حمید یزدانیان

 
چند هفته ای از بستری شدن و چند روزی از ارتحال امام جمعه فقید عشق آباد می گذرد. حجه الاسلام و المسلمین اخلاقی فر اولین امام جمعه منطقه بودندکه به اذعان بسیاری از همشهریان حضور ایشان در منطقه به عنوان امام جماعت و بعدها در منصب معنوی امامت جمعه منشاء خیرات و برکات فراوانی گردید. این روزها به این می اندیشیدم که دلیل محبوبیت و موفقیت های این عزیز سفرکرده چه بوده و چه خصوصیاتی می تواند این مسئولیت مهم را در اقصی نقاط کشور اثرگذارتر نماید. هر چند مراوده ام با ایشان در حد همین مسافرت های تعطیلات و سفرهای شخصی و اداری ایشان به تهران بود ولی به نظرم برخی ویژگی های روحی و روانی و شخصیتی ممتاز مرحوم،سبب انس و علاقه زایدالوصف مردم به ایشان شده بود که به طور مختصر اشاره می نمایم.
به دوستانی که بیشتر با ایشان مانوس بودند پیشنهاد می کنم خاطرات خود را از مدت ماموریت مرحوم در عشق اباد مکتوب نمایند تا در قالب کتابی منتشر شود.
مقبولیت مردمی
رسول مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم) می‌فرماید:
«ثَمَانِیَةٌ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ لَهُمْ صَلَاةً الْعَبْدُ الْآبِقُ حَتَّی یَرْجِعَ إِلَی مَوْلَاهُ وَ النَّاشِزُ عَنْ زَوْجِهَا وَ هُوَ عَلَیْهَا سَاخِطٌ وَ مَانِعُ الزَّکَاةِ وَ إِمَامُ قَوْمٍ یُصَلِّی بِهِمْ وَ هُمْ لَهُ کَارِهُونَ.»
«هشت طایفه‌اند که خداوند از آن‌ها نمازی را نمی‌پذیرد: بندة فراری تا وقتی‌که به‌سوی مولایش برگردد، زن ناشزه‌ای که همسرش بر او خشمناک باشد، منع‌کننده زکات، امام [جماعت] قومی که نماز بخواند با این‌که مردم از وی کراهت داشته باشند.»
رفتار مرحوم اخلاقی فر با گروه های مختلف مردمی با روحیات و تفکرات متفاوت و متنوع ، به گونه ای بود که همه ایشان را دوست داشتند. کمتر کسی یافت می شود که کدورتی از ایشان به دل داشته باشد و خدای نکرده کراهتی از نمازگزاردن پشت سر ایشان داشته باشد. برای حقیر جالب بود که چگونه طیف های مختلف سیاسی با گرایش های متفاوت چگونه با ایشان مانوس بودند.
امام علی(علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه «مردمی‌بودن» و «انس با مردم داشتن» را چنین معنا می‌کند:
«خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُم.»
«آن‌گونه با مردم زندگی کنید که اگر از دنیا رفتید، برایتان گریه کنند و اگر در کنار آنان به‌سر بردید، به شما عشق بورزند.»
ثبات رای و اندیشه
مقام معظم رهبری در سال های گذشته در دیداری با ائمه جمعه محترم کشور فرموده بودند
"مبادا خدای نکرده ائمه‌ی جمعه تحت تأثیر حرف این و آنی قرار بگیرند که گاهی چرندی، اتهام بیربطی و یا مطلب واهی و بی اساسی را مطرح میکنند. حالا اگر یک نفر در یک جلسه‌ی خصوصی حرفی را میزند، بحث دیگری است؛ اما امام جمعه نباید این حرفها را قبول بکند، تا در حرفها و اعمال و منش او واضح بشود. این‌طور چیزها را رعایت بکنید. این، همان وحدت طریق و راه و جهت است"
تلاش گروه ها و جریانات مختلف برای تاثیرگذاری بر عنصر ویژه ای نظیر امام جمعه بدیهی و پذیرفته شده است. بسا امامان محترم جمعه ای که تحت تاثیر گروه و صنفی خاص قرار گرفته و با موضع گیری هایی ، محبوبیت خود را تنزل داده اند ولی به نظر می رسد سابقه قضاوت مرحوم اخلاقی فر و تیربینی و هوش بالای ایشان سبب گردیده بود که افراد نتوانند ایشان را به یک سمت سوق داده و مواضعی یک جانبه اتخاذ نمایند. که همین خصوصیت دلیل توسعه محبوبیت ایشان در چند ساله اخیر بود.  
ارتباط مناسب با جوانان
اوایل انتخاب حاج آقا اخلاقی فر برای امامت جمعه عشق آباد با خودم می گفتم کاش یک چهره جوان تر برای این سمت معنوی مهم در نظر گرفته می شد. میان ساله ها و افراد مسن که شخصیتشان شکل گرفته ، این جوانان هستند که باید به مساجد و منابر جذب گردند و تصورم این بود که اگر فرد جوان تری انتخاب می شد شاید مناسب تر بود. . ولی بعدها وقتی نوع تعامل و برخورد مرحوم را با جوان تر ها دیدم فهمیدم که ارتباط و حسن معاشرت با جوانان از عهده 60 ساله هایی چون حاج اقا اخلاقی فر هم به خوبی بر می آید.
مقام معظم رهبری در دیداری با ائمه جمعه می فرمایند.  باید جوانان را از آسیب خطرهای دشمن حفظ کرد که یکی از راههای آن، ارتباط مستمر و هدایتگر ائمه جمعه با جوانان است . رهبر انقلاب اسلامی در جای دیگری    می فرمایند: باید با جوانان رفیق بود و حرف و سخن آنان  را شنید.
و این ویژگی بود که به خوبی در شخصیت مرحوم تجلی یافته بود.
ساده زیستی و بی تکلفی
یادم نمی رود حاج آقا را برای پیگیری امور بازنشستگی شان به یکی از دوستان در سازمان بازنشستگی معرفی کردم و ایشان تنها و بدون محافظ و همراه برای پیگیری کارشان به سازمان بازنشستگی تشریف بردند. دوست من خیلی تعجب کرده بود که چطور یک امام جمعه اینگونه بی آلایش و در کمال سادگی، خود شخصا پیگیر یک کار اداری است.
اتفاقا در همین سفر بود که شبی را در منزل خدمت حاج اقا بودیم. برنامه های سفر طولانی و فشرده شده بود و به اتفاق ایشان و چند تن از مسئولین محترم منطقه تقریبا نیمه شب به منزل رسیدیم. طبیعی بود که تدارک شام دیده نشده بود ولی مرحوم با یک سناریوی جالب و خنده دار ، همه را به خوردن نان و پنیر و ماست دعوت کردند و جالب بود که بعدها همیشه با مزاح و لبخند خاطره آن شب را تعریف می کردند.
شوخ طبعی
رسول خداصلي الله عليه وآله مي‌فرمايند: «المؤمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ وَ المُنافِقُ قَطَبٌ غَضِبٌ؛ مؤمن، شوخ طبع و خوش برخورد است و منافق، گرفته و خشم آلود مي‌باشد.‌» (بحار الانوار، ج 77، ص 155)
در حدیثی دیگر از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: مومنی نیست مگر اینکه از شوخی بهره ای دارد و رسول خدا (ص ) مزاح میفرمود ولی جز مطالب حق چیزی نمی گفت.
شاید یکی از مهمترین خصائص مرحوم اخلاقی فر که در موفقیت ایشان نقش بسزایی داشت ، شوخ طبعی و بذله گویی بجا و به موقع بود. در سفرهای کاری که به اتفاق برخی مسئولین محترم منطقه به تهران داشتند ساعت ها حضور و همراهی با ایشان انسان را خسته نمی کرد. حاج آقا با بذله گویی و شوخ طبعی خاص، جلسات را از حالت خشک ، خسته کننده و آزار دهنده خارج می کردند.  

و...


> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا