احمد طحانی

1: روزنامه آفتاب یزد در تاریخ پنجشنبه نهم آبان ماه نود و دو در صفحه اول خود عکسی متفکرانه از رئیس جمهور پیشین کشورمان را در وسط صفحه با این جمله کار کرده است که: دولت روحانی دولت هاله نور نیست. اصل مطلب هم بخشی از سخنان جناب آقای خاتمی در دیدار اخیرشان با شورای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران است که فرموده اند دولت روحانی دولت هاله نور و معجزه نیست!

«این دولت که هاله نور ندارد و نمی‌تواند بصورت معجزه آسا یک شبه همه چیز را درست بکند، ما نباید به طلبکار از دولت دامن بزنیم.../مشروح سخنان آقای خاتمی. وبسایت نامه نیوز. کد79382»
اشاره رئیس جمهور پیشین کشورمان به ماجرای معروف هاله نور و دکتر احمدی نژاد است. ماجرایی که آنقدر درباره آن نوشته اند که کم کم دارد به ضرب المثل تبدیل می شود!
در هر صورت آقای خاتمی بسیار درست فرموده اند. دکتر روحانی هاله نور ندارد. آقای احمدی نژاد هاله نور داشت که با خزانه خالی یارانه ها را تمام و کمال پرداخت می کرد. هاله نور داشت که در دولتش فقیر و غنی به طور مساوی یارانه می گرفتند. هاله نور داشت که ری به ری مقابل رسانه ها نمی گفت کفگیر به ته دیگ خورده و خزانه تار عنکبوت بسته. هاله نور داشت که در شبانه روز 4 ساعت می خوابید. هاله نور داشت که به همه جای ایران، از دورترین روستاهای مرزی گرفته تا شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ کشور سر می زد. آقای احمدی نژاد هاله نور داشت که رک و راست علیه زورگویان عالم موضع می گرفت. هاله نور داشت که به دشمن ترین دشمنان «لبخند دیپلماتیک» تحویل نمی داد. هاله نور داشت که اگر در دولتش مسئله مهمی مطرح بود آنرا رک و راست با مردم در میان می گذاشت. هاله نور داشت که مذاکراتش با کشورهای مختلف علنی بود. هاله نور داشت که مردم را «نامحرم» نمی دانست. هاله نور داشت که اگر رهایش می کردی بدون کوچکترین ترسی می رفت وسط مردم...
2: روزنامه آرمان روابط عمومی هم در همان تاریخ، یعنی پنجشنبه نهم آبان ماه نود و دو بخش دیگری از سخنان رئیس جمهور پیشین کشورمان را کار کرده است: می خواهند روحانی را از عقبه اش جدا کنند!
«می خواهند آقای رییس جمهور را از عقبه‌اش جدا کنند و از طرفی چنان وانمود کنند که دولت ناکارآمد است .باید متوجه باشیم خیلی در زمین صاف و همواری راه نمی رویم.../مشروح سخنان آقای خاتمی. وبسایت نامه نیوز. کد79382»
چقدر فرمایش آقای خاتمی درست و منطقی است. آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور عزیز کشورمان از دیرباز به عنوان شخصیتی معتدل بین مردم و مسولان شناخته شده اند. عقبه ایشان چیست که عده ای قرار است رئیس جمهور امروز را از عقبه دیروزش جدا کنند؟ قطعا سوابق ریز و درشت ایشان.
آقای دکتر روحانی سالها عضو جامعه روحانیت مبارز تهران بوده اند. تشکلی اصولگرا و انقلابی که پرونده اش کاملا مشخص است. چه کسی قرار است ایشان را از آنروزها جدا کند؟
آقای روحانی سالها به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی فعالیت کرده اند. پستی که از عنوانش پیداست که چقدر خطیر و حساس است و چقدر هوشمندی و بصیرت می طلبد. چه کسانی قرار است دولت ایشان را به سمت و سوی اقدامات خاص سوق دهند و ایشان را از آن گذشته درخشانش جدا کند؟
آقای روحانی بسیار محکم و قاطع در مقابل فتنه گران حوادث تیر 78 موضع گرفتند:
«آنها که ماشین بیت‌المال را آتش می‌زنند و حتی اتومبیل شخصی افراد را از بین می‌برند، بی‌تردید این افراد دشمن مردم ایران و ارزش‌های این مرز و بوم هستند، این اوباش حتی به مساجد هم تعرض کردند. ادامه این وضع برای نظام ما کشور ما و ملت ما قابل تحمل نخواهد بود. دیروز نسبت به این عناصر دستور قاطع داده شد، دیروز غروب دستور قاطع صادر شد تا هر گونه حرکت این عناصر فرصت‌طلب، هر کجا که باشد با شدت و با قاطعیت برخورد شود و سرکوب شوند. مردم ما شاهد خواهند بود که از امروز نیروی انتظامی، نیروی قهرمان بسیج حاضر در صحنه، با این عناصر فرصت‌طلب و آشوبگر اگر جرات ادامه حرکت مذبوحانه داشته باشند چه خواهند کرد. آن عاملی که امروز ملت ما را متحد کرده است و پیوند ناگسستنی در ملت ما ایجاد کرده است، اسلام و اسلامیت نظام است و مظهر این اسلامیت، رهبری و مقام ولایت است. مسئله ولایت مظهر اقتدار ملی ما است/ ویکیپدیا. صفحه دکتر حسن روحانی».
چه کسی می خواهد ایشان را از این صلابت و قاطعیت جدا کند؟ و از این اقتداری که در دفاع از آرمان های انقلاب و رکن رکین ولایت فقیه در کلامشان موج می زند؟
راستی مگر می شود رئیس جمهور عزیز را از عقبه روشنش جدا کرد؟ هیهات!
3: بحث یارانه های نقدی و ماجرای قطع یارانه ثروتمندان، بقدری قابل تامل است که از شروع آن، رسانه های مختلف بارها و بارها به آن پرداخته اند. رسانه ملی برنامه های متعددی را با حضور کارشناسان اقتصادی و در قالب میزگرد و مناظره به آن اختصاص داده است. روزنامه ها و خبرگزاری ها یادداشت و مقاله های زیادی در این مورد نوشته اند. بحث کارشناسی حذف یارانه ثروتمندان به کنار. سوالی که در این بخش کمی به آن می پردازیم اینست که چطور می شود یک عده خاص، وقتی در دولت دهم صحبت از خوشه بندی یارانه ها و بعد از آن حذف یارانه ثروتمندان مطرح می شود، داد و هوارشان بلند است که عدالت له شد! حق الناس شد! حق ناحق شد! و... اما امروز که این بحث، نه به واسطه دلایل کارشناسانه که به دلیل ناتوانی دولت در پرداخت یارانه به «همه مردم» مطرح شده موضعی کاملا متفاوت می گیرند!؟
دولت دهم نزدیک به سه سال یارانه نقدی را بدون هیچ کم و کاستی به همه مردم کشور پرداخت کرد، و اگر عده قلیلی که داوطلبانه از گرفتن یارانه نقدی انصراف دادند را فاکتور بگیریم، این مبلغ به همه مردم کشور پرداخت می شد. حتی به ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می کردند. شیوه اجرای مرحله اول طرح هدفندی یارانه ها هم، درست یا غلط، و فارغ از بحث های کارشناسانه که اهلش باید انجام دهند در همان دولت اجرا شد. و اتفاقا در طول مدتی که کشور درگیر اجرای این طرح بزرگ اقتصادی بود، ایرادات ریز و درشت فراوانی به شیوه اجرای آن وارد شد که خیلی از آنها بجا و درست بود. در هر صورت دولت دکتر احمدی نژاد این طرح را آغاز و اجرا کرد و حتی یکبار هم از کمی بودجه و ناتوانی دولت در پرداخت یارانه به همه مردم سخن به میان نیاورد. جالب اینکه قرار بود فاز دوم هدفمندی هم در همان دولت آغاز بشود، که البته مجلس به واسطه بحث های قانونی و اشکالاتی که در فاز اول این طرح رفع و رجوع نشده بود مانع شد. حال این شرایط را بگذارید در کنار شرایط فعلی. دولت یازدهم یک مرحله پول را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده و بعد از آن بحث خالی بودن خزانه و ناتوانی دولت در پرداخت یارانه به همه مردم مطرح شده است. گرچه عمر زیادی از دولت جدید نگذشته و قطعا نمی شود به این مدت محدود برای نقد و بررسی عملکرد دولت اکتفا کرد، اما به هر حال بحث هایی که مطرح می شود نشان از تفاوت عمده نگاه دولت جدید به بسیاری از طرح ها و کارهای مثبت دولت قبل دارد.
امید که با همکاری و همیاری همه مسولان، فشار اقتصادی ناشی از تحریم های ناجوانمردانه دشمن از کمر اقتصاد کشور برداشته شود و مردم عزیزمان روز به روز به رفاه و امنیت و آسایش نزدیک و نزدیک تر شوند...
والسلام
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا