رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

محمود احمدي‌نژاد در سال 1384 توانست با شعار عدالت گستري و تامين رفاه و آسايش براي مردم و مبارزه با مفسدان اقتصادي و زمين خواران و از بين بردن ظلم و بي‌عدالتي و اشرافي‌گري و رانت‌خواري و آوردن پول نفت سر سفره ايرانيان، راي اكثريت را در انتخابات رياست جمهوري بدست آورده و دولت نهم را تشكيل دهد.
در شهرها و روستاها نويد داده مي‌شد فردي همانند شهيدمحمدعلي‌رجايي زمام امور اجرايي كشور را بدست گرفته است. وي توانست به زودي نظر اصولگرايان و عده‌اي از روحانيون و طلاب را با خود همراه سازد.
در اسلام به ما آموخته‌اند «ستايش بي اندازه، خود پسندي مي‌آورد و انسان را به سركشي وا مي‌دارد»1
عده‌اي نه تنها از عكس العمل امام خميني(ره) بنيانگذارجمهوري اسلامي ايران پس از شنيدن سخنان مرحوم آيت ا... مشكيني و فخرالدين حجازي و اعلان انزجاز مقام معظم رهبري نسبت به بيان كلمات و جملات و سروده‌هاي مبالغه‌آميز ديگران در مورد خودشان عبرت نگرفتند بلكه عده‌اي از بعضي تريبون‌ها و منابر مطالبي اغراق آميز درباره احمدي نژاد اظهار مي‌نمودند. به عنوان نمونه احمدي نژاد را محمود كبير مي‌خواندند، در سفرها استقبال كنندگان دست و صورت خود را بر اتومبيل او مي‌ماليدند تا تبرك شوند، مي‌گفتند ديواري كه عكس وي بر روي آن نصب شده در اثر زلزله فرو نريخته است، او را كوروش و مالك اشتر زمان ‌ناميدند و نامه‌اش به اوباما را به نامه پيامبر اسلام (ص) به خسرو پرويز تشبيه ‌كردند و او را معجزه‌ي هزاره سوم نام نهادند. بدون شك نظاير اين غلوگويي‌ها و قداست دادن‌ها و گاه نسبت دادن بعضي از كرامت‌ها به يك مسئول اجرايي و يا هر فرد ديگر در هر دوره و زمان سبب ايجاد غرور و تكبر و حداقل خود بزرگ‌بيني و گاه ايجاد تو هم مي‌گردد.
در هشت سال دوران دولت نهم و دهم با وجود كارهاي خلاف قانون و رانت خواري‌ها و واردات بي رويه و تورم و گراني كمر شكن و فسادهاي اقتصادي فراوان و اختلاس و تعطيلي بسياري از موسسات صنعتي و كارخانه‌ها با درآمد صدها ميليارد دلار نفتي كشور، هر ساله بردن دهها نفر همراه به اجلاس سازمان ملل و پرداخت هزينه سفر آنها از بيت‌المال رييس جمهور دولت خود را پاك ترين دولت تاريخ ايران مي‌دانست و تاسف بارتر اينكه مي‌گفت:«خدا به وسيله امام عصر(عج) تلاش‌هاي دولت را مديريت مي‌كند» 2 و حتي تذكرات آيت ا... جوادي آملي هم خود و يارانش را از مبالغه گويي باز نداشت.
عبدالرحيم اباذري با ارسال يادداشتي به سايت انتخاب مي‌نويسد:
ماجراي هاله نور كه احمدي نژاد «هنگام سفر به نيويورك و شركت در اجلاس سازمان ملل به تلقين برخي اطرافيان، آن را باور كرد. پس از بازگشت، چون به قم آمد طي ديداري با آيت‌ا... جوادي آملي آن را مطرح ساخت، آن فقيهِ فيلسوف ومرجعِ دردآشنا وقتي از خيال‌پردازي‌هاي او آگاه شد و فهميد كه او در گرداب توهمات گرفتار شده است با استناد به حديثي از پيامبر(ص) به طور جِد ايشان را به دوري از اين مسائل دعوت فرمود.»
از قول آيت ا... مصباح يزدي چنين نقل شده است: «‌يكي‌ از دوستان‌ حاضر در جلس ه‌نقل ‌كرد؛ قبل ‌از برگزاري‌ مرحله‌ اول ‌انتخابات ‌به ‌محضر يكي‌ از علماي‌ اهواز رسيدم‌. ايشان‌ گفت‌: نگران‌ نباشيد، احمدي‌نژاد رئيس ‌جمهور مي‌شود. ايشان‌ گفته‌ بود كه ‌شخصي‌ شب ‌بيست‌ و سوم‌ ماه‌ رمضان‌ در حال ‌احياء پيش‌ از نيمه‌ شب‌ به‌ خواب ‌مي‌رود. در خواب ‌به ‌او ندا مي‌شود كه ‌بلند شو براي‌ احمدي‌نژاد دعا كن‌، وجود مقدس ‌ولي‌عصر(عج‌) دارند براي‌ احمدي‌نژاد دعا مي‌كنند. مي‌گويد من حتي‌ اسم‌ احمدي‌نژاد را نشنيده‌ بودم ‌و اصلاً او را نمي‌شناختم‌! خود ايشان‌ نيز در تاريخ‌ دهم دي‌ماه‌ قاطعانه ‌گفته ‌بود كه‌ من ‌رئيس‌‌جمهور خواهم ‌شد. كساني‌ با او شوخي‌ مي‌كردند كه‌ اين‌ چه ‌حرفي‌ است‌ مي‌زني‌؟ چه ‌كسي‌ به ‌تو رأي‌ مي‌دهد؟ چه ‌كسي‌ تو را مي‌شناسد؟ گفته‌است ‌اين‌ قول‌ يادتان‌ باشد، امروز 10/10/83 است‌، من ‌رئيس ‌‌جمهور خواهم ‌شد! حالا خواب ‌ديده‌ يا كسي‌ به ‌او گفته ‌است‌ من ‌نمي‌دانم‌!» 3
«خداي‌ متعال‌را شاكريم‌ كه ‌زمينه‌ انتخاب‌ چنين‌ شخصيتي‌ براي‌ اين‌ دوره‌ خاص ‌از انقلاب ‌را فراهم ‌كرد و آيندگان‌ به‌اين‌ نتيجه‌ خواهند رسيد كه ‌انتخاب‌، مشحون‌ به‌ كرامات ‌و معجزات‌ بود و از اين‌ رو توفيق‌ شكر اين‌ نعمت ‌را از خداوند خواستاريم‌. عنايات‌ حضرت ‌ولي ‌عصر(عج‌) يار ملت ‌ايران‌ بود كه‌ به ‌چنين‌ موفقيتي‌ دست‌ يافت‌ و تلقي‌ ما اين‌ است ‌كه ‌اين‌ نفخه‌ الهي‌ كه‌در اين‌ زمان ‌در جامعه‌ ما دميده‌ شده ‌و آثارش ‌در علاقه‌ بيشتر مردم ‌به ‌دين‌ و انديشه‌هاي‌ اسلامي‌ ظهور يافته‌، مرتبه‌اي‌ از مراتب‌چيزي‌ است‌ كه‌ در زمان ‌پيامبر اسلام(ص) تحقق‌پيدا كرد و ان‌شاءا... مرتبه‌ كاملش ‌در زمان‌ ظهور حضرت‌ ولي ‌عصر(عج‌) تحقق‌ خواهد يافت‌». 4
آيت‌ا... جنتي در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران گفت: «اين نامه (نامه احمدي‌نژاد به رئيس‌جمهور آمريكا) فوق‌العاده است و عقيده من اين است كه از الهامات خدا بود... توصيه مي‌كنم اين نامه را بچه‌ها همه بخوانند و در مدارس و دانشگاه‌ها خوانده شود و صداوسيما نيز مكرر آن را بخواند... اين‌گونه حرف زدن، الهام خداوند است. (23/4/1385) »
آقاي محمدرضا رحيمي، معاون رئيس جمهور، در حضور احمدي‌نژاد: «در سوريه در شهر تاريخي بُصرا كه اسم آن را بعضاً ممكن است نشنيده باشيد، يكي از مسلمانان به من گفت كه من معتقدم اگر بنا بود بعد از پيامبر، پيامبري بيايد آن، احمدي نژاد بود. (17/3/1385)»
اخيراً آيت ا.... محمد يزدي بدون اشاره به خلافكاري‌هاي طولاني مدت دولت احمدي‌نژد و بي‌توجهي به نمايندگان مجلس و گاه به سخره گرفتن آنها و مجلس را در راس امور ندانستن و عدم اعتناء به تذكرات عده زيادي از علما و مراجع در اظهار نظري اعلام نموده است.« احمدي‌نژاد در ماه‌هاي آخر حكومتش كارهاي خلاف مي‌كرده است.»5
نگارنده اين سطور كه از سال 1385 تا پايان دوره دولت دهم ضمن تقدير از تلاش‌ها و سعي و كوشش دولتمردان و تجليل از اقدامات موثر آنها، در موارد متعدد نيز اشتباهات دولت احمدي نژاد را با رعايت احترام و با مدارك و دلايل متقن به اطلاع خوانندگان آيينه رسانده خطاب به آيت ا.. يزدي مي‌نويسد: خلاف كاري‌هاي احمدي نژاد نه در چند ماه بلكه در چند سال ادامه داشته كه تمام موارد آن در تاريخ اين مرز و بوم به ثبت رسيده است.
نظر خوانندگان به بخش هايي از سخنان روساي قوه مقننه و قضاييه و رييس ديوان عدالت اداري و چند نفر از وزراي دولت نهم جلب مي‌گردد تا كاملاً ‌مشخص شود احمدي نژاد نه در چند ماه آخر بلكه سال‌ها خلاف مي‌كرده است؟
آيا اهانت‌هايي كه در مناظرات سال 1388 در تلويزيون به عده‌اي از فعالان سياسي و ياران امام و مسئولان عالي‌رتبه نظام وارد آورد و صدا و سيما هم فرصت پاسخگويي به افرادي كه مورد تهمت و افتراء قرار گرفته بودند، نداد فراموش شدني است؟
«رييس قوه قضاييه به شدت نسبت به ادبيات محمود احمدي نژاد انتقاد كرده بود. ادبياتي كه به گفته آيت ا... آملي لاريجاني نه متين است و نه فاخر. او مرداد 89 به دنبال سخنان احمدي نژاد در جمع خبرنگاران كه از برخوردهاي دستگاه قضا با اصحاب رسانه انتقاد كرده و گفته بود «قاضي مي‌گويد اين مطلب به فلان شخص مي‌خورد، در حالي كه وقتي مطلبي نوشته مي‌شود و نقد مي‌شود اگر به كسي هم خورد، خورد، بايد بخورد تا دردش بيايد» از سبك گفتاري رييس دولت انتقاد كرده و تاكيد كرده بود «توقع از رييس جمهور اين است كه ادبياتش متين و فاخر و با تعابير جا افتاده و البته صحيح و منصفانه باشد، اين چه ادبياتي است كه مثلاخورد كه خورد بگذار بخورد تا دردش بيايد. ادبيات رييس جمهور بايد متين و فاخر باشد.» علي لاريجاني رييس مجلس هم تاكيد كرده ادبيات احمدي نژاد در كشور مشكل ايجاد كرده است. او در آبان ماه 86، در سفر به خراسان جنوبي گفت: «منتقدان دولت از بزغاله هم كم فهم‎ترند.» احمدي نژاد در مرداد ماه 89 در همايش ايرانيان خارج از كشور، خطاب به اوباما و سردمداران غرب گفته بود: «آب را بريزيد همان جايي كه مي‎سوزد».او همچنين در آذرماه 87 نيز در واكنش به صدور سومين قطعنامه عليه ايران از سوي شوراي امنيت سازمان ملل در خوزستان گفت: «آنقدر قطعنامه صادر كنيد تا قطعنامه‏دان تان پاره شود.» 6
«آقاي احمدي‌نژاد بعضي حرف‌هايي كه 100 درصد هم با عقل جور نمي‌آمد را مي‌گفت. زماني كه به انتخابات شوراهاي اسلامي نزديك مي‌شديم در هيات دولت مي‌گفت تيم نزديك به ما 100 درصد پيروز مي‌شود و اين موضوع با عقل جور در نمي‌آمد و در ذهن من اين بود كه از تيم 15 نفره آقاي احمدي‌نژاد شايد دو يا سه نفر وارد شورا شوند و همينگونه هم شد.»7
دوران احمدي نژاد رويدادي كم نظيراتفاق افتاد كه رييس وقت سازمان تامين اجتماعي از برادر رييس مجلس نوار و فيلم تهيه كرد و در اختيار رييس‌جمهور قرار داد.
«احمدي‌نژاد نوار را در مجلس شوراي اسلامي پخش كرد و علي لاريجاني گفت: آيا اين اقدامي توطئه آميز عليه رييس مجلس نبود كه «مرتضوي» رييس سازمان تامين اجتماعي يكي از بستگان مرا دعوت كند و از صحبت‌هايشان فيلم مي‌گيرد؟
پس برنامه‌اي داشته‌ايد كه فيلم را بگيريد و بعداً آن را پخش كنيد سپس احمدي نژاد از لاريجاني درخواست وقت كرد تا پاسخ بدهد اما علي لاريجاني به او اجازه صحبت نداد و گفت: شما تهمت زديد و جوابتان را داديم ديگر اجازه صحبت نداريد.» 8
حجت الاسلام محمد جعفر منتظري در نشستي با نمايندگان دفاتر استاني ديوان عدالت اداري اظهار داشت: «در دوره گذشته قانون گريزي و قانون ستيزي وجود داشت و اين موضوع باعث مي‌شد وقتي مردم وضعيت را مي‌ديدند به كسي اعتماد نكنند. وي افزود: يك آدم متخلف و مجرم را برخلاف قانون بر سر كار گذاشته و به راي ديوان عدالت درباره ابطال اين انتصاب عمل نشد. منتظري گفت: يكي از مصيبت‌ها در دوره گذشته اين بود كه رئيس جمهور قانون را علنا زير پا مي‌گذاشت و اگر خيلي مي‌خواست احترام بگذارد قانون را دور مي‌زد. رئيس ديوان عدالت اداري افزود: مصيبت اين اخباري است كه دارد گندش در مي‌آيد و ما آن زمان فرياد مي‌زديم كه اين فرد صلاحيت اين پست را ندارد. وقتي مردم ببينند يكي از عالي ترين مقامات كشور قانون را اين گونه لگدمال مي‌كند ديگر به جايي اعتماد نمي‌كنند. وي خاطرنشان كرد: اگر مرجع قضايي و حكمي كه دادگاه صادر مي‌كند محترم شمرده نشود سنگ روي سنگ بند نمي‌شود.»9
پرويز كاظمي وزير رفاه دولت نهم هم مي‌گويد:
«آقاي احمدي‌نژاد اصلا علم، فهم و سواد مديريت ندارد. نمي‌دانست در جايگاه يك رئيس جمهور چگونه بايد رفتار كند. تعاملات مديريت را نمي‌دانست. مثلا يكبار در جلسه دولت گفت سيستم بانكي كه كاري ندارد، دريافت و پرداخت است ديگر. گفتيم پس تحصيلات PhD چيست كه براي سيستم بانكداري مي‌گذراند. گفت نه بابا. اينها چيزي نيست. همين تفكر باعث مي‌شود كه قطع‌نامه سازمان ملل كاغذ پاره شود. همين تفكر باعث مي‌شود كه در سوئيس به او گوجه فرنگي پرت مي‌كنند. اين آدم انسجام فكري ندارد.»10
اگر سازمان‌ها و نهادهاي نظارتي و نمايندگان مجلس بر اساس قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران وظايف قانوني خود را به درستي و خوبي انجام ندهند و عالي ترين مسئول اجرايي كشور در موارد متعدد تابع و مجري قوانين مصوب نباشد و بنا به گفته رييس ديوان عدالت اداري، حكم مرجع قضايي نيز اجرا نشود ديگر سنگ روي سنگ بند نمي‌شود!!

مدير مسئول

پي نوشت ها:
1- «نهج البلاغه»، ترجمه محمد دشتي(ره)، نامه 53، صفحه 407، فرازي از نامه حضرت علي(ع) به مالك اشتر
2- روزنامه مردم سالاري، 28/12/90
3- «گفتمان مصباح»، رضا صنعتي، صفحه883، چاپ مركز اسناد انقلاب اسلامي
4- همان، صفحه 881
5- گفتگوي محمد يزدي با سايت حوزوي «مباحثات»، 3/4/93
6- روزنامه اعتماد، شماره 2357، 27/12/90
7- سايت نامه نيوز، گفتگوي جهرمي درباره عملكرد دولت‌ احمدي‌نژاد، 27/2/1393
8- «از نياوران تا پاستور»، امير رضا پرحلم، صفحه 24
9- خبرگزاري مهر، 5/10/1392
10- سايت نامه نيوز، 13/2/93

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا