حسين فلاح كارشناس ارشد مديريت/ پژوهشگر

سهم هريك از صنايع و شهرستانها در آلودگي منابع آب و خاك وهواي استان يزد چقدر است؟

نخستين چالشي كه امروزه استان يزد با آن دست به گريبان است كمبود آب و دومين آن آلودگي محيط زيست و بويژه آلودگي هوا ست. شايد اگر تا چندي پيش آسمان پاك و ستارگان درخشان و استراحت شبانگاهي بر پشت بام خانه‌ها دلخوشي يزديها و آرامش بخش روان و تن خسته مردمان كوير بود اما امروز مي‌رود كه اين تنها دلخوشي نيز از دل كوير نشينان رخت بربندد و جاي آن را حسرت بگيرد.

مساله آب آنقدر براي يزد از اهميت برخوردار بوده و دغدغه خاطر همه مردم و مسوولان شده است كه تا اندازه زيادي معضلات و مشكلات ديگر را به حاشيه رانده است. هرچند در مورد آب بيش از همه خود مردم نيز به آن توجه داشته و دارند، و اين توچه را مي‌توان در ميزان صرفه‌جويي آب بويژه در بخش خانگي در استان يزد ديد اما چنين توجهي را در زمينه هوا و خاك كمتر شاهد بوده‌ايم.

ما امروزهوا را به فراموشي سپرده‌ايم وغافل از اينكه آب و هوا همواره و در كنارهم به زمين و ساكنان روي آن زندگي و معني مي‌بخشند و خود زمين نيز بخش ديگري از محيط زيست است كه بايد از آن مراقبت شود. دركوتاه سخن اينكه  هوا موضوع و مشكل ديگري است كه امروز در استان يزد از ضرورت بالايي برخوردار است و تاكنون اقدام مناسب و عملي براي آن انجام نشده است.

به نظر شما آيا در استان يزد همانقدر كه دغدغه آب داريم نگران هوا و خاك نيز هستيم؟ آيا براي اينكه اين دو نعمت را از كف ندهيم برنامه و راهكار اجرايي داريم؟ در عمل تا چه اندازه به اين دو موضوع پرداخته ايم؟

يكي از مباحثي كه در حوزه محيط زيست استان بر سر آن چالشي جديد آغاز شده، اين است كه چه صنايعي باعث آلايندگي هوا شده است، آيا صنايع كاشي و سراميك عامل اين آلايندگي هستند؟ آيا كوره‌هاي آجر پزي موجب بحران شده‌اند؟ سهم و نقش كارخانجات شيشه و فولاد و گندله در آلودگي هواي استان چقدر است؟ سهم هريك از شهرستانهاي استان در ايجاد آلودگي چقدر است؟

آيا اثرات و عوارض زودرس و ديررس براي نسل امروز و نسل فردا بررسي شده است؟ هريك از شهرستانهاي استان تا چه اندازه درگير معضلات و بيماريهاي ناشي از آن هستند؟ آيا كار پژوهشي براي تعيين سهم آلايندگي هريك از شهرها و هريك از صنايع انجام شده است؟ نكند دست روي دست بگذاريم و منتظر يك بحران فراگير در حوزه سلامت باشيم و آنگاه به فكر چاره بيفتيم!همين امروزهم آژيرهشدار به صدا درآمده و نشانه‌هاي بيماريهاي ژنتيكي، سرطانها و برخي بيماريهاي ناشناخته بروز و ظهور يافته ومردم يزد را نشانه رفته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا