به خود بگیرد و برای اجرایی شدن تصمیمات پیگیریهای بیشتری  صورت گیرد.

  وی ادامه داد: حقوق شهرداری مساوی با حقوق مردم است ولذا شورای شهر کاری مشابه با سازمان بازرسی دارد و تقاضا داریم در انجام کارها  تصمیمات کارشناسی با جدیت دنبال شود.

 بازرس کل استان یزد گفت: گاها  تصمیمی گرفته شده و از طرف یکی از اعضای شورا رسانه ای می شود اما عضوی دیگر از شورا آن صحبت ها را زیر سوال می برد و این یعنی فعالیتها کارشناسی نشده و همراه نیست و اگر مقتدرانه وارد شویم ، همدیگر را تضعیف نخواهیم کرد چرا که عدم تفاهم بین اعضا کارها را با مشکل مواجه  می کند.

 حجت الاسلام طالبی در بخش دیگری از سخنان خود با  بیان اینکه تصمیمات باید در زمان مناسب باشد، گفت: گاها در مواردی تصمیمات اتخاذ شده بسیار دیر انجام می شود مثلا واحد حقوقی شهرداری یزد موردی را امروز مطرح کرد که برای هشت سال پیش است ،چرا باید اکنون این موارد گفته شود و مگر قبلا بازرسی و ارگان های نظارتی نبوده اند که زودتر اقدام نشده است.

 وی ادامه داد: در جرائم مختلف پیشگیری بسیار مهم است و به عنوان مثال در بحث طلاق استان یزد قبل از سال 90 یکی از استان های مشکل دار بود اما اکنون با پیگیری های انجام شده در خارج از ده جرم قرار گرفته است.

 طالبی ادامه داد: پیشگیری  با حرف واقع نمی شود لذا برنامه های اجرایی توسط بازرسی استان یزد تدوین شده که محور برنامه ها نظارت و اصلاح است و هرگز بنایی بر تخریب و مچ گیری نداریم و اعتقاد داریم مدیری که سال ها برای نظام زحمت کشیده  باید حمایت شود.

 بازرس کل استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دارالعباده و دارالعلم بودن یزد در بیرون نمود بسیاری دارد که متاسفانه سالیان اخیر لطماتی به آن وارد شده و باید پیگیری شود تا این میراث گذشتگان را برای آیندگان حفظ کنیم.

قاضی طالبی افزود: همه مسئولان از شخص استاندارمحترم ومدیران دستگاه ها مسئولیت بیشتری در این زمینه دارند و باید دارالعباده یزد را به نسل آینده تحویل دهیم و هر چند جهش جمعیتی و موارد دیگر در این مورد بی تاثیر نبوده اما باید کاستی هایی  که در این زمینه بوده نیز جبران شود.

 وی ادامه داد: عدالت در بازرسی در زمان مدیرسابق نیز به همین صورت بود و در زمان بنده نیز نهایت تلاش را داریم و در تمام ابعادی که قانون اجازه داده وارد می شویم و بدون هیچ گونه نظر خاص سیاسی یا گروهی انجام وظیفه خواهیم نمود.

 بازرس کل استان یزد ،افزود: هنگامی که به عنوان بازرس با یک متخلف برخورد می شود قطعا وی به جریانی سیاسی هم وابسته است و می تواند سیاه نمایی کند  اما بینی و بین الله کاری به سیاست و جناح نداشته و نداریم و فقط ملاک ما قانون و احیای حق مردم و جلوگیری از تضییع بیت المال است.

 طالبی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تخلفات ساختمانی ،گفت: باید بررسی شود چرا مردم به سمت ساخت و ساز غیر مجاز حرکت می کنند و متاسفانه آماری که توسط شما اعلام شده که بیش از 70 درصد ساخت و سازهای یزد غیر مجاز است ،زیبنده نیست و اگر جلوگیری نشود قطعا در آینده مشکلات زیادی را همراه خواهد داشت.

 وی افزود: در مورد دستگاه هایی که حقوق شهرداری را پرداخت نمی کنند با جدیت پیگیری خواهیم کرد البته باید از طرف شهرداری میزان بدهی هر دستگاه اعلام شود تا پیگیری نماییم و خوشبختانه ساختمان جدید بازرسی پروانه ساختمانی داشته و در این زمینه فکر کنم اولین دستگاهی هستیم که ازمسیر درست اقدام کرده ایم.

 بازرس کل استان یزد در ادامه افزود: آب یکی ار مهم ترین معضلات استان است و دستگاه های زیادی در این مورد فعالیت دارند اما سوالی که اینجانب در هفته قوه قضاییه و سخنان پیش از خطبه نماز جمعه مطرح کردم هنوز پاسخ داده نشده که چرا استان هایی همچون اهواز ، همدان، اصفهان و... به صورت ملی به عنوان استان های در خطر مطرح می شوند اما علی رغم بیداد خشکسالی در استان یزد هیچ اسمی از استان ما برده نمی شود و دستگا ههای مرتبط باید پاسخ دهند.

 طالبی در پاسخ به گلایه اعضا از راه اندازی میدان تره بار شاهدیه گفت: این میدان با فاصله زمانی و طی مراحل قانونی ساخته شده و میلیاردها تومان نیز در آن هزینه شده و هر چند شما به عنوان فرزند نا خلف به آن نگاه  می کنید ولی اکنون که دنیا آمده باید برای آن تصمیمات درست گرفته شود.

 وی ادامه داد: یکی از معاونین استاندار نیز با لحنی نه چندان زیبا با اینجانب تماس گرفت و اعلام کرد در این مورد با کسانی که در گذشته مجوز دادند و یا در این راه کمک کرده اند برخورد کنید اما اگر کاری قانونی است و با شرایط قانونی انجام شده هر چند اشتباه باشد ما نمی توانیم وارد شویم ولو آنکه بی سلیقگی بوده و زمان آن خوب نبوده اما در مورد کشتارگاه و راه یزد بررسی هایی شده و پیگیری خواهیم نمود.

 وی افزود: فکر نمی کنم راه اندازی دو میدان میوه و تره بارخلل زیادی در روند کارها داشته باشد و خدمت رسانی به مردم هم بهتر می شود و در مورد ادغام حمیدیا با یزد نیز پیگیری خواهیم نمود و در مورد بدهی پیمانکاران بزرگ دولتی و ادارات به شهرداری یزد نیز در صورت اعلام ،نظارت و پیگبری خواهیم داشت

 بازرس کل استان یزد در مورد عدم پرداخت مطالبات قانونی معادن به استان یزد گفت: برخی معان از جمله سنگ آهن و چادر ملو مبالغ قانونی عوارض استانی را پرداخت نکرده بودند که اخیرا قسمت کمی از آن پرداخت شد که البته باید به حساب خزانه واریز می شد و سپس بین همه شهرستانها توزیع می گردید که اینگونه نشد و در حال پپیگیری هستیم .

 

رییس شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: خوشبختانه تفاهم و دوستی بسیار خوبی بین اعضای شورا وجود دارد که باعث محقق شدن بودجه 220 میلیارد تومانی شهر و پیشرفت خوب پروژه ها گردیده است

 مرتضی شایق افزود: بحث شرع ،قانون و عرف همواره در کارها لحاظ شده و اعضای شورای شهر در تصمیمات خود وسواس زیادی دارند و حق و حقوقات مردم را پیگیری می کنند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در کارهای اجرایی با نهادها و ادارتی مواجه هستیم که قانون را رعایت نمی کنند مثلا بلوارهایی که در شهر توسط شهرداری زمین های آن خریداری شده و ایجاد می گردد باید توسط دستگاه های خدمات رسان همچون گاز و آب و برق و مخابرات هزینه آن پرداخت شود که تاکنون این گونه نشده است.

 

رییس شورای شهر یزد ادامه داد: حق الارض در زمین های تملک شده  قانونی است که تاکنون دستگاه های اجرایی آن را نپرداختند و در مورد محدوده شهر یزد نیز زمین های پشت زندان مرکزی که کارگاه های مزاحم شهری به آنجا منتقل شده بالای 17 سال است که نتوانسته ایم سند آن را بگیریم و هر چند اخیرا توسط شهردار و شوراری شهر از معاون وزیر دستور صریح گرفتیم اما با زهم در این مورد اقدامی نشده است.

 

شایق افزود: اغلب سازمان های دولتی حق و حقوق شهرداری که حق و حقوق مردم است را نمی دهند و بانکها و موسسات مالی و اعتباری نیز عوارض پارکینگ و تابلو را نمی پردازند و با ید با حالت قهریه وصول شود که در شان هیچ کس نیست وهمچنین مالکیت استخر باغ ملی که متعلق به شهرداری یزد است با اختلاف مواجه شده که در صورت ساماندهی این فضا باعث استفاده بهینه مردم از محوطه پارک خواهد شد.

 

عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: در زمینه ساخت و سازهای غیر مجاز متاسفانه برخورد جدی صورت نمی گیرد و بویژه دستگاه های خدمات رسان مثل آب و برق نباید به آنها خدمات دهند تا مجبور شوند از مسیر قانونی اقدام کنند .

 

حمیده وزیری ضمن گلایه از نحوه برخورد پلیس راهور با موتورسوران اظهار داشت: روبروی شورای شهر موتورسواران را دنبال می کنند که باعث بر هم خوردن آرامش مردم بویژه در پارک باغ ملی می شود و جالب اینکه گاها سربازان نیروی انتظامی با مردم نیز برخوردهایی داشته اند و به هر کسی مراجعه کردیم تاکنون اقدامی انجام نشده است و حتی در جلسه چند روز گذشته با استاندار نیز این مسئله را مطرح کردیم اما  روز گذشته پلیس راهور یزد دوباره در همین محل و با زننده ترین وجه با موتور سوران برخورد می کرد و هر چند باید با متخلفان برخورد شود اما نحوه برخورد باعث اعتراضات زیاد مردم است.

 

عضو دیگر شورای شهر یزد نیز در این نشست گفت: علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد واکنون در زمینه ترافیک با معضلات کمتری مواجه هستیم باید برای مدیریت ترافیک شهری برنامه ریزی شود تا بعدا دچار مشکل نشویم.

 

عزت یادگار ضمن درخواست اینکه میزان رضایت مردم از نحوه خدمات رسانی دستگاهها توسط بازرسی بررسی شود اظهار داشت: در برخی از نهادها آرامش مردم مختل شده و در اضطراب هستند مثلا در زمینه امنیت با توجه سرقت هایی که اخیرا در یزد زیاد شده مردم با معضلاتی مواجه هستند و امنیت نیست و لذا درخواست داریم مردم در عمل رافت اسلامی و خدمت رسانی را ببینند.

 

عضو دیگر شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: عدالت در بازرسی مورد تاکید ماست و نباید صنفی شود و در زمینه کوتاهی ارگانها در موارد قانونی نیز باید برخورد صورت گیرد.

 

حجت الاسلام حمیدرضا مطهریان افزود: یکی از دلایلی که مردم پروانه نمی گیرند به خاطر سرگردانی و طول کشیدن مراحل صدور پروانه است که 70 درصد معطلی مردم به دلیل نظام مهندسی است و جلسات زیادی نیز در این زمینه داشتیم که هنوز این مشکل وجود دارد و بیمه و تغیر کاربری مسکن و شهرسازی نیز از دیگر موارد می باشد.

 

وی ادامه داد: اخباری که در زمینه تعداد نمایندگان استان مطرح شده عدالت را زیر سوال برده است که چطور شهری زیر 70 هزار نفر جمعیت یک نماینده و مرکز استان که تازه یک شهرستان دیگر را نیز به آن اضافه کرده اند تنها دو نماینده در حالی که بالای 700 هزار نفر جمعیت دارد و این قابل هضم نیست و اینجانب حداقل به عنوان یک عضو در مورد این بی عدالتی اعتراض دارم.

 

عضو دیگر شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: مسئله آب بسیار برای استان یزد مهم است و هیچ گونه کمکی از طرف دولت در این زمینه نشده است.

 

محمد فقیه خراسانی افزود: چرا باید مشکل مردم بافق به سایر نقاط استان هم تسری یابد و چرا باید آب یزد توسط معدن چادرملو اجرا شود و بازهم دست ما پیش بخش خصوصی باشد و در مورد تصویب اعتبارات نیز عدالت رعایت نمی شود .

 وی ادامه داد: به نظر می رسد اگر همه بگوییم من اردکانی هستم مسئله زودتر حل می شود و در مورد تخصیص اعتبارات اعتراض زیادی وجود دارد. 

 عضو شورای شهر گفت: در مور آزاد راه که توسط استان های همجوار در حال اجرا است اگر اقدام نشود مسیرهای یزد از خط خارج خواهد شد و در مورد ادغام حمیدیا به یزد نیز علی رغم تصویبی که ابلاغ هم شده اما استاندار می گوید باید اقداماتی انجام شود و تاکنون هیچ کاری انجام نشده است.

 فقیه خراسانی اظهار داشت: بدهی ادارت دولتی که از استانداری تا نهادهای دیگر وجود دارد و حق و حقوقات شهرداری را نمی دهند از دیگر مطالبات ماست و اگر این پول ها پرداخت شود کمک بسیار زیادی به شهرداری برای عمران و آبادانی یزد است.

 امیرحسین رادمنش عضو شورای اسلامی شهر یزد نیزدر این نشست گفت: بنا به گفته نمایند یزد در صحن شورای شهر شرکت ها و معادن یزد در نحوه واگذاری ها به یغما رفته است و از شما در خواست داریم پیگیری کنید تا حداقل از طریق ما به اطلاع مردم رسانده شود.

 

عضوجوان شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: کوتاهی انجام گرفته توسط برخی ارگان ها که با بی تدبیری و مقطعی نگری انجام شده اثرات زیادی بر شهر یزد داشته که زیان های آن از اختلاس سه هزار میلیاردی هم بدتر است.

 وحیدرضا خباززاده یزدی افزود: عدم تصمیم گیری در زمان مناسب در زمینه انتقال آب که حداقل 8 سال دیرتر انجام می شود باعث شده اکنون مردم با مضیقه و قطعی آب مواجه باشند.

 وی ادامه داد: در زمینه بزرگراه نیز مدت هاست راه یزد بلاتکلیف است و باید پیگیری شود چرا می خواستند راه دیگری را برای یزد ایجاد کنند.

 وی اظهار داشت: در زمینه میدان تره بار شاهدیه نیز مردم زحمت کش این منطقه میدانی ساخته اند و هزینه کردند و کسانی که مجوز دادند و کلنگ زدند پاسخگو نیستند و اکنون نباید حق مردم شاهدیه از بین برود و  در مورد ساخت کشتارگاه نیز برخی از افراد اعمال نفوذ کرده و گوشت یزد را از جای دیگر می آورند که باعث بلااستفاده بودن کشتارگاه با بیش از  ده میلیارد تومان هزینه از پول مردم شده است.

 خباززاده گفت: کسانی که میلیاردها تومان پول مردم یزد را  ازبین بردند و هنوز هم هستند چرا هیچ کجا پاسخگو نیستند و متاسفانه بعدا هم پس از مسئولیت هیچ برخوردی با آنها نمی شود.

 حجت الاسلام عباس زارع سخنگوی شورای شهر یزد نیز در این نشست گفت: برخی از مدیران کارهایی را باید انجام میدادند که ندادند و به هیچ کجا هم پاسخگو نیستند و اگر کوتاهی برخی مدیران و ارگان ها در انجام فعالت های قانونی مورد بازخواست قرار گیرد شاهد رشد و شکوفایی بیشتری خواهیم بود.

 

سپنتا نیکنام و کاشفی از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست مواردی از جمله بحث نظارت در شورای شهر و نحوه تعامل شورای شهر و بازرسی را مطرح کردند

 

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا