رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

اعتراض عده‌اي ‌از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به خاطر ملاقات علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با سيدمحمد خاتمي بدان علت بود كه مي‌خواستند در ميان حاميان و پشتيبانان دولت يازدهم تفرقه ايجاد نموده و گروهي را به نام خودي يا غير خودي يا تحت هر نام و عنوان روبروي يكديگر قرار دهند و در پي آن اصل موضوع را كه همان خواست و اراده اكثريت راي دهندگان يعني تغيير سياست داخلي و خارجي بود ولو در كوتاه مدت پرده‌پوشي نمايند. پيش از انتخابات، آيت ا... هاشمي رفسنجاني و حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي از دكتر حسن روحاني حمايت كردند. به سفارش و پي گيري مجدانه خاتمي، دكتر محمدرضا عارف از كانديداتوري استعفا داد و در نهايت رييس دولت يازدهم در پيام خود به جا و به حق از همراهي و همگامي و حمايت‌هاي هاشمي و خاتمي قدرداني و سپاسگزاري نمود. بنابراين اگر در هر نوروز و مراسمي نه تنها علي جنتي، دكتر علي طيب‌نيا، مهندس بيژن نامدارزنگنه، دكتر معصومه ابتكار، دكتر محمدجواد ظريف وعده‌اي از معاونان و مشاوران بلكه ديگر وزرا و دولتمردان هم به ديدار خاتمي رييس‌جمهور دو دوره اصلاحات بروند حق دوستي و همراهي و همگامي را به جا آورده‌اند و بايد براي اين ديد و بازديدها ارزش و احترام قائل شد. بديهي‌است اين امر بدان معني نيست كه نبايد از دولت سازندگي و اصلاحات انتقاد نمود. مخالفان ديدار علي جنتي با سيدمحمد خاتمي به خوبي مي‌دانند افرادي كه از جهت سليقه سياسي در يك خط نباشند مي‌توانند با صفا و صميمت دركنار هم و در جامعه زندگي كنند و در صورت لزوم از تجربه و تخصص يكديگر بهره ببرند. در اين 35 سال پدران، فرزندان، برادران، اقوام و خويشاونداني را ديده‌ايم كه هر يك در امور سياسي نظرات متفاوتي داشته‌اند. اما علاقه پدر، فرزندي، ‌برادري و يا دوستي و هم شهري بودن خود را حفظ نموده‌اند.
گرچه اعتراض و اظهار نظر در كليه امور كشور و استيضاح و دادن راي عدم اعتماد حق هر نماينده است اما مخالفان ديدار علي جنتي با خاتمي بايد بپذيرند دوران 8 ساله دولت نهم و دهم به پايان رسيده و اكثريت مردم با راي خود به ادامه آن خط مشي صحه نگذاشتند و خواهان تغيير در سياست در چهار چوب نظام اسلامي بودند.
در اوايل سال 92 عده‌اي‌از مردم مي‌خواستند سيدمحمد خاتمي يا آيت ا... هاشمي به عنوان كاندايد در صحنه حاضر شوند ودر انتخابات رياست جمهوري شركت نمايند. شورو هيجاني كه بعد از ثبت نام هاشمي در آخرين لحظات روز ثبت نام ايجاد شد فراموش شدني نيست.
«بنا به روايت، صرافي هايي كه دلار مي‌خريدند تا ظهر آخرين روز ثبت نام (كانديداها) از خريد دلار خودداري مي‌كردند و مي‌گفتند منتظر آمدن يا نيامدن هاشمي هستيم! يكي از مسئولان دفتر آيت الله مي‌گفت: شخصي از اردبيل به او تلفن زده و گفته مردم به محض شنيدن خبر ثبت نام حاج آقا از شدت خوشحالي در شهر شيريني پخش كرده‌اند... مردم در برخي از شهرها از خوشحالي خبر ثبت نام هاشمي... گوسفند قرباني كرده‌اند! مسئولان دفتر روايت‌هاي متعددي داشتند از اصفهان هم به دفتر تلفن شده و خبر دادند كه مردم در شهر شادي مي‌كنند و بعضي‌ها از فرط خوشحالي چراغ ماشين هايشان را روشن كرده و بوق مي‌زنند. رسانه‌هاي خارجي هم بلافاصله برنامه‌هايشان را قطع كرده و خبر ثبت نام آيت الله را منعكس كردند. يكي از افراد دفتر خبرداد كه پيامكي دريافت كرده مبني بر اينكه ميليون‌ها سي‌دي در جهت تخريب شخصيت آيت‌ا... هاشمي آماده توزيع شده است. آقاي رجايي از اعضاي دفتر مي‌گفت: به اعتقاد من هر چه اين گونه كارهاي تخريبي بيشتر شود مردم بيشتر به ايشان اقبال پيدا مي‌كنند. درست همان گونه كه در دوم خرداد 76 براي خاتمي اتفاق افتاد»1
در كنار اين اتفاقات و برخوردها عده‌اي از نمايندگان مجلس نيز ملاقات با هاشمي و خاتمي را كاري ارزشمند و موجب وحدت ملي قلمداد نموده‌اند چون به محبوبيت آنها در جامعه واقف هستند و هر دو نفر را از چهره‌هاي برجسته و از دلسوزان نظام مي‌دانند.
«حال آنكه به گفته پزشكيان ديدار با خاتمي يا هاشمي فرقي نمي‌كند. اينها چهره‌هاي برجسته، ذخاير كشور و دلسوزان نظام هستند كه در طول سالها زحمات بسيار كشيده و خدماتي داشته‌اند. برفرض كه به زعم اين مخالفان اينها اشتباهي هم داشته‌اند، انسان كه بدون اشتباه نيست. ولي آيا همان اشتباه بايد ملاك قضاوت درباره كارنامه يك فرد باشد و خدمات و زحمات او ناديده گرفته شود؟ همه بايد در چارچوب قانون حرف خود را بزنند و هيچ كس حق تهمت و افترا زدن نداشته باشد. اينها كه تهمت مي‌زنند و محكوم مي‌كنند اگر نتوانند ادعاهايشان را ثابت كنند به لحاظ قضايي بايد جواب بدهند. اعتراض‌ها بيشتر سياسي است علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس هم از چهره‌هاي برجسته ديگري است كه به دفاع از اقدام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پرداخت. مطهري در گفت‌وگويي با سايت «تدبير» گفت: من ملاقات وزير ارشاد و ديگر وزرا با آقاي خاتمي را كاري مثبت و موجب وحدت ملي مي‌دانم. معترضان هم بهتر است به جاي اعتراض، با آقاي خاتمي ملاقات كنند و اگر انتقادي از ايشان دارند با خودشان مطرح و گفتگو كنند. اين نشانه جمود و خشك مغزي است كه اگر با كسي اختلاف نظر داريم او را طرد كنيم يا او را خارج از دايره انقلاب بدانيم و خودمان را حق مطلق بپنداريم. اين با سيره و روش پيامبر اسلام(ص) و اولياي دين سازگار نيست. اگر معتقدند كه آقاي خاتمي در فتنه سال 88 نقش داشته است، بروند پاسخ ايشان را بشنوند. فكر مي‌كنم تعدادي از نماينده‌ها رابطه خوبي با آقاي جنتي ندارند و به هر بهانه‌اي به ايشان اعتراض يا سؤالي را مطرح مي‌كنند. به نظر من اين اعتراض‌ها بيشتر جنبه سياسي دارد، چون آقاي جنتي از نظر بينش سياسي به آقايان هاشمي و خاتمي نزديك است اين افراد به او اعتراض مي‌كنند. محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس هم در گفتگويي درباره برنامه‌هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اينكه آقاي جنتي اشتباه داشته است يا نه؛ امر مسلمي است. ما در برخي از جهات از ايشان انتقاد داريم اما اينكه ايشان اكنون به مرز استيضاح رسيده است را قبول نداريم. نمي‌شود در همان ابتداي دولت خواستار استيضاح يك وزير شد. با توجه به جايگاه باهنر، مطهري و پزشكيان در ميان نمايندگان مجلس و وزنه‌اي كه آنها در فراكسيون رهروان ولايت و در ميان نمايندگان معتدل مجلس دارند، به نظر مي‌رسد كه علي‌رغم امضاي 160 نماينده ذيل تذكر روز يكشنبه به وزير ارشاد به دليل توقيف نشريه 9 دي؛ جبهه معتدلين در مجلس مخالف با اينگونه برخوردهاي تند با وزراي دولت اعتدال است. اظهارات كاظم جلالي رئيس فراكسيون رهروان ولايت در گفت‌و‌گويي كه سال گذشته با روزنامه ايران داشت شاهد اين مدعاست كه مي‌گفت: مخالفين دولت و نمايندگان تندرو در اقليت هستند اما از تريبون‌هاي رسانه‌اي بيشتري برخوردارند و صدايشان بلندتر شنيده مي‌شود.»2
نمايندگاني ملاقات وزير ارشاد با سيدمحمد خاتمي و يا ديدار عده‌اي از دولتمردان با آيت ا.. هاشمي را بر نمي‌تابند نماينده ديگري هم از سعيد مرتضوي حمايت مي‌نمايد و از جمله جنايتي را كه در كهريزك رقم خورد يك اشتباه معمولي تلقي و با كمال تاسف او را به پزشكي تشبيه مي‌كند كه 999 نفر را درست ختنه كرده و يك نفر را نه و همه اين موارد را خطاي طبيعي و وي را قابل تقدير مي‌داند.
«رييس كميسيون اجتماعي مجلس كه يكي از موافقان محكم مرتضوي است در مصاحبه با روزنامه بهار به دفاع از عملكرد دادستان سابق تهران و رئيس سازمان تامين اجتماعي پرداخت. خواندن اين مصاحبه براي آشنايي با ديدگاه يك نماينده مجلس خالي از لطف نيست. عملكرد مرتضوي در كهريزك اشكالي نداشت. عبدالرضا عزيزي كه نماينده شيروان است به دليل رياستش بر اين كميسيون با مرتضوي در تماس مستقيم است و در اين تماس‌ها گويا دادستان سابق تهران را چنان درك كرده كه همه‌جوره از او حمايت مي‌كند. عزيزي مي‌گويد مرتضوي به پزشكي مي‌ماند كه هزار عمل ختنه انجام داده و 999 نفر را درست ختنه كرده و يك نفر را نه. آن يك نفر را هم به قول خودش «فيلر» مي‌داند و خطاي طبيعي. وي در اين مصاحبه در پاسخ به اين پرسش كه شما دقيقا مي‌دانيد سعيد مرتضوي چه كسي است؟گفت: بله! آقاي دكتر مرتضوي يك جوان، انقلابي و مورد وثوق و اعتماد نظام است. زحمات زيادي براي نظام كشيده و ممكن است اشتباهاتي هم داشته باشد. متاسفانه بعضي‌ها، اشتباه‌هاي برخي را زير لنز دوربين بزرگ‌نمايي مي‌كنند و نور هم به آن مي‌دهند تا آن اشتباه را خيلي بزرگ نشان دهند. اين نماينده مجلس در خصوص عملكرد مرتضوي در قضيه كهريزك مي‌گويد فرض كنيد مثلا الان يك گروهباني در دورترين نقطه كشور يك اشتباهي بكند، آيا ما اين را به حساب فرمان‌نويسان كشور مي‌گذاريم؟ نمي‌گذاريم.
مرتضوي در زمان وقايع انتخابات رياست‌جمهوري يك رايي صادر كرد. بالاخره در آن شرايط بسيار بحراني تصميم گرفتن كار سختي بود؛ هميشه با سرعت بالا تصميم گرفتن آن هم در وضعيت قرمز كار سختي است. ايشان آن‌جا حتي اگر در اتخاذ بعضي از تصميماتش اشتباه هم كرده باشد خيلي مهم نيست؛ از نظر مديريتي ما مي‌گوييم 20 تا 30 «فيلر» طبيعي است. فيلر يعني مثلا اگر 20 تا 30 نفر از دانشجوهاي يك استاد نمره قبولي نگيرند، ايراد از استاد نيست، اگر بيش از اين باشد ايراد از استاد است... مگر در كهريزك چند نفر مردند؟ سه نفر! آن شخصي هم كه فوت شده خيلي آدم محترمي بوده، پسر روح‌الاميني آدم خيلي خوبي هم بوده.»3
آيندگان درباره اين عده از نمايندگان چگونه قضاوت خواهند كرد؟
يكي مي‌گويد چرا وزير با فردي ملاقات نموده كه سال‌ها در سمت وزارت و رياست جمهوري خدمت كرده و تاكنون هيچ دادگاهي هم حكمي عليه وي صادر نكرده است؟
ديگري يكي از مسببان جنايت هولناك كهريزك كه در نهايت بسياري شكنجه و عده‌اي هم در آن فاجعه بي‌گناه كشته شدند را تبرئه مي‌نمايد و او را قابل ستايش و تقدير مي‌داند...
حسن ختام مقاله به ذكر بخشي از سخنان مولاي متقيان حضرت علي (ع) در نكوهش از نافرماني كوفيان اختصاص مي‌يابد كه مي‌فرمايد:
«به من خبر رسيده كه مردي از لشكر شام به خانه‌ي زن مسلمان و زن غير مسلماني كه در پناه حكومت ‏اسلام بوده وارد شده،و خلخال و دستبند، گردن بند، و گوشواره‏هاي آنها را به غارت برده، در حالي كه هيچ وسيله‏اي براي دفاع جز گريه و التماس كردن نداشته‏اند، لشكريان شام، با غنيمت فراوان رفتند بدون اينكه حتي يك نفر از آنها زخمي بردارد و يا قطره خوني ‏از آنها ريخته شود. اگر براي اين حادثه تلخ مسلماني از روي تاسف بميرد ملامت نخواهد شد، و از نظر من‏ سزاوار است! 4
حضرت علي (ع) مي‌فرمايد: به علت ظلمي كه بر زن غير مسلماني روا داشته شده اگر مسلماني از روي تاسف بميرد شايسته ‌است اما فردي كه بر صندلي مجلس شوراي اسلامي تكيه زده و از بيت المال هزينه مي‌نمايد و بايد نظارت عاليه داشته باشد تا حقي از مردم و ساكنان اين مرز و بوم ضايع نگردد در مقام مدافع قد علم مي‌كند و آنچه در زندان مخوف و سياه چال كهريزك اتفاق افتاد كه ياد‌آوري آن حوادث تلخ و ناگوار روح هر انساني را آزرده مي‌نمايد بديده اغماض مي‌نگرد، چشم واقع بين را مي‌بندد و بي پروا به يكي از مسببان فاجعه دلخراش احسنت و آفرين مي‌گويد و او را مرد جگردار و از ناجيان ايران مي‌داند و ماجراي كشته شدن جوانان برومند و مومن و مسلمان اين خطه دلاور پرور در اثر شكنجه و بد رفتاري از سوي عده‌اي را با چه تشبيه زشت و ناپسندي مطرح مي‌نمايد و مي‌خواهد يكي از متهمان پرونده را بي گناه جلوه دهد!!

مدير مسئول 

پي نوشت ها:
1- «از نياوران تا پاستور، امير رضا پرحلم، صفحه 59
2- روزنامه ايران مورخ 20/1/93
3- روزنامه بهار مورخ 25/9/91
4- «نهج‌البلاغه»، ترجمه محمد دشتي(ره)، خطبه 27، صفحه 51

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا