محمد خسروي هفته‌نامه آيينه يزد

نوروز يادآور طراوت و سر سبزي و خرمي و زايش و رويش است. نويد بهار و آغاز تحول زمين و تغيير و دگرگوني زمان است. به عقيده ايرانيان باستان عناصر چهارگانه آب و آتش و باد و خاك در يك هارموني و هماهنگي بسيار ظريف صورت اعتدال مي‌يابند و در ساعت و دقيقه معين اين هماهنگي در عالي‌ترين شكل «به عدل» قرار و سامان مي‌گيرد و آن نوروز و آغاز فصل شكفتن است.
اما امسال نوروز، اين فصل اعتدال همراه و قرين غمي ديرين و رنجي جانكاه است كه ريشه در اعماق انديشه و ارمانمان دارد و آن اندوه هجران و فراق يادگار پيامبر بزرگوار گرامي اسلام(ص) يعني صديقه طاهره(س)است.
همو كه مظهر همه خوبي‌ها و زيبائي‌ها بود و وجودش عصاره همه شرافتها هجرانش را از آن جهت رنج و فقدانش را از آن رو اندوه مي‌دانيم كه اگر يك روز بر عمر شريفش افزون مي‌شد مجموعه‌اي از زيبائي‌ها و نيكي‌ها و خيرات از آن وجود مطهر مي‌تراويد و نخل انسانيت پر ثمر تر و وزنه شرافت و عزت انسانها سنگين تر مي‌نمود.
او نمونه‌ عالي اعتدال بود. اگر در نوروز اعتدال را مي‌پسنديم از آن روست كه در آن رويش و طراوت و شادابي و طبيعت است اما در فرزند ارجمند پيامبر شجاعت، عفت، سخاوت، اخلاق، گذشت، صبوري، شهامت، بزرگواري، نوع دوستي، عزت نفس و كرامت بود كه اينها اعتدال در انسانيت است وجود او سراسر محبت و مهر بود و حقد و حسد و كينه و ساير رذايل اخلاقي كه مايه سقوط انسان است در آن خاندان جايي نداشت حتي نسبت به دشمنان. بعضي با ابهام مي‌پرسند بعد از گذشت 1400 سال چگونه است كه هنوز ماتم اهل بيت پيامبر بر ما سنگين است و سوگشان فرمواشمان نمي‌شود. پاسخ‌مان بسيار سنجيده است كه آنان انسانهايي شايسته و كمال يافته و گنج‌هاي گرانبهاي عالم خلقت بودند كه به وسيله آنها بايد بشر به فلاح و رستگاري مي‌رسيد و سعادت جاودان مي‌يافت.
بنابراين فقدانشان براي تمام بشريت خسارت است. وقتي از حقوق پايمال شده آنان سخن مي‌گوييم يعني از حقوق از دست رفته جامعه بشري در تمام اين دوران دفاع مي‌كنيم كه تباه و ضايع شده است و چه زيبا در مدح رسول اكرم سروده است سعدي عليه الرحمه كه:
عرصه گيتي مجال همت او نيست
روزقيامت نگر مجال محمد
به راستي جهانيان فرصت نيافتند تا فضايل پيامبر يا هر يك از افراد خاندان او را ببينند و بفهمند و درك و دريافت كنند تا سعادت و كمال و خير را دريابند و اين زيان و خسراني جبران ناپذير است.
ما ضمن عرض تسليت شهادت دختر ارجمند نبي مكرم اسلام به همه مسلمانان و شعيان بر اين باوريم كه حرمت اين ايام با عمل به سيره آن بانوي بزرگوار ميسر است و آن با شستشوي ديده‌ها و دل‌ها از كينه و حسد و نگاه‌هاي بد و فراموش كردن كژيها و ناهمواري‌هاي ديگران و تجديد ديدارها از بستگان و اقوام و دستگيري نيازمندان و اكرام بزرگان و اهتمام بر رفع گرفتاري مستمندان و ضعيفان و چشم پوشيدن از عيوب و نقصان ديگران و دست شستن از هر آنچه رذيلت نام داده‌اند و پاي نهادن در جاده صداقت امكان تحقق خواهد يافت و اين خواست همه انبيا و ائمه به ويژه بانوي اول اسلام است كه خود در راه احياي همين آداب و سنن و ارزش‌ها و سختيها ديد و رنجها كشيد و فرزندانش قرباني شدند تا آيين جدشان پايدار و برقرار بماند.
اگر در اين مسير با طبيعت همگام شويم ما نيز به اعتدال كه طراوت و سبزي درون و بيرون است دست يازيده ايم. آري اين چنين باد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا