یزد فردا:نشست علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد با حضور دکتر الیور رابینسون مدرس دانشگاه گرینویچ لندن و پژوهشگر حوزه روان‌شناسی رشد و جمعی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد روز دوشنبه 25 فروردین‌ماه جاری برگزار شد.

 به گزارش یزد فردا:الیور رابینسون مدرس دانشگاه گرینویچ لندن و پژوهشگر در حوزه روانشناسی رشد و تحول به ویژه در دوره بزرگسالی است که به همت گروه علوم تربیتی و روانشناسی به دانشگاه یزد آمد و با اساتید و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دیدار و گفت و گو کرد.

گروه علوم تربیتی و روانشناسی هدف از برگزاری چنین نشستی را حمایت دانشگاه از همکاری های علمی بین المللی اعلام و آن را گامی در جهت پویایی و جریان سازی علمی در بین اساتید و دانشجویان این رشته عنوان کرده است.

محور اصلی این نشست آشنایی بیشتر اساتید گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد با پروژه تحقیقاتی بین المللی  این محقق انگلیسی بود که در زمینه رشد بزرگسالی و ملاک های تعیین الگوی شخصی در سنین 18 تا 25 سال با روش پژوهشی ترکیبی(کمی، کیفی) در کشورهای چین، روسیه، انگلستان و ایران به انجام رسانده است.

وی حاصل تحقیقات خود را در قالب کتابی با عنوان Development through adulthood " رشد بزرگسالی" در چندین فصل با عناوین خردمندی و عقلانیت، اختلالات بزرگسالی، رشد اجتماعی بزرگسال، دیدگاه روانی و اجتماعی و زیستی، شیوه های پژوهشی در تحول شناختی، رشد انگیزش و هیجان، مراحل روانی و اجتماعی بزرگسالی و... تآلیف کرده است. این کتاب هم‌اکنون در دانشگاه‌های لندن تدریس می‌شود.

رابینسون در این سخنرانی گفت: مسایل اقتصادی و بیکاری یکی از مهمترین مسایل تاثیرگزار در بین جوانان و سطوح استرس در این سن در ایران بوده است همچنانکه انگلستان نیز بعد از بحران مالی مسایل جدید از جمله بیکاری را در بین جوانان خود شاهد بوده است.

وی انگیزه شروع این تحقیق و تاکید بر بزرگسالی را مسأله طولانی شدن سن جوانی در عصر حاضر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در عصر حاضر جوانان اغلب عمر خود را در دانشگاه ها می گذرانند .

و به دلایلی همچون مسایل اقتصادی وابستگی بیشتری به والدین دارند و دیرتر مستقل می شوند پدیده ای جدید که با عنوان "بزرگسالان جوان" در این کتاب نامگذاری شده است .به وجود آمده که قبل از این ضرورت توجه به این موضوع چندان وجود نداشت .

همچنین میزان فشار روانی در دوره 18 تا 29 سال از سایر دوره ها بیشتر و بر احتمال بروز بیماری های جدی روانی در این افراد افزوده شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین تصمیم های زندگی نیز در این سنین گرفته می شود، تأکید کرد: نیاز بود تا بیشتر به این دوران و مسایل و بحران های جدید آن در علم روانشناسی پرداخته شود.

وی تعیین الگو را بهترین راه حل برای برون رفت از بحران های این دوره سنی دانست و گفت: در کتابی که طی تحقیق اخیر گردآوری شده، معیار های الگوگیری در هر کشور متناسب با فرهنگ آن کشور مشخص شده است.

رابینسون همچنین به تاسیس دانشگاه نسل سوم در انگلستان  اشاره و بیان کرد:

در انگلستان به دلیل افزایش طول عمر و وجود افراد بازنشسته زیاد، تصمیم به تاسیس دانشگاه نسل سوم برای تدریس دروس مورد نیاز بازنشستگان گرفته شده است تا خلأ زندگی این افراد با کلاس های درس مفید پر شود.

وی مهمترین عامل در ترغیب دوباره بزرگسالان به تحصیل را اغلب بحران های خانوادگی عنوان کرد و افزود: این روند تقریبا در تمام کشورها یکسان است.

گفتنی است: کتاب تالیف شده توسط این محقق به زبان های چینی و روسی ترجمه شده  است و ترجمه فارسی آن نیز در دست اقدام است.












  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا