وقتی آقای احمدی نژاد یک خانه می خرد و به ایشان – فرای- می دهد، امکان ندارد وزارت اطلاعات آن دوره درباره ایشان تحقیقی نکرده باشد. من می خواهم بگویم وقتی نهاد هایی مثل وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، رئیس جمهور احترام گذاتشن به این فرد را هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی تائید کرده اند، چه دلیل دارد افرادی که کم و کیف موضوع بی اطلاع هستند، بیایند با القابی یک فرد مرده را مورد خطاب قرار دهند که حداقل می توانیم بگوییم غیبت است، اگر تهمت نباشد. این موضوع دور از آموزه های اخلاقی و اسلامی و فرهنگی است.

نماینده اردکان یزد در مجلس حواشی به وجود آمده درباره دفن ریچارد فرای در ایران را نوعی «بی تدبیری» می داند و این سوال را مطرح می کند که «با این تفکر چطور می توانیم در عرصه دیپلماسی خارجی تفاهم و تعامل برقرار کنیم»؟

 محمدرضا تابش، نماینده اردکان یزد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حاشیه های روزهای اخیر درباره دفن ریچارد فرای، ایران شناس برجسته آمریکایی در اصفهان می گوید: بر اساس اطلاعاتی که داریم و از منابع رسمی و موثق جمهوری اسلامی به دست آمده است، ریچارد فرای شرق شناس برجسته ای بوده که علاقه بسیاری به ایران و اعتلای زبان فارسی داشته. فرای پایمردی های زیادی در راستای اشاعه تفکرش در آمریکا و کشورهای غربی داشته است، کما اینکه صهیونیست ها به شدت وی را تحت فشار قرار داده بودند و در مقابلش ایستاده بودند.
 
این نماینده مجلس در ادامه توضیح می دهد «آقای فرای افکارش خدماتی نسبت به اعتلای زبان فارسی و ایران انجام داده است. یک لابی موثر از افراد برجسته و تاثیرگذار و دانشمندهای آمریکایی را با محوریت خودش گرد هم آورده که سیاست های صهیونیست ها بر علیه ایران را خنثی می کردند. این لابی نسبتاً قدرتمند با توجه به واقعیت هایی که در عرصه روابط بین ایران و آمریکا حاکم است، تشکیل شده است».  
 
او تاکید می کند که «وقتی آقای احمدی نژاد یک خانه می خرد و به ایشان – فرای- می دهد، امکان ندارد وزارت اطلاعات آن دوره درباره ایشان تحقیقی نکرده باشد. من می خواهم بگویم وقتی نهاد هایی مثل وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، رئیس جمهور احترام گذاتشن به این فرد را هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی تائید کرده اند، چه دلیل دارد افرادی که کم و کیف موضوع بی اطلاع هستند، بیایند با القابی یک فرد مرده را مورد خطاب قرار دهند که حداقل می توانیم بگوییم غیبت است، اگر تهمت نباشد. این موضوع دور از آموزه های اخلاقی و اسلامی و فرهنگی است.
 
تابش در ادامه به موضوع وصیت ریچارد فرای اشاره می کند و می گوید: همچنین ایشان از نظر شرعی وصیت کرده اند و وصی خودشان را آقای بجنوردی قرار داده اند که ایشان هم از مفاخر کشور به شمار می روند. طبق آموزه های اسلامی باید به وصیت ایشان عمل شود.
 
نماینده اردکان حواشی پیش آمده درباره دفن ریچارد فرای در ایران را «بی تدبیری» می داند و می گوید: این فرد از فکر و اندیشه و آبرویش برای ایران هزینه داده است، آنوقت ما بیاییم با مرده او چنین معامله کنیم؟ چطور می توانیم با چنین تفکری می توانیم در عرصه دیپلماسی خارجی تفاهم و تعاملی برقرار کنیم؟ این موضوع چه پیامدی دارد برای مردم آمریکا؟ بگویند که ایران با یک دوستش این جور معامله می کند، حالا افراد عادی که پیشکش. این موضوعات مقداری دور از منطق به نظر می آید. امیدوارم دولت تصمیم عاجلی بگیرد و این موضوع را حل کند.  اکنون هیچ توجیهی برای دفن نکردن وجود ندارد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا