رئيس پليس فتا خراسان رضوي به تشريح پرونده كلاهبرداري ميلياردي جوان 23 ساله در فضاي سايبر پرداخت.

،سرهنگ سيد محسن عرفاني در تشريح اين خبر گفت: از چندي قبل شهروندان كه طعمه يك كلاهبردار اينترنتي شده بودند، با تنظيم دادخواست به پليس فتا مراجعه و اظهار داشتند كه از طريق تلفن همراه خود پيامك هايي با اين متن كه «شما برنده مبلغ 7 ميليون تومان شده ايد» دريافت و به خواسته ارسال كننده پيامك، با ثبت نام در سايتي اطلاعات حساب بانكي خود را براي واريز مبلغ مذكور وارد سيستم كرده كه با اين ترفند فرد كلاهبردار اقدام به سرقت اينترنتي مي كرده است.
وي تصريح كرد: بررسي هاي اوليه كارشناسان پليس فتا حاكي از آن بود كه متهم پرونده مبالغي بين 5 تا 20 ميليون تومان از حساب افراد ساده لوح سرقت كرده و با توجه به حساسيت موضوع تحقيقات ويژه و علمي كاراگاهان آغاز شد.
وي گفت: رديابي اين متهم با تجهيزات پيشرفته در حالي ادامه داشت كه سايت هاي او توسط تيم رصد اينترنتي پليس فتاي استان شناسايي و بسته مي شد، اما اين فرد كلاهبردار سايت ديگري را بالا مي آورد و با ارسال پيامك اقدام به عمل مجرمانه خود مي كرد.
رئيس پليس فتاي خراسان رضوي افزود: كاراگاهان با گشت زني هاي گسترده سايبري و اقدامات وسيع اطلاعاتي، رد پاي متهم را پيدا كردند و متوجه شدند عامل اين فريبكاري مجرمانه در سال 1390 بيش از 20 مورد كلاهبرداري با مبالغ هنگفت در فضاي مجازي و در حوزه شهر مشهد داشته است.
سرهنگ سيد محسن عرفاني گفت: تحقيقات علمي پليس در پيگيري عملياتي اين پرونده نيز حاكي از آن بود كه متهم از 100 خط تلفن همراه براي عملي كردن اقدام مجرمانه خود بهره برداري مي كند. لذا كارآگاهان در يك عمليات سنگين و پيچيده و پس از چندين شبانه روز كار سخت پليسي توانستند مخفيگاه متهم را در يكي از شهرهاي شمال غرب كشور پيدا كنند.
با بدست آمدن اين سرنخ ها، كاراگاهان پليس فتا پس از گرفتن نيابت قضايي به شهرستان محل زندگي متهم مراجعه و در اقدامي غافلگيرانه او را دستگير كردند.
وي خاطرنشان كرد: متهم كه جواني 23 ساله و بيكار است با انتقال به پليس فتا خراسان رضوي مورد بازجويي هاي فني قرار گرفت.
او در برابر شواهد و ادله انكارناپذير ناچار به بيان حقيقت شد و به ارتكاب كلاهبرداري ميلياردي با اين ترفند اعتراف كرد كه در اين رابطه پرونده اي تشكيل و متهم به دادسرا معرفي شد.
در ادامه اين نشست سرپرست مركز اطلاع رساني پليس خراسان رضوي با اشاره نقش ويژه پليس فتا در كاهش جرايم در فضاي سايبري  اظهار داشت: در کنار اطلاع رساني جرايم صورت گرفته در فضاي مجازي، فرهنگ سازي استفاده صحيح از اين فضا امري ضروري است.
سرهنگ عبدالرضا مجيدي تصريح کرد: در تماي ادارات پليس، در کنار تيم هاي تخصصي که وظيفه مقابله با جرايم را بر عهده دارند، رده هاي اجتماعي وظيفه آموزش و آگاه سازي را دارند.
وي با تاکيد بر اين نکته که استفاده صحيح و آگاهي از امنيت فضاي مجازي کليد و راهگشاي شهروندان در فضاي سايبر مي باشد، افزود: کارشناسان نيروي انتظامي آماده همکاري با رسانه ها در حوزه اطلاع رساني و فرهنگ سازي استفاده صحيح و بهينه از فضاي مجازي هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا