سرپرست دانشگاه یزد در جمع مسؤولان و اعضای هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی با تأکید بر ضرورت تمرکززدایی در این دانشگاه، خاطرنشان کرد واگذاری اختیارات به دانشکده ها مزایای بسیار زیادی دارد و با دقت و نظارت صحیح می توان از پیامدهای منفی آن نیز جلوگیری کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد، آقای دکتر محمدصالح اولیاء روز دوشنبه 25 فروردین ماه جاری در نشست مشترک اعضای هیأت رییسه این دانشگاه با شورای دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی، گفت: جایگاه دانشگاه می تواند در سطح کشور برجسته تر باشد و اگر هدفمان رسیدن به چنین جایگاهی است باید با مد نظر قراردادن منافع دانشگاه، نقاط قوت خود را در زمینه‌های علمی و پژوهشی شناسایی و برای تقویت آن‌ها کوشش کنیم.

سرپرست دانشگاه یزد در ادامه  موضوع تمرکززدایی در دانشگاه و لزوم دقت نسبت به  تبعات احتمالی آن را مطرح کرد و گفت: عملکرد گروه‌ها و دانشکده‌های این دانشگاه در قالب شاخص‌هایی منصفانه سنجیده می‌شود و نتیجه‌ی آن، مبنای تصمیم گیری برای اختصاص بودجه قرار خواهدگرفت. وی ادامه داد با این روش هر دانشکده می تواند با بودجه ای که دانشگاه به آن اختصاص می دهد، مشکلات خود را حل کند و برای توسعه و ارتقای فعالیت‌های خود سرمایه گذاری کند. وی خاطرنشان کرد: البته دانشکده ها نیز باید بپذیرند که با دقت و نظارت کافی بودجه خود را براساس اولویت‌ها هزینه کرده و پاسخ گو باشند.

آقای دکتر اولیاء در ادامه با بیان این که منابع دانشگاه محدود است گفت: ما باید به فکر راه های جدید برای افزایش درآمد باشیم که هم امکان سرمایه گذاری به ما بدهد و هم ما را به اهدافمان نزدیک تر کند. وی به عنوان نمونه به یکی از طرح‌هایی که در چارچوب طرح جامع دانشگاه اجرا خواهدشد، اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح جامع دانشگاه، می‌توان کارگاه‌های تولید صنعتی را تأسیس کرد تا با جذب منابع خصوصی و با کمترین سرمایه‌گذاری بسیاری از مشکلات مالی دانشگاه حل شود.

سرپرست دانشگاه یزد در بخش پایانی سخنان خود به لزوم تقویت ارتباط میان دانشگاه، صنعت و جامعه تأکید کرد و افزود: در این رابطه طرح رابطان دانشگاه و صنعت در دست تهیه است که  در چارچوب آن، افرادی بر اساس تخصص شان از میان اعضای هیات علمی دانشکده ها انتخاب می‌شوند تا وظیفه برقراری ارتباط میان دانشگاه و بخش‌های مختلف صنعتی را برعهده ‌گیرند.

وی با ابراز نگرانی از مبنا قرارگرفتن ظرفیت‌های تخصصی موجود در دانشگاه برای توسعه رشته‌ها، افزود: نگاه ما برای توسعه رشته‌ها باید نگاهی آینده پژوه، فراسازمانی و منطبق با نیازهای جامعه باشد تا از این راه مزیت های مختلفی برای دانشگاه کسب شود.

در این نشست همچنین در خصوص توانمندی‌ها و برخی از مسایل و مشکلات موجود در دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد، بحث و تبادل نظر شد. در آغاز این نشست رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی با اشاره به قابلیت‌های بالای اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشکده، گفت: هم اکنون در این دانشکده دو طرح بین المللی و سه طرح ملی با هدف تجاری سازی تحقیقات، در دست اجراست. آقای دکتر اصغر مصلح آرانی همچنین از تأسیس دانشکده کشاورزی دانشگاه یزد منوط به اخذ مجوز سه رشته جدید خبر داد و افزود: این دانشکده برای تشکیل به سه رشته نیاز دارد و مصوب شدن گروه خاک، شروع مناسبی برای راه‌اندازی رشته‌های دیگر است.











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا