ريیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مشاهده مي‌كنيم كه در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي، نامزدها مسائلي را بيان مي‌كنند كه ملت حق داشتند آن را پيش‌تر بدانند.
محمد نهاوندیان در سومین نشست از سلسله هم‌اندیشی‌های سیاست‌های تجاری، اصلاح در نگاه دولت به برخی موضوعات از جمله بخش خصوصی و ظرفیت‌های بالقوه آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت موظف است نسبت به ملت نگاه مثبت و مبتنی بر اعتماد داشته باشد. وی ادامه داد: دولت از ملت برمی‌خیزد؛ بنابراین نمی‌تواند به خاستگاه خود با سوءظن بنگرد و باید قاعده براساس اعتماد به مردم باشد.
رییس اتاق ایران با تاکید بر اینکه اگر فعالان اقتصادی از سوی دولت منتخب، نامحرم تلقی شوند، کشور از مجموعه پتانسیل اين گروه محروم خواهد ماند، گفت: امروز در اقتصاد و حوزه توليد داخلي، وابستگي شديدي به واردات پيدا كرده‌ايم.
نهاونديان تصریح کرد: تدوین هر سند تجاری توسعه باید در شرایط بدون تحریم صورت پذيرد؛ چون در شرايط تحريم، اين كشورهاي ديگر هستند که روابط را بر ما تحمیل می‌کنند؛ به این ترتیب در تحریم و محدودیت، تلاش برای تدوین استراتژی تجاری توسعه، اقدامی بی‌معنا است.
وی عنوان کرد: در سیاست خارجی نیز زمانی موفق خواهیم بود که در عین دفاع از منافع کشور، در صحنه بین‌المللی نیز حضور فعالی داشته باشیم. رفع تحریم، لازمه تدوين هر گونه سیاست تجاري موفق و راهگشا است. ريیس پارلمان بخش خصوصی کشور همچنين با اشاره به قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار دولت را مکلف دانست تا برپايه اين قانون برای شفاف‌سازی و ایجاد ثبات و امنیت، تغییرات در هر بخش اقتصادی را در زمان مقتضی و قبل از اجرا به اطلاع عموم برساند. همچنین دولت باید برای هرگونه اتخاذ تصمیم در زمینه کسب‌وکار از نظر مشورتی اتاق ايران و اتاق تعاون و تشکل‌های ذی‌ربط بهره بگیرد. وی افزود: با وجود قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار، در سالی که گذشت، شاهد تغییر مکرر تعرفه‌ها و بخشنامه‌ها بودیم و پرالتهاب‌ترین دوران اقتصادي را پشت‌سر گذاشتیم تا آنجا که فعالان اقتصادی در فعالیت‌های روزمره خود دچار مشکل شدند.
محمدمهدي بهکیش، نايب رييس كميته ايراني اتاق بازرگاني بين‌المللي نیز گفت: شرايط ايران در بازار نفت و روابط تجاري، صرف‌نظر از شرايط تحريم، در حال تغيير است و به‌طور حتم بايد از اقتصاد وابسته به نفت و سوبسيدهاي متنوع، به سمت اقتصاد رقابتي و غيروابسته حركت كنيم.
بهكيش عنوان كرد: اقتصاد ايران به ناچار در آينده روابط ناچيزي با اروپا خواهد داشت و به دليل عدم امكان فروش نفت همانند گذشته، لزوم توليد كالاهاي باكيفيت رقابتي امري اجتناب‌ناپذير است؛ به اين ترتيب بايد بهره‌وري نيروي كار خود را افزايش دهيم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا