یزد فردا"با فراخوان دولت از مردم و متقاضیان نیازمندان برای ثبت نام هدفمندی یارانه ها، این روزها حال و هوای استان یزد شرایط ویژه یارانه ای به خود گرفت و قشرهای مختلف مردم به خصوص نیازمندان و جامعه هدف، برای ثبت نام یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندی ثبت نام کردند.

به گزارش یزد فردا به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، ثبت نام از متقاضیان نیازمند که از 20 فروردین همزمان با سراسر کشور در استان یزد نیز از دارندگان آخرین رقم کد ملی صفر شروع شد و به ترتیب تا عدد 9 در روز 29 فروردین ادامه یافت در کمال آراش در سطح استان یزد  انجام شد.

روز های 30 و 31 فروردین به افرادی تعلق دارد که طی 10 روز موفق نشده اند ثبت نام کنند و پایان فروردین کارنامه ثبت نام  هدفمندی یارانه ها در گام دوم بسته خواهد شد.

در فراز و نشیب ثبت نام یارانه ها برخی افراد با استفاده از اینترنت در منزل، محل کار و غیره اقدام به ثبت نام کردند اما برخی افراد به خصوص در روستاها که به اینترنت دسترسی نداشتند با مراجعه به مراکز تعیین شده از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها ثبت نام خود را انجام داده اند.

مراکز تعیین شده در استان یزد نیز به صورت فعال و گسترده آماده ارائه خدمات به مردم بودند و تبلیغات گسترده ای برای این کار انجام شد.

دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه های استان یزد مستقر در اداره کل امور اقتصادی و دارایی هم فعال و پر جنب و جوش در کنار همشهریان و مردم و پاسخگوی تقاضا و سووالات آنان بود.

در مدت اجرای طرح ثبت نام هدفمندی یارانه ها در استان یزد، تمامی مسئولان مربوطه اعم از رئیس، دبیر و کارشناسان ستاد هدفمندی یارانه ها  با تلاش و جدیت مضاعف سعی کردند مشکلی در روند ثبت نام برای مردم ایجاد نشود.

همچنین اطلاع رسانی گسترده از سوی ستاد هدفمندی یارانه ها در خصوص نحوه ثبت نام، محل های ثبت نام، پاسخ به سوال های متداول مردمی انجام شد و رسانه ها به خصوص صدا و سیمای یزد همکاری خوب و موثری با این ستاد داشته اند.

ثبت نام هدفمندی یارانه ها با کمترین مشکل در یزد انجام شد و بسیاری از مردم رضایتمندی خود را از نحوه ثبت نام ، اطلاع رسانی و غیره اعلام کردند.

در این میان موجی از انصراف از دریافت یارانه نقدی در کنار متقاضیان ثبت نام ایجاد شد و  بسیاری از مسئولان، مدیران دستگاههای اجرایی ، صنعتگران، بازاریان ، کسبه و بازاریان و قشرهای مختلف مردم که نیازی به دریافت یارانه نداشتند و یا احساس کردند یارانه در زندگی آنان تاثیر چندانی ندارد در اقدامی خیرخواهانه و خداپسندانه به دریافت یارانه " نه " گفتند و انصراف دادند.

همچنین استاندار، معاونان استاندار، مدیران استانداری ، فرمانداران، در همراهی با دولت به دریافت یارانه نه گفتند و انصراف دادند.

در اقدامی دیگر مدیرکل امور اقتصاد و دارایی، معاونان و شماری از مدیران و ذیحسابان دستگاه های اجرایی استان یزد از دریافت یارانه نقدی در گام دوم هدفمندی یارانه ها انصراف دادند.

این گروه از انصراف دهندگان، هدف از این رقم خود را کمک به اجرای برنامه ها و سیاست های دولت تدبیر و امید، رشد و توسعه همه جانبه کشور، ارائه خدمات بهتر به اقشار نیازمند، رونق اقتصادی، ارتقای بهداشت عمومی جامعه، اصلاح نظام حمل و نقل، بیمه و تقویت نظام تأمین اجتماعی کشور و بهبود وضعیت معیشتی اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه  اعلام کردند.

در مجموع موج ایجاد شده در خصوص ثبت نام هدفمندی یارانه ها در استان یزد رضایت بخش بود چه کسانی که از دریافت آن انصراف دادند و چه آنهایی که نیازمند بوده و ثبت نام کردند همه همکاری خوبی با دولت داشتند و با رضایتمندی مردم ثبت نام ها انجام شد.

در این میان برخی متقاضیان نیازمند دریافت یارانه در یزد معتقدند: دریافت یارانه کمک بزرگی به زندگی و تامین معیشت آنان می شود؛ لذا معتقدند اگر هزینه ها به خصوص آب، برق و گاز و غیره گران شود یارانه ها هم نیازمند بازنگری و افزایش بیشتری است.

همچنین افرادی که تمکن مالی داشتند و از دریافت یارانه انصراف داده اند می گویند: باید بخشی از منابع حاصل از انصراف دهندگان یارانه برای کمک به نیازمندان و بخشی برای صنعت، تولید و اشتغال هزینه شود تا پویایی اقتصادی شکل گیرد و یایه های اقتصاد کشور مستحکم تر شود.

یک شهروند یزدی که از دریافت یارانه انصراف داده است می گوید: انصراف داده ام تا به نیازمندان کمک بیشتری شود و دست دولت برای ارائه خدمات به مردم بازتر باشد.

" سید عباس هاشمی " افزود: کسانی که زیر خط فقر زندگی می کنند قطعا به یارانه بیشتری نیاز دارند و اگر بخواهیم عدالت اجتماعی در جامعه حاکم شود باید افراد متمکن از گردونه دریافت یارانه حذف و به نیازمندان رسیدگی بیشتری شود.

وی توجه به نیازمندان، ایجاد اشتغال و رونق صنعت و تولید را گام مهم برای تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه توصیف کرد.

هاشمی  از افرادی که نیازی به یارانه ندارند خواست از دریافت آن انصراف دهند تا دولت بتواند منابع حاصل از این بخش را در بخش های دیگر مانند سلامت، تولید و اشتغال و کمک به محرومان هزینه کند.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان یزد نیز از افراد مسئولان و افراد متمکن و همچنین آحاد مختلف مردم که توان امرار معاش خانوار خود را دارند و یارانه تاثیر چندانی در زندگی آنها ندارد خواست از دریافت یارانه انصراف دهند و دولت را در اجرای طرح ها و برنامه های خود  یاری دهند.

" مراد علی میر " افزود مردم با اعلام انصراف از دریافت یارانه، این امکان را به دولت می دهند که منابع حاصل از این اقدام را در شکوفا تر شدن اقتصاد، رونق تولید، امور اساسی و مورد نیاز کشور و یا افرادی که از نیاز بیشتری برخوردارند هزینه کند.

وی رونق اقتصادی، ارتقای بهداشت عمومی جامعه، اصلاح نظام حمل و نقل، بیمه و تقویت نظام تأمین اجتماعی کشور و بهبود وضعیت معیشتی اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه را بخشی از اهداف دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها برشمرد.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه های استان یزد گفت: انصراف از دریافت یارانه نقدی فرصت برنامه ریزی مطلوب برای دولت را در راه خدمات رسانی بهتر فراهم می کند.

استاندار يزد هم در گفتگوی مردمی با شبکه تلویزیونی تابان یزد نیز اظهار داشت: موج انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه در استان یزد رو به گسترش است   

" سید محمد میر محمدی افزود: اميدواريم از نظر انصراف داوطلبانه از دريافت يارانه استان يزد پيشتاز ساير استان ها باشد.

در مرحله اول هدفمندی یارانه ها 991 هزار نفر در قالب 276 هزار خانوار در استان یزد یارانه نقدی دریافت کردند و در مجموع در 38 مرحله بیش از 17 هزار و 134 میلیارد ریال یارانه نقدی به مردم این استان پرداخت شد.

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا