آقای فرماندار محترم طبس لطفاً توجه داشته باشید که خبرنگاران، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی شما نیستند که با اراده‌ی شما به رقص آیند و با تصمیم‌تان از حرکت باز ایستند.

به گزارش يزدفردا " چندی پیش «یوهان یانگ» سفیر چین در ایران به همراه جمعی از مهندسان چینی، به شهرستان طبس سفر کردند تا از کارخانه‌ی کک‌سازی طبس که با مشارکت کشور چین در دست احداث است، بازدید کنند.

این نخستین کارخانه‌ی کک‌سازی کشور است که قابلیت تولید برق را نیز دارد که تاکنون برای احداث آن ۴۳ هزار تن تجهیزات مختلف از کشور چین به محل احداث این کارخانه در طبس حمل شده است که با راه‌اندازی فاز نخست آن حداقل برای ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

خبر این بازدید و وعده‌های خوشی که ظاهراً در قالب آن داده شده برای همه‌ی مردم به‌ویژه طبسی‌ها بسیار جذاب و خوشحال‌کننده است و بارقه‌ای از امید را در دل جوانان بی‌کار طبسی که بی‌صبرانه منتظر راه‌اندازی این کارخانه هستند روشن می‌کند…

اما این بار این خبرنگاران بودند که با شنیدن ناگهانی این خبر، گرد غم و اندوهی بر دل‌شان نشست که نمی‌دانستند باید سرمنشاء آن را در کجا بجویند؟ خبرنگاران تنها کسانی بودند که می‌توانستند این خبر را به نحو مطلوب و در سطح وسیع و به‌طور قطع بدون هیچ چشم‌داشتی منتشر کنند؛ اما متأسفانه تنها خبرنگاران بودند که جای‌شان در جمع همراهان برنامه‌ی سفر سفیر چین به طبس خالی بود…

در این برنامه تنها از خبرنگار صدا و سیما دعوت شد که نتیجه‌ی آن پخش چند ثانیه خبر از سیمای استانی بود.

حال سؤال این‌جاست که دلیل تصمیم بر عدم حضور سایر ۱۷ خبرنگار و عکاس رسمی و مجوزدار طبس، که همواره در سایر صحنه‌هایی که به تشخیص فرماندار حضورشان مورد احتیاج بوده حاضر بوده‌اند، چیست؟

جناب احمد آقای طالبیان مقدم عزیز؛ این حرکات غیرحرفه‌ای حضرتعالی می‌تواند دلیلی بر عدم انگیزه یک خبرنگار یا عکاس در مراحل بعدی کار باشد؛ چرا خبرنگاران را عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی تصور می‌کنید که با اراده‌ی شما به رقص می‌آیند و با تصمیم‌تان از حرکت باز می‌ایستند؟

چه اشکالی دارد که مثلاً همین برنامه‌ی سفر سفیر چین به طبس، علاوه بر یک دوربین، از ناحیه‌ی چندین دوربین، قلم و دیدگاه متفاوت بررسی و دیده می‌شد؟

یکی از دوستان می‌گفت که شاید دلیل ممانعت از حضور خبرنگاران در این برنامه و مخالفت با انتشار گسترده‌ی خبر مربوطه، این باشد که کارخانه‌ی در حال احداث کک‌سازی طبس مربوط به بخش خصوصی است و جناح سیاسی مدیرعامل مربوطه‌اش با فرماندار نمی‌خواند… نمی‌دانم و بهتر است در این باره قضاوت نکنیم.

اما برخی هنوز فکر می‌کنند که مسئول، تافته‌ی جدابافته از مردم است و با چنین دیدگاهی به رسالت خبرنگار هیچ بهایی نمی‌دهند. مگر غیر از این است که مردم مطلقاً از دریچه‌ی خبر باید جویای احوال شهرشان باشند؟

علاوه بر این طی حدود سه هفته‌ی گذشته، معاون راهبردی رئیس‌جمهور در سازمان استاندارد کشور و مدیران کل استاندارد، تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، حمل و نقل و پایانه‌های مسافری، دامپزشکی، و پست بانک استان خراسان جنوبی به‌صورت جداگانه به طبس سفر و در جلساتی با فرماندار، مسایل شهرستان در حوزه‌ی کاری مربوطه را بررسی کرده‌اند که در این جلسات نیز از خبرنگاران دعوت نشد.

اصلاً همه‌ی این‌ها به کنار؛ متأسفانه برخی از سایر مسئولان شهرستان نیز آن‌چنان مهارتی در سردواندن خبرنگاران هنگام مصاحبه دارند که در عملکردشان چنین مهارتی را نمی‌توان مشاهده کرد!

آقای فرماندار محترم طبس، چرا آن‌گاه که میدان، میدان زحمت‌کشی و دوندگی است خبرنگاران نخستین دوندگان پیست هستند، اما جایی دیگر با تصمیم حضرتعالی، باید خبرنگاران از برنامه‌ها حذف شوند؟ حالا کار نداریم که پس از حضور فعال خبرنگاران طبس در برنامه‌های دهه فجر امسال و انتشار ۴۱۰ خبر و ۶۶۷ قطعه عکس در ۲۴ رسانه‌ی مختلف (که اسناد آن موجود است) یک تشکر خشک و خالی هم نصیب خبرنگاران و عکاسان نشد؛ البته انتظار تشکر هم نمی‌رود.

باز هم بگذریم از جلسات کم‌راندمان طولانی‌مدت که حتی برخی مسئولان یا نیمه‌کاره جلسه را ترک می‌کنند و یا با خواندن فاتحه‌ای نثار اصحاب کهف خواب هفت‌پادشاه را در جلسه می‌بینند و باز هم رسالت خبرنگاری حتی به این قشر اجازه نفس کشیدن هم نمی‌دهد و تا آخرین لحظات جلسه باید دوربین به چشم و قلم به دست باشند.

نمی‌دانم! فقط این را می‌دانم که تا کنون هرچه ساکت نشستیم و گفتیم «صلاح مملکت خویش خسروان دانند»، نجابت‌مان راه به‌جایی نبرد… این بار تصمیم گرفتیم ناراحتی‌مان را در این بیت خلاصه کنیم و بگوییم:

«ما ز یاران چشم یاری داشتیم؛ خود غلط بود آنچه می‌پنداشتیم»

آنچه اینجا بیان شد گوشه‌ای از درددل خبرنگاران و عکاسان طبس بود که به درخواست اکثریت‌شان و از زبان دل آنان به رشته‌ی تحریر درآمد. به امید آن روز که از این ستون تا آن ستون گشایشی باشد و خستگی سرگردانی بین ستون‌ها برای ما نماند!

آقای فرماندار، حضرتعالی به‌عنوان نماینده دولت در شهرستان، کمر همت را محکم‌تر از گذشته بسته و دعوت از خبرنگاران برای حضور در برنامه‌ها به‌منظور اطلاع‌رسانی خدمات انجام شده را جزو برنامه‌های کاری خود قرار دهید تا دیگر شاهد اتفاقات ناخوشایند در این زمینه از سوی خدمتگزاران ملت نباشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا