عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه یزد با بیان اینکه پرداخت نقدی یا قطع کردن یارانه هردو برای اقتصاد کشور مشکل زاست، ارایه کارت حامل‌های انرژی را بهترین راهکار برای هدفمندسازی مؤثر یارانه‌ها عنوان کرد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد، آقای دکتر داریوش فرید در آستانه ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه مرحله دوم، با بیان اینکه پرداخت نقدینگی به مردم باعث ایجاد تورم می شود، گفت: پرداخت پول نقد به مردم با مشکلات زیادی همراه است و باعث ایجاد تورم و گرانی، فشار مالی زیاد به دولت و کاهش ارزش پول ملی می‌شود و درنتیجه با اعمال فشار بر اقتصاد کشور ممکن است اقتصاد را به نابودی بکشاند. به عنوان مثال کشاورزی که یارانه دریافت می کند ممکن است که دیگر به کشاورزی نپردازد و این باعث کم شدن عرضه محصول می‌شود و این کم شدن، گران شدن آن محصول را دربردارد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: قطع کردن یارانه هم می تواند برای دولت مشکل ساز شود بنابراین دولت می تواند به جای قطع کردن پول یارانه ها، با دادن کارتهای مخصوص حامل‌های انرژی به مردم، راهکار بهتری را به اجرا بگذارد و نقدینگی جامعه را کم کند. به این صورت که مردم برای پرداخت قبوضشان درصدی را بپردازند و به این صورت با جبران بخشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، فشار تورمی کاهش یابد.

دانشیار دانشگاه یزد افزود: با توجه به آنچه از سوی دولتمردان اعلام شده است، در دوره جدید قرار است شیب کمی را از نظر افزایش قیمت ها داشته باشیم، این راهکار می تواند راهکار خوبی باشد. همچنین به کشاورزان نیز می‌توان به جای کارت‌های مخصوص حامل‌های انرژی، بذر و کود داد تا تولیدات خود را افزایش دهند و تولید بیشتر باعث کاهش تورم می شود.

آقای دکتر فرید با اشاره به تاریخچه پرداخت یارانه در جهان، گفت: در دورانی که اقتصاد کشورها بر مبنای اقتصاد کشاورزی بود اما توسعه صنعت باعث شده بود کشاورزها برای کسب درآمد بیشتر به صنعت روی آوردند، کار کشاورزی با مشکل جدی روبرو شد. بنابراین دولت‌ها تمهیداتی را اندیشیدند تا کشاورزان به جای روی آوردن به صنعت، پول بیشتری را دریافت کنند و همان کار کشاورزی خود را ادامه دهند. به همین دلیل به آنان یارانه  دادند و امروزه نیز کشورهایی نظیر فرانسه به کشاورزان یارانه سبز می دهند.

وی در ادامه افزود: طبقه بندی کردن جامعه برای گرفتن یارانه به این صورت که عده ای از مردم که درآمد معمولی دارند می‌توانند یارانه بگیرند و افراد با درآمد بالاتر نباید یارانه بگیرند، برای جامعه جالب نیست و حذف افراد از جامعه وجدا کردن اقشار فقیر و غنی مناسب یک جامعه نیست. اگر قرار نیست یارانه پرداخت شود بهتر اینست که به هیچکدام از اقشار جامعه پرداخت نشود.

به گفته دکتر فرید، در هدفمندسازی یارانه‌ها باید از تجربیات کشورهایی که اجرای سیاست‌های مشابه در آنجا موفقیت آمیز بوده است استفاده کرد و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، خصوصی سازی را نیز مورد توجه بیشتر و جدی‌تری قرار ‌داد تا دولت به جای تصدی گری به سمت نظارت کردن حرکت کند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا