میگو یک جانور آبزی می باشد که مصرف آن در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. این فراورده خام دامی علاوه بر طعم مطلوب، خواص غذایی بسیار ارزشمندی دارد که بر محبوبیت آن می افزاید.

کارشناسان دامپزشکی به عنوان متولیان اصلی نظارت بر سلامت این فراوده خام دامی به مردم توصیه می کنند قبل از خرید و مصرف میگو تقلبات و تخلفات بهداشتی در عرضه میگو را بشناسند.

دکتر سید حسین امامی در این باره اذعان داشت: توجه به خصوصیات ظاهری و ارگانولپتيك میگو از جمله رنگ ، بو ، وضعيت ظاهري ( سر و سينه و دم ، پاها و پوسته ها و شاخك ، چشم ها ) و نيز كيفيت گوشت ميگو از نظر بافت ، رنگ و رگ  و شرایط نگهداری و عرضه آن از مهم ترین      راه های اطمینان از سلامت این فراوده خام دامی است. میگوی تازه رنگی کاملا روشن و درخشنده دارد و هیچگونه سیاه شدگی ندارد. سر، سینه و دم آن محکم و متصل بوده و از همدیگر جدا نشده است. پاها، پوسته ها و شاخك آن کاملا سفت و محکم بوده و از بدن جدا نیستند. علاوه بر این در میگوی تازه چشم ها روشن و براق و محكم در جای خود قرار دارند. بوی میگوی تازه بوی طبیعی جلبک دریایی یا آب دریا می باشد و هیچگونه زنندگی ندارد. گوشت میگوی تازه هم سخت، آبدار، سفید و درخشنده و دارای رگ پشتی سفت و مقاوم است.

کارشناس مسئول نظارت بر فراودره های دامی اداره کل دامپزشکی در خصوص شرایط نگهداری و عرضه میگو تاکید کرد: میگوی تازه در دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد به مدت 7 روز  و اگر به صورت منجمد عرضه شده باشد به مدت 12 ماه در دمای 18- درجه قابل نگهداری است. ذكر اين نكته ضروري است كه بسته بندي ميگو به صورت تازه يا منجمد بايد در كارگاه هاي مجاز انجام شده و محصول عرضه شده نيز داراي برچسب مشخصات باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: تامین میگو از منابع غیر مجاز، تغییر یا مخدوش نمودن تاریخ تولید و انقضاء یا سایر موارد مندرج در نشانه گذاری میگوی بسته بندی شده و یا فروش میگو بدون تاریخ تولید و انقضاء و استفاده از میگوی فاسد به منظور تولید فراوده های میگو از موارد تقلب و تخلف بهداشتی در زمینه عرضه میگو می باشد. همچنین عدم یخ پوشانی کامل میگوی تازه، عدم رعایت برودت یخچال و یا فریزر در محل عرضه و همچنین عدم توجه به پاکیزگی و حفظ شرایط بهداشتی یخچال و سایر وسایل مورد استفاده از دیگر مصادیق تخلفات بهداشتی می باشد.

دکتر امامی به علاقه مندان به مصرف میگو توصیه کرد ضمن توجه به موارد یاد شده و در نظر گرفتن شرایط بهداشت فردی و محیط واحد عرضه کننده میگو، هر گونه مورد مشکوک و یا تخلف را جهت پیگیری به کارشناسان دامپزشکی اعلام نمایند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا