علی اصغر باقری

بسمه تعالی

با تشکر مجدد از سایت یزد فردا و س.م.ا.مدرسي چند نکته در پاسخی به پاسخ نقد عرض می نمایم:

اول اینکه سعی کنیم از آیات و روایات بعنوان کلامی کمکی در رساندن مفهوم به طرف استفاده نکنیم بلکه همیشه آیات و روایات به عنوان اصل و اساس باید در نظر گرفته شود. متأسفانه این رویه را بعضاً به عنوان نقطه قوت خود می دانند که نمی دانیم تا چه اندازه صحیح است.

بد نیست نقل قولی در این زمینه به عرض برسانم. در سالهای نسبتاً دور یکی از کارمندان ارشاد اسلامی که طلبه بود می گفت: یک وقت از دفتر امام جمعه به ما گفتند دوربین فیلمبرداری ببریم آنجا برای ضبط برنامه ها، لذا فرستادیم و پس از مدتی به مسئول آن گفتیم دوربین را به ارشاد برگرداند که دفتر گفته بود نه دوربین باید اینجا باشد و از مراسم ها فیلم بگیرد! ما می گفتیم نباید دوربین و یک نفر آنجا باشند که هر وقت مراسمی بود فیلمبرداری کند و در نهایت دوربین را باز گرداندیم. بدنبال این مدیر ارشاد فراخوانی شد و با امام جمعه دیدار نمود. در خلال صحبتها نامی از آن طلبه که دوربین را بازگردانده بود آورده و فرمودند: شنیده ام که آقای ...طلبه باهوشی هست و بهتر است که بروند قم و آنجا به تحصیل ادامه دهند! مدیر ارشاد هم متوجه می شود که طرف باید از ارشاد برود؛ لذا گویا یکی واسطه می شود تا نظر آقا را در باره انتقال آن طلبه از ارشاد تغییر دهد، ولی امام جمعه در پاسخ می گوید: « و ما علی الرّسول الا البلاغ» به هر حال آن طلبه به قم رفت و پس از سالها تحصیل بازگشت و در یکی از دولتها مدتی مدیر ارشاد همانجا شد.  

نکته دیگر اینکه اگر آیه ای می نویسیم به خود اجازه ندهیم که حالا اینجا ویرگول بگذاریم بهتر است و شما برای نصف آیه دو تا ویرگول گذاشته اید و با توجه به اینکه ویرگول داخل در متن می شود به نظر می رسد کار درستی نیست در انتها نیز نقطه گذاشته اید که یعنی این آیه تمام است! البته برای معنی آیات ویرگول گذاشتن بحث آن جداست ولی متن قرآن را نباید دستکاری نمود شاید شما بگویید که سر و بر گذاشتن آیات هم جزء قرآن نبوده و بعداً گذاشته شده که پاسخ این است که آنها برای اینکه صحیح خوانده شود بر اساس قرائت اصلی آن اعمال شده لذا بیشتر از آنچه خبره ها اعمال کردند ما نباید وارد شویم.

در مورد بند 1- اگر روش تحقیقمان را اصلاح کرده و از ابزارهای عقلی و منطقی بخوبی استفاده و بیطرف عمل نماییم دلیلی ندارد که از یک موضوع و اتفاق تاریخی برداشتهای کاملاً متفاوت و بعضاً متّضاد داشته باشیم مثلاً بیماری که به پزشک حاذقی مراجعه می کند نسخه درمانش باید همان باشد که پزشک حاذق دیگری تجویز می کند. و اگر چنین نباشد نباید گفت که طبابت را باید تعطیل نمود بلکه باید تلاش نمود پزشک حاذق را یافت.

در مورد بند 4 به عرض می رساند که اصل مطلب انتشاری بنده در نماز جمعه و ساسه العباد و ارکان البلاد داشت که در انعکاس اینترنتی آن ظاهراً حذف شده البته فرمایش شما صحیح است و ما این الگو را امروز در ولایت فقیه می بینیم که امام راحل و امام خامنه ای تالی تلو امام معصوم علیهم السلام عمل کرده اند.

در مورد بند 5 نوشته اید « ..وعثمان سخت اصرار کرد, فرمود بسيار خوب! حالا ميتوان  همينگونه وساطت کرد و شفاعت خواهي نمود  واصرار ورزيد؟بلکه کساني که به عقيده کساني. جرم سنگين دارند, والبته در ديدگاه ديگراني اينگونه نيست, مشمول بخشش وعفو و گذشت شوند.»

این استنباط شما درباره کلام پیامبر خدا(ص) و امام معصوم (ع) قابل تعمیم نیست چرا که ما النّبیّ اولی بالمومنین داریم و نظر رسول خدا(ص) و امامان علیهم السلام بر همه مومنان ارجحیّت دارد و نباید کسی به خود اجازه دهد تا نظر خود را در برابر نظر رسول خدا (ص) قرار داده و بر آن پافشاری نماید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا