علی انتظاری به همراه علی پارساییان دو دانشجوی مهندسی صنایع و مهندسی مکانیک دانشگاه یزد موفق به طراحی و ساخت دستگاه ترمیم زخم شده‌اند.

انتظاري مجري اين طرح در خصوص چگونگي ساخت اين دستگاه گفت: با این دستگاه، فشار خلا در محل زخم با کنترل بسیار دقیق ایجاد می‌شود واین فشار با افزایش خون‌رسانی در محل زخم و جمع‌آوری عفونت و ترشحات زخم در یک ظرف مخصوص باعث بهبود زخم می‌شود.

وی افزود: این دستگاه با تنظیم مقدار فشار خلاء و با تزریق دارو و شستشوی زخم بدون نیاز به باز کردن پانسمان می‌تواند به بهبود زخم کمک کند.
انتظاری با بیان اینکه در این دستگاه، سیستم تزریق دارو در محل و شستشوی زخم وجود دارد، تصریح کرد: تایمر موجود در دستگاه به پزشک این امکان را می‌دهد که زمان مورد نیاز برای مکش، تزریق دارو و شستشو را به طور کنترل شده به زخم اعمال کند بنابراین با دوز کم دارو ضمن جلوگیری از عفونت و وارد شدن میکروب به زخم و اثرات جانبی کمتر، بهبود انواع زخم‌ها را میسر می‌کند.

وی درباره آزمایش‌های بالینی این دستگاه گفت: این دستگاه زیر نظر دکتر کارگر، جراح عمومی و دکتر محمد رضا مهربانیان، جراح مغز و اعصاب بر روی 10 بیمار در بیمارستان شهید صدوقی یزد آزمایش شده که نتایج آزمایش های بالینی و کشت میکروبی و پاتولوژی نشان داد که زخم بیماران بهبود یافته است.
انتظاری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ترمیم زخم در بیماران دیابتی یکی از مشکلات عمده در جامعه است و حداکثر موارد درمان این نوع زخم‌ها منجر به قطع عضو بیمار می‌شود امید است که تولید این دستگاه، کمک بزرگی به ترمیم و بهبود انواع زخم‌ها و جلوگیری از قطع عضو بیماران دیابتی باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا