استاندار یزد گفت: یکی از نقاط قوت انقلاب اسلامی، حضور بانوان در عرصه اجتماع بود.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، سید محمد میرمحمدی ، صبح سه شنبه دوم اردیبهشت ماه، به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن، در سالن حمیدیای استانداری با کارکنان بانوی شاغل در استانداری یزد دیدار کرد.
در این دیدار که "طالبی"، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی، "حیدری"مدیر کل حوزه استاندار ، "خامسی" مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده و " اکرم فداکار" مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات،ارتباطات و امنیت استانداری نیز حضور داشتند، استاندار یزد ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام زن و میلاد حضرت فاطمه(س)، فرارسیدن چنین مناسبتهایی را فرصتی مغتنم برای طرح مسائلی دانست که می تواند فضا را برای پیشبرد کار، ارتقاء سطح فرهنگ و توانمدیها و ظرفیتهای کشور مهیا سازد.
وی افزود: اکنون این فرصت ، در اختیار بانوان است تا به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) بحثهای خود را مطرح و ظرفیتهای خود را ابراز نموده و توانمدیهای خود را نشان دهند و مشارکت خود درانجام امور را به عنوان امتیازی برتر به منصه ظهور رسانند.

میرمحمدی ضمن تشکراز بانوان همکار شاغل در استانداری که خود را با فضای جدید امید، تطبیق داده و در پیمودن این مسیر، همراه شده اند گفت: چند نوع نگاه به بانوان وجود دارد که از جمله آن، میتوان به نگاه تاریخی به زن اشاره کرد.
وی ادامه داد: در قرون گذشته نگاهی به بانوان وجود داشته که فضا را در امور اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی برای خانمها محدود می کرده و نقش زن را بیشتر در محیط خانه می دیده است.
استاندار یزد سپس با اشاره به اهمیت نقش زن در خانه به عنوان قوام بخش کانون خانواده خاطر نشان کرد: با این وجود باید بدانیم که همه مسائلی که در نهاد زن نهفته شده را نمیتوان در کانون خانواده محدود کرد.
وی در ادامه به استعدادها، ظرفیتها و توانمندیهای مشترک موجود در نهاد مرد و زن اشاره کرد و دلیل آنرا وابستگی هر دو به یک گوهر و یک مبداء دانست و بر همین مبنا، بروز و ظهور توانمندیها را بر اساس پرورش یافتن استعدادها در نهاد زن و مرد عنوان کرد و افزود:
همه از این نعمات الهی برخوردارند و خداوند در نهاد انسان توانمندیهایی گذاشته که هر کس، چه مرد و چه زن، در هر زمینه ای بتواند توانمندیها و استعدادهای خود را بروز دهد. حال اگر فضا برای بعضی محدود باشد این توانمدیها نمی تواند شکوفا شود و بروز و ظهور یابد. بنابراین می بینید که ما با یک مشکل تاریخی در ارتباط با بانوان مواجهیم تا جاییکه این امر به صورت یک سنت در آمده و تغییر سنتها نیز خیلی آنی و فوری عملی نیست و ظرافتها و لطافتهای خاص خود را دارد.
استاندار یزد افزود: از طرف دیگر در مقابل هر تغییری مقاومت وجود دارد. یکی از جنبه های این مقاومت، خودباوریهایی است که در ذهن افراد ایجاد شده و بدل به عادت شده است، و از دیگر جنبه های این مقاوت، مربوط به محیط اجتماعی و سنتها و آداب و رسوم موجود است.
میرمحمدی با بیان این نکته که بعضی اوقات رسم و رسوماتی وجود دارد که به نادرست بودن آنها پی برده ایم اما به دلایلی نمیتوانیم آنها را ترک کنیم ، به نقش بانوان در اصلاح این آداب و رسوم غلط در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از عرصه هایی که بانوان نقش آفرینی اجتماعی خود را در آن اثبات کردند، عرصه انقلاب بود.
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در هدایت انقلاب و رهبری آن نقشی را به عنوان نیروهای پیشتاز در مبارزه با رژیم طاغوت و پیشگام در به ثمر نشستن انقلاب، برای بانوان مطرح کردند و بر همین مبنا بود که میدیدم در بعضی شهرها به صورت نمادین ، بانوان پیشتاز صفوف انقلاب بودند و با خروج از خانه ها، به نقش آفرینی اجتماعی روی آوردند و نشان دادند که میتوانند نقشهای ارزشمندی را در جامعه ایفاء کنند.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد خاطر نشان ساخت: در همه عرصه های بعد از انقلاب با رویکردی که امام نسبت به سنتهای گذشته و حاکم داشت، زمینه برای حضور بانوان در امور اجتماعی باز شد و انگیزه ها بیشتر شد و نگاه ها تغییر کرد.
وی سپس با اشاره به این دو رویکرد تاریخی در نگاه به زن در جامعه، دوران معاصر را در کشاکش این دو نگاه متجدد و سنتی به زن دانست و توفق یک دیدگاه بر دیگری را، معلول نقش آفرینی خود بانوان ذکر کرد و افزود: توفیق زمانی حاصل میشود که رویکردی بر رویکرد دیگر غلبه پیدا کند و این بانوان هستند که می توانند در برتری یک رویکرد نقش مهمی ایفاء کنند و فضا را برای فعالیت خود بازتر نمایند.
میرمحمدی خاطر نشان کرد: فرصت میلاد حضرت زهرا(س) و امتیازاتی که این بانوی نمونه دارد، فرصت بزرگی است برای اینکه هم توانمندیهای بانوان را در عرصه های گوناگون نشان دهیم و هم ارزشهای وجودی زن و نقشی که میتواند در جامعه و در همه زمینه ها اعم از سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و حتی نظامی ایفاء کند را معرفی نماییم.
استاندار یزد سپس با بیان این نکته که خداوند متعال میراث عظیم الهی همه انبیاء را به یک زن که دختر رسول الله و حلقه پیوند بین نبوت و امامت است سپرده، خاطر نشان کرد: بنابراین همه الهامات و وحی و همه آنچه از طرف خداوند بر پیامبر نازل شده به حضرت زهرا(س) می رسد و در وجود ایشان قرار میگیرد و از ایشان است که برای هدایت جامعه به ائمه معصومین سلام الله علیها منتقل می شود و مگر این نکته چیزی جز توانمندی و ظرفیت بالای زن را نشان میدهد؟
وی سپس با اشاره به جمله معروف امام خمینی(ره) در خصوص مقام زن که فرمود:" از دامن زن مرد به معراج می رسد" گفت: این کلام امام نشان می دهد که زن چه ظرفیت بالایی دارد و چگونه می تواند مرد را به بالاترین نقطه ای که مطرح میشود ، یعنی معراج، تعالی بخشد و این نشان از توانمندی وجودی بانوان دارد.
میرمحمدی سپس در ادامه این نشست با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی بانوان حاضر، از ایشان خواست تا با بیان و طرح مشکلات، زمینه آسیب شناسی و رفع آنها را فراهم آورند
وی سپس به طرح موضوع توجه بیشتر به مباحث پژوهشی اشاره کرد و پژوهش را یکی از اساسی ترین مبانی پیشرفت دانست و ادامه داد: از همه معاونتهای استانداری خواسته شده که از ظرفیتهای بودجه سالجاری استان در امور ورزشی، پژوهشی و آموزشی بهره گیرند و بر همین مبنا بسیار علاقه مندیم که به موضوعات نگاه پژوهشی داشته باشیم و همین نگاه است که بسیاری از مسائل و مشکلات ما را حل خواهد کرد، به این دلیل که نگاه پژوهشی، نگاه پرسشگرانه است و همین پرسش، حرکت به سمت یافتن پاسخ را در پی دارد و در نهایت منجر به حل مسئله خواهد شد.
استاندار یزد با بیان اینکه میدان برای همه اعم از زن و مرد جهت پیشرفت، ترقی و بروز و ظهور توانمندیها در همه عرصه ها باز است گفت: همه باید بتوانند اظهار نظر کنند، پیشنهاد بدهند و سوال بپرسند و همه این مسائل سبب می شود که ما مشکلات را پشت سر بگذاریم و به جلو حرکت کنیم. بنابراین در اعلام نظر و در نقد و طرح سوال و در پیشرفت کار و در هر امریکه منجر به منافع ملی شود، میدان برای بانوان باز است و محدودیتی وجود ندارند.
میرمحمدی در ادامه این نشست، اعطاء امتیازات ویژه به افراد مختلف را ، تنها مبتنی بر ملاکها و معیارهای مشخص و قانونی ذکر کرد و گفت: معیارهای این امتیاز باید در ارتباط با کار و میزان بهره وری و یا در ارتباط با سرعت عمل و نقش آفرینی افراد در پیشبرد اهداف کاری مشخص شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر عمل پیرامون مصوبات موجود در زمینه امور بانوان تاکید کرد و در عین حال خاطر نشان ساخت که نقش آفرینی بانوان در یک سازمان، به مثابه قطعه ای از یک کارخانه است که اگر آن قطعه از کار بیفتد، کل سازمان و کارخانه کارایی خود را از دست خواهد داد و این یک اصل است که بانوانی که در یک سیستم کار میکنند باید در همه ساعات فعالیت سازمان، حضور موثر و تعیین کننده داشته باشند و نمیتوان به بهانه زن بودن، کار یک سازمان را دچار وقفه نمود.
میرمحمدی در ادامه به بیان این نکته پرداخت که بانوان باید دنبال شیوه هایی باشند که هم نقش خود را در جامعه ایفاء کنند و هم بتوانند فضای مورد نظر را برای خود فراهم سازند و سپس با انتقاد از موضوع دور کاری گفت: دور کاری، نتیجه مثبتی در بر نداشته و بنابراین نباید تجربه ای که موفق نیست را ترویج کنیم بلکه این تجارب موفق هستند که تبلیغ می شوند. دور کاری نقطه ای منفی در سیستم کاری است و معاونت نظارت و راهبردی ریاست محترم جمهوری هم در بررسی ها و کار پژوهشی که صورت داده است به این نتیجه رسیده و دور کاری را به زیان سیستم معرفی کرده است و اگر در شرایط خاص باید دور کاری اعمال شود، این کار باید با بررسی لازم صورت گیرد و به گونه ای باشد که این اقدام موجب ضعف سازمان نشود.
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به اهمیت ورزش در سلامت جسم و جان کارکنان دولت و به ویژه بانوان، 4 ساعت ورزش در هفته برای کلیه پرسنل دولت را حق کارکنان و مصوبه دولت دانست و این امر را در راستای سلامت ایشان و اثر گذاری مثبت در کار ذکر کرد و افزود:باید در زمینه امور ورزشی برنامه ریزی مناسب صورت گیرد و البته فضاهایی نیز برای این کار موجود است تا بانوان و آقایان از این فضاها بهره برداری کنند و در جهت سلامت خود بکوشند.
استاندار یزد در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری خطاب به بانوان اشاره کرد و گفت: در بحث خانواده ، مخاطب امر، همه بانوان هستند ولی در بحث اشتغال، برخی از بانوان مخاطب قرار میگیرند و آن دسته بانوانی هستند که امکان اشتغال برای آنها وجود دارد و نقش آفرینی آنها در اجتماع ، تاثیر منفی بر کانون خانواده ندارد. بنابراین باید دقت کنیم که آنچه خود میخواهیم از فرمایشات رهبری استخراج نکنیم بلکه آنچه هست را مبنای عمل قرار دهیم.
وی در ادامه بر اجرای سیستم ارزیابی موثر در زمینه مباحث کاری جهت تعیین ارزش نقش آفرینی پرسنل اداری در محیطهای کاری- اعم از زن و مرد- تاکید کرد و گفت:آنچه در محیط کار مطرح است، همکاری، جدیت و هم اندیشی است و این اصل مهم نباید فراموش شود که مشکل یک نفر در محیط کار، مشکل همه است و باید همگان کمک کنند تا مشکل رفع گردد و بدانیم که اگر در محیط کار با هم مهربان باشیم، غیبت نکینم ، وقتمان را به بطالت نگذرانیم و همه توانمان را برای پیشرفت کار بگذاریم و به توصیه اسلام و پیامبر (ص) عمل کنیم و به تفکر در محیط کاز بپردازیم، مشکلات به طرز چشمگیری کاهش می یابد و بدانیم که اگر با این شیوه جلو برویم، مشکلات اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی حل خواهد شد و بدل به انسانهایی شاداب ، دوست داشتنی و موفق خواهیم شد و با اتکال به خداوند متعال موفق خواهیم بود.
میرمحمدی در ادامه از بانوان خواست تا همواره در محیطهای کاری نظر و پیشنهاد خود را به مدیر مجموعه ارائه نمایند و از ابراز نظر و ارائه پیشنهاد به مدیران، واهمه نداشته باشند.
وی رویکرد دولت در مواجه با بانوان را، اولویت داشتن بانوان در شرایط برابر با مردان ذکر کرد و البته این امر را تابع ضوابط خاص دانست و گفت: معیارها و ضوابط،فف مشخص است و نباید بر اساس سلیقه عمل شود و حداقل نظر شخص من این است که باید از اقدامات سلیقه ای اجتناب شود و ملاکها و معیارهای مشخص، عامل تصمیم گیری باشد و هر کس تجربه ، تخصص ، ظرفیت ، کارایی ، توانمندی ، تحمل و صبر و حوصله بیشتری در کار خود دارد، باید ملاک انتخاب و ارزش گذاری قرار گیرد.
میرمحمدی افزود: در بحث انتصاب فرمانداران در استان، برخی بسیار جو سازی کردند تا بر مبنای احساسات، ما را به سمت انجام اموری که دلخواه خودشان است رهنمون شوند اما بدین گونه عمل نکردیم چرا که ملاک، ارزشهای وجودی افراد است و نه عضویت در این گروه یا آن گروه خاص و نه ملاکهای فامیلی و رفاقتی. بر همین مبنا میان زن و مرد هم در سیستم تفاوتی قائل نیستیم.
استاندار یزد خاطر نشان کرد: وظیفه خود میدانیم مشکلات تک تک همکارانمان را رفع کنیم و بدانیم که دولت نیز در جهت خدمت به مردم از همه ما انتظار دارد و همواره وظیفه اصلی ما خدمت به مردم است و نباید هرگز این موضوع را فراموش کنیم.
استاندار یزد در پایان با اشاره به لزوم ارائه آموزشهای ضمن خدمت به کارکنان در هر 6 ماه از سال، گفت: بانوان باید نیازهای آموزشی را مشخص کنند و به خصوص روی آموزش مباحث مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات برنامه ای تدوین شود تا همه پرسنل با تغییر و تحولات جهانی جلو بروند چرا که ماندن در گذشته به معنای توقف است و نباید به هیچ عنوان، انجام امور در یک سازمان متوقف شود
.گفتنی است در این دیدار کارکنان زن شاغل در استانداری حضور داشتند که هر یک به بیان دیدگاه ها، مشکلات و خواستهای خود پرداختند.


مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا