حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، ميزان، عقرب، قوس، دلو، جدي و حوت دوازده صورت فلکي منطقه البروج هستند.

زمين و همه سيارات منظومه شمسي به دور خورشيد در گردشند.

درست است که ما به دور خورشيد مي گرديم اما از ديد ما به نظر مي رسد که خورشيد مکانش در آسمان جابه جا مي شود.

با يک مثال موضوع را بهتر مي فهميم، از فردي بخواهيد در وسط اتاق بايستد و شما دور او گردش کنيد. ابتدا فرد را جلوي در مي بينيد بعد جلوي پنجره و ... با اين که دوست شما  ثابت است و شما متحرکيد، در واقع از ديد شما منظره پشت سر دوستتان تغيير مي کند.

حال برگرديم سراع زمين و خورشيد. اگر مي توانستيم هنگام روز در روشنايي زياد خورشيد، ستاره ها را ببينيم متوجه مي شديم که با گردش زمين دور خورشيد طي يک سال، خورشيد کنار ستاره هاي متفاوتي ديده مي شود.

مسير ظاهري خورشيد در آسمان طي يک سال دايره البروج يا دايره برج ها ناميده مي شود.

چند هزار سال پيش بابليان با ستاره هايي که دايره البروج از ميان آنها مي گذرد 12 شکل فرضي ساختند که هرکدام از اين صورت هاي فلکي را يک برج مي ناميم

منطقه اي که ستاره هاي اين 12 صورت فلکي در آن قرار دارند منطقه البروج يا منطقه برجها نام مي نهيم.

منطقه البروج، نواري به قطر حدود 16 درجه در کره آسمان است. در بسياري از کتاب هاي پيش گويي و فال گيري، مي بينيم که با توحه به اين که هنگام تولد هر شخصي، خورشيد در کدام صورت فلکي قرار داشته است،

خصوصياتي را براي او بيان مي کنند. جالب است بدانيد اين موضوع اصلا درست نيست و علاوه بر اين که ستارگان آنقدر از ما دورند که نمي توانند تاثيري در زندگي ما داشته باشند،

مکان خورشيد نسبت به اين صورت هاي فلکي ديگر مانند گذشته نيست. هزاران سال پيش هنگام آغاز بهار، خورشيد صورت فلکي حوت را ترک مي کرد و وارد حمل مي شد.

يک ماه طول مي کشد که خورشيد هر کدام از برجها را طي کند و وارد برج بعدي شود (براي همين است که گاهي مردم به ويژه افرادي که سن بيشتري دارند به جاي واژه ماه از کلمه برج استفاده مي کنند.

مثلا مي گويند آخر برج حقوق مي گيريم).
حمل است و ثور و جوزا و سرطان*اسد و سنبله است و ميزان*عقرب و قوس بود بعد از آن*دلو و جدي و حوت هم در پايان

زمين به جز حرکت انتقالي به دور خورشيد و حرکت وضعي به دور خودش حرکت ديگري نيز دارد.

تا به حال به حرکت فرفره توجه کرده ايد؟ فرفره علاوه بر دوران به دور خودش، راستاي محور دوراني اش نيز تغيير مي کند. به اين حرکت، حرکت تقديمي مي گويند. زمين حرکت تقديمي اي دارد که انسان ها در طول عمرشان آن را احساس نمي کنند.

 ستاره قطبي ما اکنون ستاره جدي در صورت فلکي دب اصغر است.

اين ستاره تقريبا در امتداد راستاي محور دوران زمين به دورخودش قرار دارد به همين دليل است که اين ستاره با دوران زمين به دور خودش طي شبانه روز، جايش در آسمان ثابت مي ماند.

چون مکان اين ستاره در آسمان ثابت است، از آن در جهت يابي و يافتن امتداد شمال استفاده مي کنند.

به دليل حرکت تقديمي زمين، راستاي محور زمين تغيير مي کند. يک دور حرکت تقديمي زمين 26000 سال طول مي کشد. حدود 13000 سال ديگر، ستاره شمالگان ما ستاره نسر واقع خواهد بود و حدود 26000 سال ديگر دوباره ستاره جدي، ستاره قطبي زمين مي شود.

به دليل حرکت تقديمي زمين صورت هاي فلکي منطقه البروج تغيير کرده اند.

هنگامي که توپ تحويل سال را مي زنند، خورشيد وارد صورت فلکي حمل نمي شود بلکه هنوز داخل صورت فلکي حوت است!

اما فالگيرها از مطلب اطلاعي ندارند و از همان جداول هزاران سال پيش استفاده مي کنند. مثلا اوايل ماه خرداد، خورشيد در صورت فلکي جوزا(دوپيکر) نيست و هنوز در صورت فلکي ثور قرار دارد.

نکه جالب ديگر اين است که مدار گردش ماه به دور زمين و مدار گردش ديگر سيارات منظومه شمسي به دور خورشيد نيز تقريبا با مدار زمين در يک صفحه قرار دارند.

به همين دليل ماه و سيارات را هم کنار صورت هاي فلکي منطقه البروج مي بينيم.

اين موضوع کار مبتديان را براي يافتن سيارات در آسمان آسان مي کند.

اگر نقطه اي نوراني اي در صورت فلکي جبار يا دب اکبر ديديد که در نقشه  آسمان جز ستاره هاي آن صورت فلکي نيست، حتما آن جسم سياره نيست و احتمالا دنباله دار يا ماهواره يا ... است.

اما اگر صبح از خواب بيدار شديد يا شب اندکي پس از غروب خورشيد، نقطه نوراني اي در صورت فلکي اسد چشم شما را خيره کرد، به احتمال زياد سياره زهره است که به شما سلام مي کند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا