محمد رضا شوق الشعرا

آقای استاندار! در دفاع از حقوق مردم و دولت، به قضیه شرکت نمایشگاه های تجاری بین المللی یزد ورود کنید!
پروژه زمين يابي، مشاوره و مطالعه طرح ايجاد نمايشگاه بين‌المللي استان يزد از زمان استانداري غلامعلی سفيد در دولت هاشمي رفسنجاني تا به امروز که میرمحمدی استاندار يزد است، ادامه دارد
اخطار سالهای قبل بابایی، معاون برنامه ریزی استانداری یزد:
ما مهلت داديم و اگر اقدامي صورت نگيرد مديريت ارشد استان قطعا راهکارهاي قانوني را دنبال و اجرا خواهد کرد.
واکاوی دو مطلب قدیمی از شوق دات کام
چندین سال قبل، هنگامی که فلاح زاده استاندار یزد بود، هفتاد هکتار از زمین های اطراف پارک کوهستان برای ایجاد نمایشگاه بین المللی یزد واگذار شد، و در مقابل آورده پانصد و پنجاه میلیون تومانی سهامداران شرکت، دولت ششصد میلیون تومان نیز کمک بلاعوض اهداء نمود، تا یزد صاحب نمایشگاه بین المللی تجاری شود! پرسیدیم :« مصوبات دولت نهم، در خدمت سرمایه داران است؟!» کسی چیزی نگفت و پاسخی نداد. دوباره نوشتیم و گفتیم :« قابل توجه فلاح زاده و فاخر زاد و از فلاح زاده و فاخرزاد که بازرس ویژه رئیس جمهور وقت بود خواستیم توجه بکنند!» که توجه نکردند، و در این سالهایی که خوب و بد، گذشت، با ریخت و پاش ها و بی تدبیری ها و تغییر مدیریت های سوال برانگیز، تنها حصاری دیواری برای این زمین بزرگ با «آجر» کشیده شد، و آب و برق آن نیز تامین گشت، و مدیرعاملان و هیئت مدیره نیز از حقوق و پاداش های بی موقع و با موقع سهم بردند و اما نمایشگاه بسامانی نرسید، و اینک در رانتی آشکار، شصت درصد هزاران سهام شرکت که زمانی بیست هزار ریال (دو هزار تومان» فروخته شده و اینک نزدیک به دویست هزار ریال (بیست هزار تومان) قیمت دارد، را می خواهند به همان قیمت بیست هزار ریال!!!(دوهزار تومان)  سابق به بعضی از افراد «خاص» واگذار نمایند؛ و این در حالی است که همه چیز دارای افزوده زیاد و شتابنده ای شده است، بجز سهام شرکت نمایشگاههای بین المللی یزد!(مگر می شود؟)
ارزش افزوده زمین و آب و برق هیچ! قیمت آجر و سیمانی که برای دیوارکشی بکار رفته در این سالها چندین برابر شده است، و اما انگار برنامه ای برای خصوصی و انحصاری کردن کامل نمایشگاههای بین المللی یزد در کار است، و دستهایی در پشت پرده می روند، تا زمینهای این نمایشگاه را جزو مایملک شخصی خود کرده و در درازمدت به قیمت های گزاف بفروشند!
اینکه چرا دولت «نهم» سالها قبل ششصد میلیون تومان از بودجه بیت المال به این شرکت خصوصی کمک کرده و این پولها به جیب چه کسانی رفته و کجا هزینه شده است، سوالی مهم و بزرگی است که یافتن جوابش را مسئولان دولت بازدهم باید پیگیری کنند، و اما اینکه به سهام شرکت در راستای منافعی خاص می خواهند چوب حراج زده بزنند نیز نکته ای است که مدیران دولت یازدهم ئر یزد، باید از وقوع آن جلوگیری نمایند. و براستی مگر می شود «سکه» و «تان» و «آجر» امروز را به نرخ ده سال قبل خرید!؟
تبصره اول: اعضای هیئت مدیره شرکت نمایشگاه های تجاری بین المللی یزد چه کسانی هستند و هر کدام چقدر «سهم» دارند؟
تبصره دوم: مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی یزد چه کسی است و چه تجربه و سابقه ای در مدیریت های کلان دارد؟
تبصره سوم: شرکت چند نفر سهام دارد؟
تبصره چهارم: چه کسانی موفق می شوند سهام امروز را به قیمت دیروز خریداری نمایند؟
تبصره پنجم: هر سهم شرکت نمایشگاه های بین المللی یزد چقدر ارزش دارد؟
تبصره ششم:چه کسانی تا بحال مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی یزد بوده اند؟
تبصره هفتم: شمه ای از گذشته و تاریخچه
نمايشگاه بين‌المللي منطقه يزد از مهمترين مصوبات سفر اول و دوم رياست جمهوري به استان براي پيشرفت صنعت بود که با وجود پيگيري‌هاي مجموعه استانداري تا پایان دوران احمدی نژاد و فلاح زاده اجرایی نشد!
کار احداث اين نمايشگاه آنقدر طولاني شد که سال 91 «فلاح زاده» استاندار يزد ازین روند انتقاد کرد. البته پيشتر نيز «بابایی» معاون برنامه ريزي استاندار يزد در نشستي با اصحاب رسانه براي جلوگيري از توقف در روند کار ضرب العجل تعيين کرده بود. فضايي که قرار است نمايشگاه شود اما همچنان بياباني باير با ساختماني کوچک براي نگهباني است.محمد رضا بابايي دو سال قبل در اين خصوص اظهار داشته بود: پس از تسطيح زمين، تامين آب و برق، حصار کشي صورت گرفته و حتي اتاقک ورودي اين مجموعه نيز احداث شده اما متاسفانه در حوزه اجرايي دچار وقفه شده است که اميدواريم بخش خصوصي پس از دريافت تسهيلات درخواستي، هرچه زودتر نسبت به احداث سالنهاي نمايشگاه اقدام کند.وي تاکيد کرد: متاسفانه مجموعه اي که شکل گرفته از ادامه کار و سرمايه گذاري نگران است و اين در حالي است که دولت به کليه تعهداتش عمل کرده است. بابايي در اين زمينه افزود: براي اجراي سوله تا پاي قرارداد هم پيش رفتند و متاسفانه کار را متوقف و هيچگونه فعاليتي که نشان دهنده عزم مجموعه براي تسريع در کار باشد ديده نمي‌شود.وي با تعيين ضرب العجل براي مجموعه مديريت نمايشگاه افزود: ما مهلت داديم و اگر اقدامي صورت نگيرد مديريت ارشد استان قطعا راهکارهاي قانوني را دنبال و اجرا خواهد کرد. معاون برنامه‌ ريزي استاندار يزد با تاکيد بر اهميت احداث محلي دائمي براي نمايشگاه‌هاي يزد بيان داشت: استان يزد به دليل قرار گرفتن در مرکز کشور همچنين برخورداري از ظرفيت‌ها و امکانات همچون کشاورزي، صنعت و معدن و... به اين مکان نيازي ضروري دارد.
پروژه زمين يابي، مشاوره و مطالعه طرح ايجاد نمايشگاه بين‌المللي استان يزد از زمان استانداري غلامعلی سفيد در دولت هاشمي رفسنجاني تا به امروز که میرمحمدی استاندار يزد است، ادامه دارد.
سازمان صنايع و معادن استان، اختيار کامل شهرک صنعتي يزد را به خانه صنعت و معدن سپرد تا اينکه در زمان استانداري عاصي، چهار تشکل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان، خانه صنعت و معدن استان، انجمن مديران صنايع و معادن استان و اتحاديه صادرکنندگان استان، اعضاي هيات موسس”شرکت نمايشگاه‌هاي تجاري بين‌المللي منطقه يزد" را با سرمايه 40 ميليون ريال در خرداد 85 به ثبت رساندند.اعضاي هيات مديره را سيد احمد اخوان دستمالچي (رئيس هيات مديره) از طرف اتاق بازرگاني، علي اکبر حجت (نايب رئيس هيات مديره) از طرف خانه صنعت و معدن، احمد رئيس زاده (عضو اصلي هيات مديره) از طرف اتحاديه صادر کنندگان و احمد آزادمرد (عضو اصلي هيات مديره و مدير عامل) از طرف انجمن مديران صنايع و معادن تشکيل دادند.در اسفند 85 براي اصلاح اساسنامه و افزايش اعضاء هيات مديره از چهار نفر به پنج نفر، همگي استعفاء دادند تا در ارديبهشت 86 با برگزاري مجمع عمومي، اعضاي جديد انتخاب شوند.در اين دوره نصرالله شريف فرد (نماينده کاشي عقيق) رئيس هيات مديره شد و محمد حسين فنايي (نماينده انجمن مديران صنايع) به عنوان نايب رئيس هيات مديره معرفي شد.سيد محمد حسيني المدرسي (نماينده سازمان پزشکي خيريه حضرت سيدالشهداء) و علي اکبر حجت عضو اصلي هيات مديره شدند و احمد آزادمرد نيز عضو اصلي هيات مديره و مدير عامل شرکت اعلام شد.البته در اين دور علي اکبر حجت و احمد آزادمرد نه از جايگاه خانه و انجمن، بلکه به عنوان شخصيت حقيقي، سهامدار و عضو هيات مديره شرکت شدند.
در سال 89 محمد رضا بابایی، معاون برنامه ريزي استاندار يزد در سخناني با انتقاد از عدم روند پيشرفت کار نسبت به نگراني اعضاي هيات مديره هشدار  داد، و اما هنوز .....
تبصره هشتم: براستی اشکال کار در کجاست؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا