فرارو- روز سه شنبه، باراک حسین اوباما به عنوان چهل و چهارم‍ين رييس جمهوری آمريکا سوگند خواهد خورد. او نخستین رییس جمهور رنگین پوست آمریکا به شمار می رود. به همین سبب، مجله PARADE از رييس جمهوری منتخب که مردی خانواده دوست است خواست تا آن چه را برای دخترانش می خواهد در نامه ای بنويسد.
 
متن نامه اوباما به دخترانش چنین است:

ماليا و ساشا ی عزيز،
می دانم که در دو سال گذشته روزهای خوشی را در کمپين تبليغاتی پشت سر گذاشته ايد، به پيک نيک و اجتماعات مردمی رفته ايد، و هر نوع خوراکی ای که شايد من و مادرتان نبايد اجازه می داده ايم خورده ايد. اما می دانم که هميشه هم برای شما و مادرتان آسان نبوده است، و هرچه قدر هم که برای سگ جديدتان هيجان زده هستيد، جبران تمام زمانی که از هم جدا بوده ايم را نخواهد کرد. می دانم که در اين دو سال چيزهای بسياری را از دست داده ام، و امروز می خواهم به شما کمی بيشتر در اين باره بگويم که چرا تصميم گرفتم خانواده مان را راهی اين سفر کنم.

وقتی مرد جوانی بودم، فکر می کردم تمام زندگی درباره من است – اين که چطور راهم را در دنيا پيدا خواهم کرد، موفق خواهم شد، و چيزهايی را که می خواهم به دست خواهم آورد - اما پس از آن شما دو نفر با تمام کنجکاوي ها و شيطنت هايتان پا به دنيای من گذاشتيد. با آن لبخندهايی که هميشه قلبم را گرم و روزم را روشن کرده اند. و ناگهان، تمام نقشه های بزرگی که برای خودم داشتم ديگر چندان مهم نبودند. به زودی دريافتم که بزرگ ترين لذت زندگيم، لذتی بود که در زندگی شما می ديدم. و فهميدم که زندگی ام ارزش چندانی نخواهد داشت مگر اين که بتوانم مطمئن باشم که شما تمام فرصت های خوشحالی و خرسندی را در زندگی تان داشته ايد. دخترانم، در نهايت اين چيزی بود که به خاطرش نامزد رياست جمهوری شدم: به خاطر چيزهايی که برای شما و تمام کودکان اين ملت می خواهم.

می خواهم تمام کودکانمان به مدرسه هايی بروند که توانايی آموزش آن ها را داشته باشد؛ مدارسی که آن ها را به چالش بخواهد، به آن ها الهام دهد، و حسی از شگفتی درباره ی دنيای اطرافشان به آن ها تزريق کند. می خواهم شانس اين را داشته باشند که به دانشگاه بروند، حتی اگر پدر و مادرشان ثروتمند نيستند. و می خواهم که شغل های خوبی داشته باشند؛ شغل هايی که درآمد خوبی دارند و مزايايی مانند بيمه به آن ها می دهند، شغل هايی که به آن ها اين اجازه را می دهند که با کودکانشان وقت بگذرانند و با وقار بازنشسته شوند.

می خواهم مرزهای اکتشافات را گسترش دهيم تا شما بتوانيد تکنولوژی و اختراعات جديدی را ببينيد که زندگی مان را بهتر و سياره مان را پاکيزه تر و امن تر می کنند. و می خواهم مرزهای انسانيت را گسترش دهيم تا به چيزی فراتر از مرزبندی های نژادی، منطقه ای، جنسی و مذهبی برسيم که ما را از شناخت بهتر يکديگر باز می دارد.

گاهی بايد مردان و زنان جوانمان را به جنگ و موقعيت های خطرناک بفرستيم تا از سرزمينمان محافظت کنيم، اما وقتی چنين کاری کرديم، می خواهم مطمئن باشم که تنها به دليل خيلی موجهی بوده است، اين که تلاش کنيم تا اختلاف هايمان با ديگران را با آرامش و صلح حل کنيم، و هر آنچه از دستمان بر می آيد انجام دهيم تا از زنان و مردان ارتش مان محافظت کنيم. می خواهم تمام کودکان بدانند که نعمت هايی که اين آمريکايی های شجاع برای آن می جنگند ارزان به دست نيامده است، که امتياز ويژه  شهروندی اين سرزمين مسئوليت فراوانی با خود به همراه دارد.

اين درسی بود که وقتی هم سن و سال شما بودم مادربزرگتان به من آموخت، سطرهای آغازين بيانيه استقلال را برايم خواند و از مردان و زنانی گفت که برای برابری راهپيمايی کردند زيرا باور داشتند که کلماتی که دو قرن پيش در آن بيانيه آمده بايد معنايی داشته باشد.

او به من کمک کرد تا بفهمم که امريکا کشور بزرگی است؛ نه به خاطر بی عيب بودنش بلکه به اين خاطر که هميشه می تواند بهتر شود و اين که کامل کردن کار ناتمام بی نقص کردن اجتماع مان، به عهده تک تک ماست. اين مسئوليتی است که به فرزندانمان منتقل می کنيم، با هر نسل جديد به آمريکايی که می خواهيم نزديک تر می شويم.

اميدوارم هر دوی شما اين کار را در دست بگيريد، اشتباهاتی را که در من می بينيد درست کنيد و تلاش کنيد فرصت هايی که خود داشته ايد را به ديگران بدهيد. نه فقط به خاطر اين که مجبور هستيد تا چيزی به کشوری برگردانيد که چيزهای فراوانی به خانواده ما داده است- هرچند چنين تعهدی داريد- بلکه به خاطر اين که به خودتان تعهد داريد. زيرا تنها زمانی که خود را به چيزی بزرگتر از خودتان متصل می کنيد، پتانسيل واقعی خود را در می يابيد.

اين چيزهايی است که برای شما می خواهم؛ اين که در جهاتی رشد کنيد که هيچ محدوديتی برای روياهايتان وجود ندارد و چيزی نيست که نتوانيد به آن دست پيدا کنيد، اين که زنانی دلسوز و متعهد باشيد که به ساختن چنين دنيايی کمک می کنند. و می خواهم تمام کودکان تمام فرصت هايی که شما برای يادگيری، روياپردازی و رشد کردن در اختيار داشته ايد، داشته باشند. به اين دليل است که خانواده مان را راهی چنين ماجراجويی بزرگی کردم.

به هر دوی شما افتخار می کنم. بيش از آن چه بدانيد دوستتان دارم. و هر روز به خاطر صبر، وقار، مهربانی و شوخ طبعی تان متشکرم . اینگونه خود را برای شروع زندگی جديدمان در کاخ سفيد آماده می کنيم.

با عشق، پدر


متن كامل نامه يك معلم ايراني به رييس جمهور آمريكا در رابطه با نامه اوباما به فرزندانش

 بسم الله الرحمن الرحيم

 جناب آقاي رييس جمهور اوبا ما سلام  عليكم

 

شما به خوبي مي دانيد ماليا و ساشاي عزيزتان در دوسال گذشته روز ها ي خوشي را در كمپين تبليعاتي پشت سر گذاشته اند .

   مي دانيد كه آنها بسيار براي سگ جديدشان هيجان زده هستند،

 براي آنها نوشتيد كه لبخند هايشان قلب شما را هميشه گرم و روزتان را روشن كرده است.

 بيان كرديد متوجه شده ايد اشتباه مي كرديد كه تمام زندگي درمورد شما ست،

 متوجه شده ايد كه زندگيتان ارزش چنداني نخواهد داشت، مگر اينكه، بتوانيد مطمئن باشيد كه شما تمام فرصت هاي خوشحالي و خرسندي را درزندگي تان داشته باشيد.

  بيان كرديد كه به خاطر تمام كودكان اين ملت (يعني ملت آمريكا ) نامزد رياست جمهوري شديد!

 جناب آقاي رييس جمهور

  اگر روزي خواسته يا ناخواسته به خودمان دروغ بگوييم زود تر از هركس ديگر خودمان متوجه اين دروغ مي شويم و اين مسئله وجدان مارا به صدا در مي آورد ،البته صدايي كه فقط خودمان مي شنويم، و نمي توانيم آنرا انكار كنيم .

 و اگر به نزديكانمان دروغ بگوييم زود تر از همه آنها متوجه مي شوند و اين فرياد در وجودشان به صدا در مي آيد .

 جناب آقاي رييس جمهور

  آيا فكر نمي كنيد اگر كمي بيشتر تامل كنيد به اين نتيجه خواهيد رسيد كه شما زماني مي توانيد تمام فرصت هاي خوشحالي و خرسندي را در زندگي تان داشته باشيد كه به خاطر تمام كودكان جهان رييس جمهور شويد؟ براي كودكان امريكا ، براي كودكان عراق ، افغانستان ، غزه و....

 آقاي رييس جمهور

آيا اگر بيشتر تامل كنيد به اين نتيجه نخواهيد رسيد كه دنيا پر است از ماليا و ساشا ؟

 آيا فردا ها ماليا و ساشا ي شما سرگذشت كودكان ديگر جهان را در تاريخ نمي خوانند و نمي دانند آنروز كه آنها براي سگ جديدشان هيجان زده بودند كودكان غزه و عراق و ...براي چه هيجان زده بوده اند! آيا از شما نمي پرسند پدر چرا اين شادي را براي ما اينقدر گران خريده اي ؟ آيا نمي پرسند اين چه معامله اي است كه در آن آخرت را ورضايت خدا را فروخته ايد تا بتوانيد دنيا و آسايش و آرامش آنرا بخريد ؟

 آقاي رييس جمهور شما گفتيد:

  (( می خواهم مرزهای انسانيت را گسترش دهيم تا به چيزی فراتر از مرزبندی های نژادی، منطقه ای، جنسی و مذهبی برسيم که ما را از شناخت بهتر يکديگر باز می دارد ))

ولي بيان نكرديد چگونه ؟ آيا مي شود با از بين بردن همه مذاهب ديگر و و مليت هاي ديگر به اين مهم دست پيدا كرد؟

 آقاي رييس جمهور شما گفتيد : 

 ((گاهی بايد مردان و زنان جوانمان را به جنگ و موقعيت های خطرناک بفرستيم تا از سرزمينمان محافظت کنيم ))

 ولي تا آنجا كه معمول است براي محافظت از سرزمين نيازي به تجاوز به كشورهاي دوردست و ضعيف نيست.

  مگر اينكه بخواهيم باسرمايه هاي به غارت برده ي آنها خانه ي خودرا بنا كنيم و اگر ماليا و ساشاي شما فردا با خواندن تاريخ بدانند كه چه اتفاقي در دنيا افتاد ه و ثروت آمريكا به چه قيمتي به دست آمده آيا شيريني اين هيجان امروز به خاطر داشتن يك سگ، د ركامشان تلخ نخواهد شد؟ آيا سربازان آمريكاي ماليا و ساشا ندارند ؟ اگر شما سر باز بوديد آيا دوست داشتيد با همين بهانه ها شما را از ماليا و ساشايتان جداكنند و به جنگ بفرستند ؟

 آقاي رييس جمهور

آيا مسيح  عليه السلام چون برادرش محمد صل الله عليه و آله و سلم به شما نياموخته است كه ((‌آنچه را براي خود مي پسنديد براي ديگران نيزبپسنديد و آنچه را كه براي خود نمي پسنديد براي ديگران نيز نپسنيد )) ؟

 آقاي رييس جمهور شما گفته بوديد :

  (( امتياز ويژه  شهروندی اين سرزمين مسئوليت فراوانی با خود به همراه دارد. )) آيا به اين نيز انديشيده ايد كه امتياز بندگي خدا و پيرو مسيح بودن چه مسئوليت هايي را به دنبال دارد؟

 به اين انديشيده ايد، اگر خود مسيح عليه السلام امروز مي خواست آمريكارا اداره كند چگونه اداره مي كرد؟

 آقاي رييس جمهور اين سخن شما را بسيا ر مي پسندم كه به فرزندانتان گفتيد :

 (( تنها زمانی که خود را به چيزی بزرگتر از خودتان متصل می کنيد، پتانسيل واقعی خود را در می يابيد. ))

 حال كه خود شما به اين سخن اعتقاد داريد چرا خود و فرزندانتان را به آمريكا و آمريكايي متصل ميكنيد ؟بياييد خود را به انسان و انسانيت، به بشريت ، به خدا متصل كنيد آيا فكر نمي كنيد اين اتصال پتانسيلي بسيار عظيم تر در اندازه ي بي نهايت در شما وفرزندانتان ايجاد خواهد كرد ؟

 آقاي رييس جمهور انشالله باز در مورد گفته هايتان به فرزندانتان بيشتر تامل كنيد چرا كه انسان وقتي مي خواهد به عزيزانش هديه اي بدهد بايد بهترين را بدهد .

                                                  يك معلم از ايران - يزد

                                                                               با تقديم احترام

                                                                               عليرضا جلالي

 

 





  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا