عضوکمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس ،گفت: صندوق بین المللی پول درباره نحوه اجرای هدفمند سازی یارانه ها و مسکن مهر به ایران راهکار می دهد.

محمد رضا تابش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،‌ گزارشی از سفر هیات ایرانی به منظور شرکت دراجلاس بهاره صندوق بین المللی پول ارایه کرد و گفت:‌ میانگین رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلیادی 3.7 درصد پیش بینی شد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ،گفت:‌ در جلسات حاشیه ای صندوق بین المللی پول آنها گزارشی از میزان تلفات جاده ای براساس اطلاعاتی که هیاتی از صندوق در سفر به ایران ارائه کرده بودند دادند و در همین راستا ما هم گزارشی ارایه و نکاتی را مطرح کردیم که آنها در گزارش خود ندیده بودند.

وی افزود: هدفمندسازی یارانه ها و مسکن مهر دو سیاستی است که اجرای آن مورد تایید و تاکید کارشناسان صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بود اما آنها به نحوه اجرا انتقاد داشتند  و می گفتند راههایی که برای اجرای انتخاب شده راههای خوبی نبوده از این رو این دو طرح به موفقیت نرسیدند.

این عضوکمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس افزود: مقررشد کارشناسان سازمان بین المللی پول و بانک جهانی راههای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها و مسکن مهر را بررسی کرده و نتایج تحقیق خود را با ارایه راهکار مناسب در اختیار ما بگذارند.

تابش گفت: همچنین قرار شد کارشناسان صندوق بین المللی پول و تیم تخصصی بانک جهانی راهکارهایی را برای برون رفت از مشکلات در سیستم پولی و بانکی ارایه کنند و کارشناسان و متخصصین داخلی این راهکارها را با شرایط اقتصادی و فرهنگی و سنت ها و آیین مذهبی و شرعی کشور تطبیق دهند تا به یک راهکار مناسب برسیم.

نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: یک بحث دیگری که به صورت جدی در حاشیه اجلاس صندوق بین المللی پول مطرح شد تغییر نگرش نسبت به سرمایه ها و منابع مادی و معنوی بود  و اینکه بتوانیم با تغییر نگرش به یک اقتصاد پویا برسیم.

وی با یادآوری دیدارش با معاون صندوق بین المللی پول،‌ گفت: خانم پترسن به آینده اقتصاد ایران با توجه به تحولات سیاسی که رخ داده بسیار خوشبین بود.

این عضوکمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه نسبت به سرمایه های انسانی در کشور بی توجه هستیم، ‌گفت: برخی از اساتید دانشگاهی ایران در حال حاضر در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی مشغول به کار هستند و محور تعیین کننده اقتصاد کشورهای همسایه ما هستند در حالی که ما به این منابع بی توجه هستیم و از منابع قوی انسانی که در داخل داریم استفاده نمی کنیم.

تابش با بیان اینکه سالانه صد میلیارد دلاربه واسطه فرار مغزها از کشور خارج می شود، گفت: بسیاری از گزارشات آنها حاکی از این بود که اطلاعات درستی از وضعیت اقتصادی و تصمیم گیری کشور ندارند از این رو از مسولین می خواهم اطلاعات درستی در اختیار آنها قراردهند تا این قدر وضعیت اقتصادی کشور را تیره و تار نشان ندهند.

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه در دیدارهایی که در حاشیه اجلاس صندوق بین المللی پول داشتیم بارها موضوع ریزگردها و دریاچه ارومیه مطرح شد،‌ افزود: از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی خواستیم تا به جای اعزام تیمی برای رصد کردن وضعیت دریاچه و ریزگردها،‌تسهیلاتی را در اختیار کشورمان قرار دهند تا بتوانیم با این دو معضل مقابله کنیم.

این عضوکمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس افزود: از آنها خواستیم تا تلاش کنند تحریم هایی که به موضوعات زیست محیطی بر می گردد را بردارند و اجازه دهند ایران از دارایی های بلوکه شده خود برای پروژه های زیست محیطی و توسعه ای استفاده کند./

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا