استاندار یزد گفت: سوادآموزی صرفاً جنبه آموزشی ندارد بلکه وسیله ای است برای شدن آنچه در مسیر رسالت انسانی باید بدان دست یابیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، سید محمد میرمحمدی پیش از ظهر دوشنبه اول اردیبهشت ماه در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و فعالان عرصه سوادآموزی استان یزد که در سالن پژوهشکده تعلیم و تربیت اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع سواد آموزی در جهان گفت: سواد آموزی یکی از نکات اصلی در همه کشورهاست و شاخصه باسوادی در هر کشوری یکی از معیارهای مهم پیشرفت آن کشور است.
وی افزود: در رژیم گذشته درصد بیسوادی در کشور بالا بود و همین امر موجب شد تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به فرمان امام(ره) نهضت سوادآموزی در کشور تشکیل شود و افراد زیادی در این راه تلاش کردند تا درصد بیسوادی را در ایران کاهش دهند.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد افزود: طبیعی است پدر و مادری که خود از نعمت سواد بی بهره اند، ارزش آنرا نمی شناسند و به همین دلیل حضور فرزندانشان در مدارس را اولویت نمی دانند ولی وقتی خود والدین، سواد آموختند و مشاهده کردند که چگونه با همین میزان اندک سواد، روزنه هایی در زندگی آنها گشوده و دریچه های جدیدی در زندگی به روی آنها باز می شود، هم به فراگیری سواد بیشتر علاقه مند می شوند و هم عزمشان را برای همراهی با فرزندانشان جهت حضور در مقاطع تحصیلی عالی جزم میکنند.
وی با بیان این نکته که در هر زمینه ای باید از پیشکسوتان تشکر کنیم خاطر نشان کرد: امروز به دست گذشتگان به ما رسیده و آنها ما را به اینجا رسانده اند و امیدوارم ما نیز نسل جدید را به سر منزل مقصود برسانیم.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هنرنمایی گروه سرود هنرمندان کر و لال افزود: این گروه هنری نشان داد که محدودیتی برای سواد آموزی وجود ندارد و اگر در گذشته افراد کر و لال و نابینا امکان سوادآموزی نداشتند، امروز با هنرنمایی این عزیزان در اذهان همه روشن شد که امکان سواداموزی برای همه افراد بشر وجود دارد، منتهی برای هر فرد، روش خاصی باید به کار گرفته شود. بنابراین نعمت سواد برای همه است و همه می توانند از آن برخوردار شوند.
میرمحمدی با اشاره به آمار نود و هشت و نیم درصدی با سوادی در استان یزد از همه کسانیکه در این خصوص با برنامه ریزی هدفمند و تلاش و کوشش نقش آفرین بوده اند تشکر کرد.
استاندار یزد همچنین به تشکیل چنین همایشی برای بار اول در استان اشاره نمود و گفت: این امر نشان می دهد که این عزیزان قدردان گذشتگان هستند و این یک اصل اخلاقی و اسلامی است که هر کس هر زحمتی که برای ما کشید، حتی اگر کلمه ای به ما آموخت، به قول مولا علی(ع) باید بنده او باشیم و از او قدردانی کنیم.
وی در ادامه مقام معلم را بسیار والا توصیف کرد و حفظ حرمت و کرامت معلمان را بر همه واجب دانست.
میرمحمدی ابراز امیدواری نمود تا همگان قدردان پیشکسوتان باشند و دیگران نیز که روزی پیشکسوت خواهند شد مورد قدردانی نسل زمانشان قرار گیرند.
وی در پایان ضمن تشکر از حضور روحانیت در این جمع، آن را نشان از توجه ایشان به امر مهم سواد آموزی دانست و گفت: سواد آموزی صرفا جنبه آموزشی ندارد بلکه وسیله ای برای "شدن" آن چیزی است که در رسالت انسانی ماست و مسیرش برای بشر تعیین شده است.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا