استاندار یزد گفت : سوادآموزی صرفاً جنبه آموزشی ندارد بلکه وسیله ای است برای شدن آنچه در مسیر رسالت انسانی باید بدان دست یابیم.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد و به نقل از روابط عمومی استانداری یزد ، سید محمد میرمحمدی در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و فعالان عرصه سوادآموزی استان یزد که در سالن پژوهشکده تعلیم و تربیت اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد ، با اشاره به اهمیت موضوع سواد آموزی در جهان گفت : سواد آموزی یکی از نکات اصلی در همه کشورهاست و شاخصه باسوادی در هر کشوری یکی از معیارهای مهم پیشرفت آن کشور است.

وی ، افزود : در رژیم گذشته درصد بیسوادی در کشور بالا بود و همین امر موجب شد تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، به فرمان امام (ره) نهضت سوادآموزی در کشور تشکیل شود و افراد زیادی در این راه تلاش کردند تا درصد بیسوادی را در ایران کاهش دهند .

عالی ترین مقام اجرایی استان یزد افزود : طبیعی است پدر و مادری که خود از نعمت سواد بی بهره اند ، ارزش آن را نمی شناسند و به همین دلیل حضور فرزندانشان در مدارس را اولویت نمی دانند ولی وقتی خود والدین ، سواد آموختند و مشاهده کردند که چگونه با همین میزان اندک سواد ، روزنه هایی در زندگی آنها گشوده و دریچه های جدیدی در زندگی به روی آنها باز می شود ، هم به فراگیری سواد بیشتر علاقه مند می شوند و هم عزم شان را برای همراهی با فرزندانشان جهت حضور در مقاطع تحصیلی عالی جزم می کنند.

وی ، با بیان این نکته که در هر زمینه ای باید از پیشکسوتان تشکر کنیم خاطر نشان کرد : امروز به دست گذشتگان به ما رسیده و آن ها ما را به اینجا رسانده اند و امیدوارم ما نیز نسل جدید را به سر منزل مقصود برسانیم .

استاندار یزد ، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هنرنمایی گروه سرود هنرمندان کر و لال افزود : این گروه هنری نشان داد که محدودیتی برای سواد آموزی وجود ندارد و اگر در گذشته افراد کر و لال و نابینا امکان سوادآموزی نداشتند ، امروز با هنرنمایی این عزیزان در اذهان همه روشن شد که امکان سوادآموزی برای همه افراد بشر وجود دارد ، منتهی برای هر فرد ، روش خاصی باید به کار گرفته شود .

بنابراین نعمت سواد برای همه است و همه می توانند از آن برخوردار شوند .

میرمحمدی ، با اشاره به آمار نود و هشت و نیم درصدی با سوادی در استان یزد از همه کسانیکه در این خصوص با برنامه ریزی هدفمند و تلاش و کوشش نقش آفرین بوده اند تشکر کرد .

استاندار یزد ، همچنین به تشکیل چنین همایشی برای بار اول در استان اشاره نمود و گفت : این امر نشان می دهد که این عزیزان قدردان گذشتگان هستند و این یک اصل اخلاقی و اسلامی است که هر کس هر زحمتی که برای ما کشید ، حتی اگر کلمه ای به ما آموخت ، به قول مولا علی(ع) باید بنده او باشیم و از او قدردانی کنیم .

وی ، در ادامه ، مقام معلم را بسیار والا توصیف کرد و حفظ حرمت و کرامت معلمان را بر همه واجب دانست .

میرمحمدی ، ابراز امیدواری نمود تا همگان قدردان پیشکسوتان باشند و دیگران نیز که روزی پیشکسوت خواهند شد مورد قدردانی نسل زمان شان قرار گیرند .

وی ، در پایان ضمن تشکر از حضور روحانیت در این جمع ، آن را نشان از توجه ایشان به امر مهم سواد آموزی دانست و گفت : سواد آموزی صرفاً جنبه آموزشی ندارد بلکه وسیله ای برای " شدن " آن چیزی است که در رسالت انسانی ماست و مسیرش برای بشر تعیین شده است .

 

***

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا