مراسم تجلیل از عوامل و دست اندرکاران کنسرت دعای باران در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزدبرگزار شد .

خبرنگار یزد فردا === اعظم السادات میرجلیلی === مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد گفت: شکوفا سازی استعدادهای نوجوانان از اولویت های این نهاد است و از برنامه های فرهنگی ،هنری مرتبط با کودکان و نوجوانان حمایت می کنیم.

 عباسعلی دانافر در مراسم تجلیل و تحلیل اثر نمایشی و موسیقایی  دعای باران افزود: آثار و برنامه های ما نشانه عملکرد و توانمندی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: در استان یزد استعدادهای زیادی نهفته است که در صورت حمایت و جهت دادن به این استعدادها شاهد موفقیت های زیادی در عرصه های فرهنگی و هنری خواهیم بود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد گفت: با وجود کمبود اعتبارات برنامه‌های خوبی برگزار شد و رشد برنامه‌های فرهنگی و هنری قابل توجه است.

دانافر افزود: حضورعلاقمندان دربرنامه هایی مثل دعای باران ،شور و اشتیاق را  برای اجراهای بعدی بوجود خواهد آورد و شاهد رونق برنامه های هنری با چنین استقبال های در سطح استان یزد خواهیم بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد گفت: یکی‌ از وسایلِ کمک‌کننده‌ به گسترش فرهنگ و سجایای اخلاقی و اسلامی ،موسیقی‌ است‌ چون موسیقی‌ می‌تواند شنونده‌اش‌ را در مسیر تکامل‌ عرفانی‌ مددکارباشد.

استاد دانشگاه یزد نیزدراین مراسم گفت: وقتی ازدعای باران صحبت می کنیم بحث ارتباط انسان و خداوند است چرا که  در زمانه امروزی ارتباط انسان با خدا کمترشده است.

محمدرضا اولیاءافزود: هنگامی که از تجدد وارد مدرنیزاسیون می شویم تغییراتی ایجاد می شود و شاهد ما هم این است که هر چه دستگا ههای پایشگرزیاد شدند یعنی تخلف بیشتر صورت می گیرد و این نشانه کم رنگ شدن ارتباط افراد جامعه با خداست.

استاد دانشکده معماری دانشگاه یزد گفت: در معماری کنونی متاسفانه قباحت تعرض به حقوق همسایه ریخته

شده  و ساختمان های چند طبقه کنونی سبک طاغوتی است و در نظام جمهوری اسلامی نباید این گونه ساختمانهایی احداث شود که به حدود همسایه تعرض می شود.

اولیا در ادامه خطاب به دست اندرکاران کنسرت نمایشی دعای باران گفت: اثری هنری قابل تقدیر است که بر ذهن افراد حک شده و ماندگار شود و چنین اثری باعث توجه بیشتر مردم به اخلاقیات و کمال الهی است.

پیشکسوت تئاتراستان یزد نیز در این مراسم گفت: در زمانه کنونی که غربت موسیقی است ،کسانی که زحمت می کشند قابل ستایش و تقدیر هستند.

مهدی نژاد افزود: هنر تئاتر و نمایش تمام هنرها را به خدمت می گیرد تا مفاهیمی که در متن نهفته است را به تماشاچی منتقل کند.

وی ادامه داد: موسیقی نیز هنگامی که کلام از گفتن باز می ماند موسیقی آغاز می شود و این دو هنر وقتی در کنار یکدیگر قرار گیرند،می توانند بن اندیشه ای را در دل تماشاچی قرار دهند که البته کاری دشوار و سخت است.

استاد پیشکسوت تئاتر استان یزد با اشاره به اینکه با موسیقی هم می شود به خدا رسید گفت: پرداختن به سجایای اخلاقی و استفاده از هنر در این زمینه باعث تعالی افراد می شود و باید از چند موضوع شدن دوری کرده و یک موضوع را گرفته و پرورش داد تا اثر به زیبایی به مخاطب تقدیم شود.

احمد علی مهدی نژاد افزود: کسانی در هنر بویژه تئاتر و موسیقی زندگی خود را وقف کرده اند ،شوریده هستند و علی رغم بی مهری و محرومیت زیاد لحظاتی بی نظیر را در این رشته ها تجربه می کنند.و اگر موسیقی و تئاتر پا به پای یکدیگر رشد کند معجزه خواهد نمود و باعث راهنمایی جامعه می شود.

وی گفت: در کنسرت نمایشی دعای باران همنشینی تئاتر و موسیقی انجام شد و امیدواریم این مولود خجسته مورد حمایت مسئولان قرار گیرد.

آهنگساز یزدی نیز در این مراسم گفت: از سال 81 تاکنون در زمینه موسیقی فعالیت دارم و اجرای خودم را با کنسرت موسیقی شیخ صنعان آغاز کریدم.

علی امیدی با اشاره به اینکه اولین جشنواره موسیقی جوان در سال 81 برگزار و دیگر تاکنون برگزار نشده افزود: نگاه کانون پرورشی به موسیقی یک نگاه تک بعدی نبوده و به تمام ابعاد موسیقی توجه شده است.

وی ادامه داد: اگر روند فعلی کانون ادامه پیدا کند با توجه به خلق آثاری مثل رستم و سهراب، دعای باران، قند و عسل و... شاهد موفقیت های زیادی خواهیم بود.

مسئول موسیقی  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد نیز در این مراسم گفت: آثار ی که تا کنون در این نهاد فرهنگی اجرا شده ، تماما با حضور نوجوانان یزدی بوده است.

مهدی آرایی با اشاره به اینکه تا قبل از اجرای برنامه های کانون،اجرای کنسرت فقط برای اساتید این رشته بود، گفت: اجرای این برنامه ها نوجوانان و جوانان را وارد موسیقی کرد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است

آرایی ضمن گلایه از اینکه اخیرا توسط شورای شهر مصوبه ای تصویب شده تا شهرداری یزد برای کنسرت ها  و برنامه های هنری عوارض بگیرد ، گفت: اکنون نیز اجرای برنامه ها با هزینه شخصی هنرمندان انجام می شود و اگر این مصوبه اجرایی شود،چراغ موسیقی و بسیاری از رشته های هنری در یزد خاموش خواهد شد.

در پایان این مراسم که با حضور با حضور  شاکری شمسی فرماندار یزد ، محمدی ودهقان مشاورین فرهنگی و هنری استاندار، محمد رضا اولیاء استاد دانشگاه،احمد علی مهدی نژاد و عباس ملا زینلی از پیشکسوتان تئاتر استان،شکرانه و محمد جواد اولیاء مدیران سابق کانون پرورشی استان و جمعی از مسئولان برگزار شد، از دست اندرکاران و عوامل کنسرت نمایشی دعاب باران تجلیل شد .

 این کنسرت برای گروه سنی هفت تا 70 سال تدارک دیده شده و پیش از این نیز در مهرماه سال گذشته در حاشیه جشنواره رضوی در مشهد برگزار شد و از 30 بهمن تا دوم اسفند 92 نیز به مدت سه روز در سالن سینما دانش‌آموز یزد اجرا شد.

عکس : === خبرنگار یزد فردا == مسعود میرجلیلی  ==










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا