استاندار یزد خطاب به مدیران استان گفت: اینکه دائم ارقام را به گزارشات اضافه کنیم و محتوایی نداشته باشد، این در حقیقت مردم فریبی است. این دولت هرگز به سمت مردم فریبی نخواهد رفت. آنچه هست و نیست را صادقانه با مردم در میان می گذارد و صادقانه از مردم درخواست خود را خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، سید محمد میرمحمدی در نشست تخصصی مدیران با موضوع تشریح سیاستها و نکات مهم مدیریتی که با حضور فرمانداران و مدیران کل استان ، صبح پنجشنبه 28 فروردین ماه در محل سالن شهید منتظر قائم استانداری برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) و میلاد امام خمینی(ره)، خطاب به مدیران استان گفت: لازم میدانیم که گاهی دور هم جمع شویم و مسائلی را برای خود یادآوری کنیم تا بتوانیم در کارمان موفق تر باشیم چرا که در شرایطی قرار داریم که کار بسیار زیادی در پیش است و همتی والا را طلب می کند. همه شما از توان و تجربه خوبی برخوردارید. 2هزار مدیر در استان یزد که 38 هزار نفر را تحت مدیریت خود دارند، پتانسیل بزرگی است و بازدهی قابل توجهی را باید از ایشان مشاهده کنیم.
وی افزود: برای اینکه بدانیم در چه شرایطی هستیم، اگر مروری داشته باشیم به وضعی که در آن قرار داریم، شاید رسالت سنگین و خطیری که به عهده تک به تک ما است، بیشتر برایمان روشن شود و ما را بیشتر به جنب و جوش وا دارد. بنابراین مواردی را یادداشت کرده ام که به استحضار شما- به عنوان یادآوری- می رسانم.
استاندار یزد سپس با اشاره به فضای کلی استان افزود: در استان یزد با واقعیاتی روبرو هستیم که بر اساس گزارش معاونت محترم برنامه ریزی به برخی اشاره میکنم. 2هزار و 664 پروژه ناتمام در استان وجود دارد. 70 طرح نیمه تمام صنعتی، 124 واحد نساجی نیمه فعال و غیر فعال داریم. 212 طرح و پروژه با پیشرفت بالای 70 درصد و 129 طرح از این تعداد بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. این آماریست که اعلام شده و نمیخواهیم نسبت به این آمار شک و شبهه ای داشته باشیم. اما بعضا تناقضاتی هم مشاهده شده است.


رسالت خطیر و وظیفه سنگینی به عهده تک به تک ماست
میرمحمدی خاطر نشان کرد: اکنون با انبوهی از کارهای ناتمام و ضروری روبروهستیم و همت شما را طلب می کند که این کارها انجام شود. وظیفه و مسئولیت به عهده شماست و باید ببینید که با این حجم کار باید چه همت و تدبیری به خرج داد؟ 24 طرح ارزی و ریالی ما در استان مسدود شده است و 113 طرح مصوب، مشمول تسهیلات صندوق توسعه ملی است. 5هزار و 900 سازمان مردم نهاد ثبت شده در استان گزارش شده که تنها 20 درصد آنها فعال است. وضعیت سلامت، فرهنگ، آلودگی محیط زیست و بیماریهایی که در استان گزارش می شود برای همه روشن است و اطلاعات آنها را همه دارید. اگر مروری به این موضوعات داشته باشیم، واقعا رسالت خطیر و وظیفه سنگینی به عهده تک به تک ماست.


فرصت های طلایی در استان را قدر بدانیم
استاندار سپس به موقعیتها و پتانسیلهای استان اشاره کرد و گفت: با همه این مسائل و مشکلات، از این طرف فرصت های طلایی نیز برای ما، هم در کشور و هم در استان وجود دارد که به برخی از این فرصتها من باب داشتن شوق و ذوق بهتر همه مدیران در کار اشاره میکنم تا ببینیم که اگر از این طرف مشکلات بسیاری داریم، از این طرف اما فرصت و امکانات زیادی هم داریم. بنابراین دست ما برای کار خالی نیست و باید بتوانیم تلاش مضاعفی داشته باشیم تا عقب ماندگی ها را جبران کنیم و پیشرفتهای تازه ای داشته باشیم.
وی ادامه داد: این فرصتها در استان یزد شامل معادن غنی ومتنوع، صنایع بزرگ و متوسط و کوچک، بافت تاریخی و فضاها ی گردشگری و میراث فرهنگی، منبع لایزال انرژی خورشیدی در استان به عنوان یک نعمت بزرگ، فرهنگ عمیق دینی و اعتقادی به عنوان یکی از نقاط قوت ما در کارها، استعدادهای درخشان و فرهیختگان توانمند استان به عنوان یکی از فرصتهای طلایی، زمینه ها و امکانات بالقوه توسعه پارکهای فناوری در استان ، پتانسیلهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تنوع زیست محیطی و ژنتیکی در استان و مردم سختکوش، متدین، خیر و مشارکت جو است.
عالی ترین مقام اجرایی استان تاکید کرد: در سطح کشور، امروزه ما با فرصتهای خوبی روبرو هستیم. سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و سلامت و سایر مواردی که از قبل در بخشهای مختلف، سیاستهای آن ابلاغ شده، نقاط قوتی است که بر آن محمل باید کارها را دنبال کنیم.


دولت توانمند و مدیران شایسته و صاحب تجربه امور در راس کار هستند
وی با تاکید بر کارایی و توانمندی دولت افزود: دولت توانمند و مدیران کاردان و شایسته ای که امروز امور کشور را به عهده دارند و کار بلد و صاحب تجربه هستند و دورانهای متعددی را به مانند مدیریتهای جنگی، مدیریت بحران و مدیریت رکود اقتصادی پشت سر گذاشته اند و مجموعه همه اینها تجربیات ارزشمندی است که امروز این مدیران را بدل به سیاستگزارانی در زمینه پیشبرد برنامه های دولت و مردم نموده که این از نقاط قوت به حساب می آید.


اعتماد متقابل مردم و دولت برای ما بسیار ارزشمند است
میرمحمدی ادامه داد: اعتماد متقابل مردم و دولت که به عنوان مثال امروز در همین بحث مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها مشاهده می شود و می بینیم که واقعا مردم همکاری و همراهی خوبی در جهت حمایت از دولت داشتند و کسانیکه نیازمند نبودند، اصلاً وارد مقوله ثبت نام نشدند و حتی کسانیکه نیازمند بودند نیز به دنبال این بودند که چگونه میتوانند به دولت کمک کنند و این موارد بسیار ارزشمند است و ما باید از این مشارکت جویی و حمایت مردم، در راه خدمت به مردم بهره برداری کنیم.


دولت تدبیر و امید، هرگز به سمت مردم فریبی نخواهد رفت
استاندار یزد، ضمن درخواست از همه مدیران برای ارائه آمار درست و منطقی به مردم گفت: امروز دولت در ارتباط با ارقام و آمار عملکردی به دنبال راستی آزمایی این ارقام است. اینکه دائم ارقام را به گزارشات اضافه کنیم و محتوایی نداشته باشد، این در حقیقت مردم فریبی است. این دولت هرگز به سمت مردم فریبی نخواهد رفت. آنچه هست و نیست را صادقانه با مردم در میان می گذارد و صادقانه از مردم درخواست خود را خواهد داشت. بنابراین خواهش میکنم که مدیران، آمار و ارقامی که ارائه می دهند، منطبق بر واقعیات و با دقت لازم باشد و از ارائه آمار کذب پرهیز کنند. اگر به جای آمار نادرست 500 طرح ، آمار درست 5 طرح را ارائه کنیم، ارزش این به مراتب برای مردم بیشتر است. هم اعتماد مردم را پاس داشته ایم و هم خود را صادق نشان داده ایم و هم اینکه مردم احساس میکنند که با آنها رو راست هستیم و با ما در همه امور مشارکت میکنند. مردم توقع نابجا ندارند ولی وقتی ما حرفهایی می زنیم که واقعیتی پشت آن وجود ندارد، مردم اعتمادشان از دست می رود. بنابراین باید در راستای پاسداری از اعتماد مردم، آنچه واقعیت هست را اعلام کنیم. نمیخواهیم پز بدهیم و حرف بی منطق و بی مبنا بزنیم. دلیلی ندارد که خود را به نادرست بزرگ جلوه بدهیم که بعد زیر پایمان خالی شود؟! باور داشته باشیم که روزی همه چیز عیان خواهد شد و خورشید پشت ابر پنهان نخواهد ماند. باید احساس کنیم که نظارت الهی بر همه ما حاکم است. چگونه میتوانیم ارقام و آمار نادرست و پوشالی ارائه دهیم؟ وقتی در متن امور قرار می گیریم، باید آنچه مشاهده می شود، همانی باشد که روی کاغذ گزارش شده و نباید زمین تا آسمان فاصله داشته باشد.


فضای امید و حمایت از دولت، از نقاط قوت این دولت است
وی خاطر نشان ساخت: از نقاط قوت دیگر ما، فضای امید و همکاری و حمایت از دولت تدبیر و امید است. در استان یزد خوشبختانه فرصتهای سرمایه گذاری مشخص شده و طرحهایی که برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی قابل عمل است احصاء شده و بخشهایی نظیر صندوق توسعه ملی، بورس یزد، صندوق بازنشستگی نفت، سیستم بانکی و واحدهایی که امکان کمک و پرداخت وام را دارند، به آنها این آمادگی را اعلام کرده ایم تا نسبت به سرمایه گذاری در طرح های استان همکاری کنند. امکان فاینانس هم وجود دارد و در بعضی زمینه ها از این امکان هم میتوان برخوردار شد. سهم استان از تسهیلات اشتغال نیز طبق نامه ابلاغی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، 194 میلیارد تومان است. پتانسیلهای خوبی هم اکنون برای ما وجود دارد.در قانون بودجه سال 1393 کل کشور هم، ظرفیتهای خوبی داریم و باید از این ظرفیتها بتوانیم استفاده کنیم.


امیدواریم که تبلور مدیریت جهادی را در سیمای مدیران مشاهده کنیم
میرمحمدی افزود: با این توضیحات، تردیدی نیست که زمان، زمان کار و تلاش است و دوره حرف و شعار سپری شده و راهی جز کار و تلاش نداریم. امیدواریم که کار و تلاش در کشور و در استان یزد نهادینه شود و تبلور مدیریت جهادی را در سیمای مدیران مشاهده کنیم. فرهنگ کار را باید تقویت کنیم. ارزش کار را باید به اصل کار برگردانیم ، نه به نوع کار. اینکه برخی از عزیزان فارغ التحصیل دانشگاهی، از برخی کارها استقبال نمیکنند، برای این است که ما فرهنگ کار را خراب کرده ایم. کار باید ارزش داشته باشد. در برخی از کشورها، کسی که کار ندارد، گویا گناه کبیره مرتکب شده است. اصل کار برای آن فرد ملاک است، نه فقط نوع کار. حال اگر بتواند نوع کار مناسبی داشته باشد که چه بهتر، اما اگر آن هم میسر نشد، اصل کار مهم است. ما باید این فرهنگ را تقویت کنیم.


مدیران گزارش کارهای انجام شده را بدهند، وعده ندهند
استاندار یزد با اشاره به ارائه نحوه گزارشات نهایی از سوی مدیران گفت: در ارائه اطلاعات و مصاحبه هایی که می شود، از عباراتی نظیر " این کار را خواهیم کرد" ، " انجام خواهد شد " و " طرح ها اجرا خواهد شد " ، پرهیز کنیم و از افعال " خواهد شد " و " خواهیم کرد " بپرهیزیم و تنها پس از اجرای کامل کار و انجام آن بگوییم که " انجام شد"، " به اتمام رسید"، " مورد بهره برداری قرار گرفت " و اینگونه به مردم گزارش بدهیم.


مخاطبین مدیریت جهادی، در نامگذاری سال جدید چه کسانی هستند؟
وی سپس به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: حال با این صحبت ها و این نکات و این یاد آوری هایی که انجام شد، ببینیم که مخاطبین مدیریت جهادی در نامگذاری سال جدید چه کسانی هستند؟ در نامگذاری سال، دو مخاطب مشخص وجود دارد. یکی مردم که عزم ملی را دنبال می کنند و یکی هم مدیران که عبارت مدیریت جهادی بدان ها اشاره دارد و هر دو نقش آفرین هستند و نقش اصلی را دارند. در این رابطه امیدواریم که مدیران با لحاظ همه نکات مدیریتی بتوانند بهتر از پیش عمل کنند.


باید با اندیشه کار را به جلو برد و اندیشیدن نیز نیاز به آرامش دارد
میرمحمدی، مدیریت را استفاده از فرصت ها و تغییر اندیشمندانه تهدیدها به فرصت ها و بهره گرفتن هوشمندانه از پیشامدها دانست و افزود: باید بتوانیم از فرصت هایی که گفته شد، استفاده کامل را ببریم و تهدیدها را به فرصت و ضعف ها را به قوت بدل کنیم. نگران نباشیم و با خونسردی و آرامش حرکت کنیم. با احساس صرف، کار جلو نمی رود. باید با اندیشه کار را به جلو برد و اندیشیدن نیز نیاز به آرامش دارد. بنابراین نباید در کار هیچگونه تعجیل و شتابزدگی داشته باشیم. نه اینکه کار را به کندی پیش ببریم. سرعت کار باید در جای خود لحاظ شود. عجله و شتاب زدگی با سرعت در انجام کار دو امر متفاوت است. شتاب زدگی در کارها، ممکن است منجر به تصمیمات نادرست شود و بعد پشیمانی در پی داشته باشد. برخی مواقع پیش آمدهایی رخ می دهد که طبیعی هم هست. حال چه باید کرد؟ یا باید خود را ببازیم و به این در و آن در بزنیم و از حالت طبیعی فاصله بگیریم . در این شرایط چه تصمیم درستی را می توان اتخاذ کرد؟ یا با لحاظ این واقعیت که اتفاقی رخ داده، با آرامش تصمیم بگیریم که چه کنیم که ضرر و مشکل بیشتری ایجاد نکند. نقش مدیر در این مواقع است که مشخص می شود. بعد از اینکه مدیر تصمیم خود را گرفت و راه حل را نشان داد، نیروهای اجرایی برای اجرای آن طرح اقدام می کنند.


رموز موفقیت مورد تاکید
استاندار یزد، رمز موفقیت را ، داشتن هدف، مبتکر و پیشرو بودن، ابداع و خلاقیت داشتن، فکر و روحیه رقیب را شناختن، خواست مردم را کشف کردن و قدرت پیش بینی بالا داشتن دانست و اینها ویژگیهایی ذکر کرد که یک مدیر باید داشته باشد و در دیگران نیز این ویژگی ها را رشد دهد.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد افزود: ریسک پذیر بودن از ویژگیهای مدیریت است. مدیرانی که ترسو و محافظه کار باشند نمی توانند کار را به جلو ببرند. اشکالی ندارد! در کار کردن، خطا و اشتباه وجود دارد. شما اگر بترسید که در کار با مشکلی مواجه شوید، دست روی دست می گذارید و این یعنی کار نکردن و کار نکردن خیلی کار ساده ایست! بنابراین باید اهل ریسک و شجاعت باشید. کار باید به جلو برود. اگر اشکالی در کار است یا خطایی وجود دارد یا اشتباهی در مرحله ی اجرا شد، باید اصلاح و جبران کنیم. نه اینکه در کار متوقف شویم. محتاط عمل کردن و نگران بودن از اینکه قرار است چه اتفاقی رخ دهد، کار ما را دشوار میکند. کار باید با شجاعت به جلو برود . باید اهل ریسک بود.


آفت مدیریتها، متملقین و چاپلوسان پیرامون مدیران هستند
میرمحمدی، انتقاد پذیر بودن را یکی دیگر از ویژگی های مدیریتی دانست و خطاب به مدیران استان یزد گفت: همه باید انتقاد پذیر باشیم. آفت مدیریتها، متملقین و چاپلوسان و به به و چه چه گویان پیرامون مدیران هستند و مدیران نیز گاه غافل می شوند و باورها ی کاذبی از مسیر این چاپلوسیها در آنها ایجاد میشود. این یعنی توقف در کار. چاپلوسان، مدیر را از خلاقیت، اندیشه، ابداع و اختراع و خلاقیت و تصمیم گیری درست باز می دارند. نباید به این افراد میدان داد. مدیر نباید به کسی اجازه دهد، تا پشت سر دیگران نزد او حرف بزنند چرا که این امر به منزله تلف کردن وقت مدیر است.

مدیران نباید به کسی اجازه دهند که افراد نزد آنها نسبت به گذشته حرف بزنند. اگر در گذشته بمانید، از آینده عقب می افتید. بعضاً مشاهده می شود که افراد نزد مدیران دائم از گذشته حرف می زنند! باور داشته باشیم که گذشته، گذشت! حال چه باید کرد؟ چرا دائم باید در حال و هوای گذشته سیر کنیم؟ هر کس نزد شما از گذشته حرف زد، از او بپرسید که پیشنهاد شما برای آینده چیست؟ ما وقت اضافه برای قرار دادن خود در فضای گذشته نداریم که تنها حرفهای گذشته را که هیچ منفعتی هم ندارد، بشنویم. البته این امر با درس گرفتن ازاتفاقات گذشته متفاوت است. می دانیم که از مسیر گذشته به حال آمده ایم و از حال به آینده می رویم. بنابراین میدانیم که گذشته چیست. چرا دوباره وقت خود را برای گذشته صرف کنیم؟ باید از وقت مان برای آینده استفاده کنیم. بنابراین از انتقاد واقعاً استقبال شود و بدانیم که تملق ها گمراه کننده است.
استاندار یزد با اشاره به خاطره خود از مرحوم فخرالدین حجازی و عکس العمل امام(ره) پس از شنیدن سخنان وی گفت: هرگز آن خطابه شیوا و زیبای مرحوم فخر الدین حجازی را در محضر امام(ره) فراموش نمیکنم. امام پس از شنیدن این صحبتها خطاب به آن مرحوم با این مضمون فرمودند: " شما که اینگونه مباحثی را مطرح میکنید، ممکن است در من باورهایی ایجاد شود و گمراه شوم." ببینیم که امام(ره) با این مقام چگونه با این مسائل مواجه می شوند. باید از این اتفاقات چنین درسهایی را بگیریم و خود را مراقبت کنیم که مبادا تحت تاثیر برخی حرف ها قرار بگیریم.


تیزبینی ها و هوشمندی های جامعه را تقویت کنیم
وی در ادامه افزود: آقای پاک طینت گفتند که برخی سایتها مطلبی را منتشر کرده اند که مثلاً چرا شما برای معرفی فرمانداران شهرستانهای بافق و مهریز که حکم سرپرستی داشته اند، شخصاً حضور نداشته اید، اما برای معرفی فرماندار اردکان، خودتان در مراسم حاضر شده اید. در جواب گفتم که کار درستی کرده اند. ما که نمیخواهیم هر چه خوشایند ماست در سایتها منتشر شود. اولاً این سایت، تیزبینی لازم را داشته که این سوژه را محمل مطلب خود قرار داده. ما به دنبال تقویت این تیزبینی ها و هوشمندی ها در جامعه هستیم. این امر هوشمندی این سایت را می رساند. برای من این امر که این رسانه چنین موضوعی را برای تبیین مطلب خود انتخاب کرده بسیار جالب بود. ما باید این ویژگی ها را در استان تقویت کنیم و پرورش دهیم. نه اینکه ناراحت شویم. خواست ما توسعه هوشمندی و تیزبینی است و باید از این مسائل استقبال شود.


نباید به داوری افکار عمومی بی اعتماد باشیم
میرمحمدی ادامه داد: بنابراین انتقاد عیب کارها را برطرف میکند. اگر کار ما عیب ندارد که بهتر و اگر عیب دارد، برطرف میشود. ضرر انتقاد چیست؟! آیا ممکن است این انتقاد بر جامعه تاثیر بگذارد؟! جامعه هم حرف ما و هم حرف منتقدین را می شنود. افکار عمومی را محترم بدانیم. داوری افکار عمومی درست است. نباید به داوری افکار عمومی بی اعتماد باشیم. باید اشکال کار خود را رفع کنیم.


هیچ گاه خود را بی نیاز از مشورت ندانید
استاندار یزد، سپس به ارزش مشورت و هم اندیشی برای مدیران اشاره کرد و گفت: مشورت و هم اندیشی در تصمیم گیری ها یکی دیگر از نکاتی است که مدیران همه باید در کارهای خود داشته باشند. مشورت، در حقیقت، کمک است. فکر یک نفر با فکر ده نفر یکی نیست. زوایای دید یک نفر با زوایای دید ده نفر متفاوت است. بنابراین اگر در موضوعی ده نفر نظر دادند، تصمیمی که گرفته می شود، جامع تر و کامل تر از تصمیمی است که یک نفر به تنهایی می گیرد. چرا از مشورت استفاده نکنیم؟ مگر کار مشکلی است؟! از افراد صاحب نظر، خوش فکر، مجرب، متخصص و علاقه مند مشورت بگیریم. حتی بسیاری از چیزها را میشود از یک بچه هم آموخت. نباید خود را علامه دهر دانست و بقیه را چیزی حساب نکرد. برخی اوقات از حرکات یک کودک هم میشود درس گرفت و باید هم درس گرفت. غرور، مانع درس گرفتن است. غرور را باید کنار گذاشت و راحت بود.


کارها بر اساس برنامه باشد
وی بر اصل برنامه محوری مدیران استان تاکید کرد و ادامه داد: برنامه محوری یکی دیگر از مسائلی است که مدیران باید بدان توجه کنند. کار بدون برنامه، درست نیست یکی از اصلی ترین مسائلی که باید مد نظر مدیران باشد، نظم و انظباط است. اگر نظم بود، کار به جلو می رود و اگر در کار نظم وجود نداشت، این کار قابل ارزیابی درست نیست. از ضروری ترین مسائل مدیریت، نظم و انضباط است. داشتن برنامه، یعنی نظم در کار. باید بر اساس برنامه جلو رفت. نه اینکه ندانیم امروز و فردا چه باید بکنیم. باید بر اساس دستور العمل کار و جدول زمانی حرکت کرد که پیشرفت در کار قابل ارزیابی باشد و مدیر بداند که قدمی به جلو برداشته یا در جای خود هنوز ایستاده. داشتن برنامه کمک زیادی به مدیران میکند.


مطالعه و ورزش مورد اهتمام مدیران باشد
رییس شورای اداری استان یزد، سپس با اشاره به اهمیت مطالعه برای مدیران خاطر نشان کرد: سعی کنید در زمان های کاری، فرصت مطالعه برای خود بگذارید. حال و هوای درونی را در خود تقویت کنید . کار راحتی است. حتی اگر نیم ساعت هم شده، دو صفحه از یک کتاب با موضوع شعر، عرفان، اخلاق و فرهنگ و مباحثی که درونتان را صیقل بدهد مطالعه کنید. این کمکی است برای آرامش شما و اینکه لذت ببرید و شادابی در شما تقویت شود و خستگی از شما دور گردد و اعصابتان نظم و آرامش پیدا کند. آیا واقعا اینگونه نیست که روزانه یک یا دو ساعت از وقت ما تلف می شود؟ چرا نیم ساعت را برای مطالعه وقت نگذاریم؟ مطالعه خیلی به ما کمک میکند و جدای از آن، از نیازهای مدیریتی است.
وی افزود: یک زمانی در روز را به ورزش اختصاص دهیم. کمی تحرک جسمی به ما آرمش روحی می دهد. اگر در این زمینه هم برنامه داشته باشیم کمک میکند که رخوت بر ما مستولی نشود.


احساس مشترک را در نیروی انسانی ایجاد نمایید
استاندار یزد خاطر نشان کرد: ایجاد احساس مشترک در نیروی انسانی نیز از لوازم مدیریت است. باید با زیر مجموعه خود در کار، احساس مشترک پیدا کنیم. زیر مجموعه ما باید احساس کند در کاری که در این مجموعه انجام می شود، او نیز سهیم است. حال در هر پستی که کار کند. چه آبدارچی باشد یا تایپیست یا کارگر باشد یا کارشناس یا یک مشاور بسیار حاذق. همه این افراد در کار نقش دارند و کار مهمی بر دوش آنهاست و محترم هستند. باید احساس کنند که در نتیجه کار سهیم هستند و در دستاوردها نقش دارند. مدیران ما باید اجازه دهند که برخی از امور را افراد زیر مجموعه گزارش بدهند. می بینیم که در برخی از سازمان ها، هر اتفاقی که می افتد، تنها یک نفر گزارش آنرا ارائه میدهد در حالیکه این کار را دیگران انجام داده اند و برای انجام آن زحمت کشیده اند.


تاکید بر رعایت حقوق معنوی کسانی که در کارها موثر بوده اند
میرمحمدی ضمن تاکید بر رعایت حق پرسنل سازمان نزد مدیران گفت: مدیران باید افراد زیر مجموعه خود را مطرح کنند و بدانها اشاره نمایند. اگر مدیران گزارشی میدهند، باید به افرادیکه زحمت اصلی را کشیده اند اشاره کنند و حق دیگران را رعایت کنند و همه چیز را به اسم خود تمام نکنیم. ما به عنوان افرادی هستیم که مدیریت میکنیم، اما اجر افرادی که کار می کنند، در جای خود باید پاس داشته شود. باید به آنها هم میدان داد. آنها هم باید مصاحبه کنند و نظرات خود را در رسانه ها مطرح کنند. چرا همه کارها باید در سطح مدیران مطرح شود؟ بگذاریم مسائل عمومیت پیدا کند. آنگاه خواهیم دید که شوق و ذوق جمعی در سازمان افزایش می یابد. مدیران ما که یک مسیر طولانی خدمت را طی کرده اند، دیگر نیازی به این مسائل ندارند. اگر در گذشته بر پایه غرور یا جوانی، با مسائل اینچنینی قانع می شده اند، الان چنین مسائلی دیگر برایشان مهم نیست. بگذاریم بقیه به میدان بیایند و از این فضا لذت ببرند و معرفی و تشویق بشوند.


مدیران قابلیت هماهنگی با تغییر و تحولات زمانه را داشته باشند
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد، قابلیت هماهنگی با تغییر و تحولات زمانه را از ویژگیهای مهم مورد نیاز مدیران ذکر کرد و افزود: زمانه مرتب با تغییر و تحولات فراوان و با سرعت بسیار روبرو است. هر چه بگذرد می بینیم که سرعت تغییر و تحولات زیاد تر می شود. فرضاً اگر ده سال قبل، چند سال طول می کشید تا حجمی از اطلاعات تولید شود، امروز همان حجم از اطلاعات، در یک یا دو ساعت تولید می شود و این سرعت تحولات را نشان می دهد و ما باید این واقعیت را در خود تقویت کنیم که بتوانیم با این تحولات همراه باشیم و عقب نمانیم. این یادآوری ها برای همین است. ما هر چه به هم یاداوری کنیم، به هم کمک کرده ایم.


به هم تذکر دهید چرا که تذکر دادن برای مومنین منفعت در پی دارد
وی در ادامه با اشاره به حضور پیش از موعد خود در سالن نشست امروز گفت: در جلسه قبل، آقای صباغ زادگان به من تذکری دادند که چرا با تاخیر آمدید؟ حرف درستی بود و من عذرخواهی کردم. این امر سبب شد که امروز برای برگزاری این جلسه، چند دقیقه زودتر حاضر شوم. خداوند می فرمایند: " فَذکر فان ذکرا تنفعوا المومنین". پس به هم تذکر دهید چرا که تذکر دادن برای مومنین منفعت در پی دارد. چرا با هم رو دربایستی داریم و با هم یکی نیستیم؟ باید با هم یکی باشیم. باید هم دل باشیم و به هم یاداوری کنیم. امروز هم این جلسه، یادآوری نکاتی برای همدیگر است. از شما محتاج تر به این نکات که یادآوری می شود خود من هستم و از خدا میخواهم که همه این نکات را من و شما رعایت کنیم .


خلاقیت در امور را مورد توجه قرار دهید
میرمحمدی خاطر نشان کرد: خلاقیت را باید حتما دنبال کنیم حتی اگر در قالب اقتباس باشد. اگر در جایی کسی خلاقیتی از خود نشان داد، شما هم حداقل از او اقتباس کنید. این اقتباس سبب می شود که این خلاقیت به دیگران منتقل شود و همینطور به دیگران و این خلاقیت، اینچنین عمومیت پیدا می کند و این برای همه توفیق در پی دارد.
وی بر شناسایی نیروهای خلاق در سازمان تاکید کرد و ادامه داد: یکی دیگر ازکارهایی که مدیران باید در سازمان انجام دهند، شناسایی نیروهای خلاق است. نیروهای مستعدی که در مجموعه، نوآوری و خلاقیت دارند. باید با این نیروها تعامل بیشتری داشت و نقش بیشتری بدانها در سازمان داد. باید استعدادها ی آنها شکوفا شود و تواناییهایشان بروز پیدا کند.


مدیران بهره وری را در همه امور مد نظر قرار دهند
استاندار یزد ضمن تاکید بر اهمیت بهره وری در سازمان گفت: مدیران در پیشگیری از هدر رفت نیرو و امکانات باید دقت نظر ویژه ای داشته باشند و بهره وری را در همه امور مد نظر قرار دهند. بهره وری به این معنی است که حداکثر استفاده را از یک امکان داشته باشیم. از وقت ، نیروی انسانی، اعتبارات، آب، معدن، صنعت و هر چه وجود دارد باید حد اکثر استفاده را بکنیم و اینکه با این نیازهایی که داریم، امکاناتی بلااستفاده بماند، درست نیست.
وی افزود: اخیراً بازدیدی از یکی از واحدهای دانشگاهی در استان داشتم. افسوس خوردم که این همه کلاس، سیستم رایانه، ابزار و ادوات آموزشی، خاک می خورد. در برخی کلاس ها چند نفر معدود حضور داشتند و فقط یک کلاس قریب 15 نفر در آن تحصیل می کردند. این همه امکانات و فضا و هزینه، آیا باید بازدهی آن در این سطح باشد؟ چگونه می شود به این مسائل پاسخ داد؟ تازه روز پنج شنبه رفتیم که می گفتند در آن روز دانشجو در دانشگاه حضور دارد. حال ببینید در روزهای دیگر وضعیت چگونه بوده؟! یعنی به واقع دانشگاه در ایام دیگر هفته تعطیل است و فقط هزینه می شود و دلمان خوش است که این تعداد دانشجو داریم. کمیت فراوان است، ولی باید به دنبال کیفیت بگردیم.


مدیران و پرسنل سازمانها باید به تناسب تحولات آموزش ببینند
استاندار یزد سپس با اشاره به اهمیت آموزش گفت: یکی دیگر از مسائل، بحث آموزش است. باید در همه واحدها، حین خدمت، آموزشهای خاص آن واحد ارائه شود. به هر حال اگر قبول داریم که همواره مواجه با دگرگونی و تغییر هستیم، و به جلو حرکت می کنیم، باید به تناسب این تحولات و تغییرات، مدیران و پرسنل سازمان، آموزشهای لازم را ببینند.


مدیران با توجه به نیروهای مستعد خود مدیر سازی کنند

میر محمدی گفت: مدیران باید در بازدیدهایی که دارند، چند تن از نیروهای مستعد سازمان و افرادی که زمینه های رشد و پویایی آنها بالاست را با خود ببرند و آنها را بیشتر با مسائل آشنا کنند. یک مدیر باید بتواند به تناسب تعداد نیروی سازمان، نیرو سازی کند و هر لحظه نیاز به نیروی انسانی قوی و مدیر تربیت شده باشد، یک مدیر باید بتواند چند نفر را معرفی کند. واحدها باید توانمند باشند و یکی از شاخص های توانمندی، همین امر است. بنابراین این افراد را در بازدیدها همراه کنید تا بتوانند از این بازدیدها درسهای لازم را بگیرند و آشنایی لازم را با مسائل پیدا کنند. بنابراین ، مدیر سازی یکی از وظایف مدیران است.
استاندار یزد در پایان خطاب به جمع مدیران استان خاطر نشان کرد: در جلساتی که دارید، سعی کنید همکارانی با این مشخصات را همراه خود ببرید. اگر دو نفر به تعداد افراد جلسه اضافه شد، ایرادی ندارد. این افراد موضوعات مختلف را گوش میکنند و ذهنشان آماده می شود و با مسائل مختلف آشنا می شوند و از سطح محدود شهرستان به سطح استانی و منطقه ای ارتقاء می یابند. درتصمیمات ملی هم باید به این صورت عمل شود. کفایت همکاران در سازمان باید مد نظر مدیران باشد. یک مدیر باید همکاران خود را با کفایت پرورش دهد. با کفایت بودن، فقط در اختیار خود فرد نیست، بلکه مدیران هم در این زمینه باید به افراد کمک کنند.
وی ابراز امیدواری نمود تا در مقاطع شش ماهه، جلسات عمومی با مدیران استان برگزار شود و دیدگاه ها و نظرات مدیران، به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا