یزدفردا: گرماي هوا و خشكيدگي مراتع خطرحريق را درعرصه هاي مرتعي افزايش داده است

فرمانده يگان حفاظت اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد نسبت به ايجاد حريق در عرصه هاي منابع طبيعي استان به دليل شدت گرفتن گرماي هوا و خشكيدگي بوته ها هشدار داد .

سرهنگ مهدي توكلي گفت  شرايط مساعدي براي ايجاد و گسترش حريق در عرصه هاي منابع طبيعي ايجاد شده كه متاسفانه اين موضوع در تمام كشور باعث افزايش آتش سوزي در شمال و غرب كشور شده است .

وي افزود در استان يزد نيز  در طي يكماه گذشته شاهد چند  فقره  آتش سوزي در عرصه هاي منابع طبيعي استان بوده ايم در يك مورد در منطقه كرخنگان و چنار ناز مروست از توابع شهرستان خاتم حدود 20 هكتار از مراتع منطقه با پوشش گياهي 30 درصد دچار آتش سوزي شده  كه با حضور به موقع يگان حفاظت منابع طبيعي و نيز همكاري آتش نشاني خاتم ، فرمانداري ،  اهالي منطقه ، بخشداري و شوراي منطقه  مهار شده است .

وي همچنين اظهار داشت در هفته گذشته نيز در منطقه ده بالا ، علي آباد و سانيج در شهرستان تفت شاهد  چند فقره وقوع حريق در عرصه هاي مرتعي بوده ايم كه  جمعا 10 هكتار از مراتع با پوشش گياهي حدودا 35 طعمه آتش شده  كه با حضور ماموران يگان حفاظت اداره منابع طبيعي و آبخيزداري تفت و بسيج اهالي منطقه مهار شده است .

وي با اشاره به اينكه وقوع حريق در مناطق صعب العبور ميزان دسترسي و سرعت عمل ماموران حفاظت و نيز مردم را در مهار آتش كاهش مي دهد افزود به عنوان مثال در منطقه ده بالا ماموران منابع طبيعي با 4 ساعت پياده روي و حمل وسايل آتش كوب موفق به مهار حريق شده اند .

وي يكي از دلايل آتش سوزي در اين منطقه را بي احتياطي چوپانان در روشن كردن آتش و خاموش نكردن آن برشمرد كه با توجه به خشكيدگي بوته ها حتي يك ته سيگار هم مي تواند حريق  بزرگي را باعث شود .

فرمانده يگان حفاظت اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گفت اين اداره كل براي 6 منطقه در استان تقاضاي پايگاه اطفاي حريق نموده است كه حداقل در سه منطقه يعني در شهرستالنهاي خاتم و تفت تاسيس پايگاه اطفاي حريق ضروري است  تا سرعت و كيفيت كار علي الخصوص در مناطق صعب العبور  افزايش يابد

سرهنگ توكلي همچنين  وجود بالگرد اطفاي حريق را  نيز نيز يكي از ضروريات استان دانست  كه نقش موثري در دسترسي و خاموش كردن سريع آتش دارد .

وي گفت با پيگيري هاي انجام شده بزودي تلفن رايگان 1504 بزودي  در استان راه اندازي مي شود كه مردم مي توانند هر نوع گزارشي را در مورد حريق و يا تخريب و تصرف عرصه هاي منابع طبيعي در هر ساعت از شبانه روز به اين يگان اطلاع دهند .

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا