حسین ساجدی فر

نظر غالبي وجود ندارد که روابط عمومي علم است يا هنر؟ بعضي از صاحب‌نظران و متخصصين اين رشته آن را به علت استفاده از علوم اجتماعي، علم روابط عمومي و بعضي ديگر آن را هنر روابط عمومي مي‌گويند و عده‌اي نيز آن را به عنوان فن و هنر ياد مي‌کنند که براي رسيدن به هدف بايد از علوم اجتماعي بهرمند شود و برخي ديگر از روابط عمومي به عنوان هنر هشتم نام مي‌برند.
آنچه مسلم است روابط عمومي براي اداره کردن سازمان يا اداره، علاوه بر تجربيات که از اهميت ويژه‌اي برخوردار است به علوم ديگري مانند مديريت، برنامه‌ريزي، روانشناسي، و جامعه‌شناسي احتياج دارد.
رکس هالو در کتاب "اهميت روابط عمومي" آن را هنري مي‌داند که سازمان به کمک آن خود را مورد علاقه و احترام مخاطبان مي‌سازد.
تعريف ديگري که مورد قبول انجمن جهاني روابط عمومي است مي‌گويد: روابط عمومي بخشي از وظايف مديريت سازمان است و عملي است ممتد و مداوم و طرح‌ريزي شده که از طريق آن افراد و سازمان‌ها مي‌کوشند تا تفاهم و پشتيباني کساني را که با آنها سر و کار دارند به دست آورند.
پس با اين تعاريف مي‌توانيم بگوئيم:
روابط عمومي هنر است زيرا بايد برنامه‌هاي آن با زيبائي و ظرافت هر چه تمام‌تر و منطبق بر سليقه‌هاي مخاطبان و در عين حال با هدف اصلاح اين سليقه‌ها اجرا شود.
روابط عمومي علم است چون‌که بايد همه حرکت‌هاي آن مبتني بر اصول علمي باشد و از ديدگاه‌هاي روانشناسي، جامعه‌شناسي و مديريت در مسير رو به رشد خود کمک بگيريد.  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا