در ابتدای سال 92 برآن آمده ایم که مشکلات گروهای فرهنگی و هنری یزد را که در این ایام با آن روبرو هستیم را عنوان کنیم تا به لطف توجه مسئولین امر این مشکلات بررسی و راه حلی برای آنها اندیشه شود تا روزهای زیباتر و پربارتری برای هنر یزد رقم بخورد.

الف) نکته ی قابل توجه در سالهای اخیر عدم حمایت کافی تصمیم گیران فرهنگ و هنر استان از فعالیت های حوزه موسیقی در استان وبخصوص هراسی که نسبت به اجرای برنامه  توسط فعالان بومی این عرصه دارند. احتمالا باید گفت طی این سالها یزد جزوء کم اجراترین استان ها بوده و در این بین هنرمندان بومی نسبت به هنرمندان خارج از استان سهم اندکی دارند. نمونه بارزآن هم در طی شش ماه گذشته است که از چهار کنسرت پر سروصدا و نسبتا بزرگ شهر فقط یک اجرا مختص هنرمندان یزدی((همنوازان راز)) بود. در حالی که استقبال خوب مردم نشان دهنده درخواست و حمایتشان از این برنامه ها است و جای شبهه ی از سوی مسئولین از این نظر نمیگذارد.
ب) در کنار عدم حمایت از هنرمندان موسیقی ، اکثر هنرمندان فعال در همه زمینه های هنری استان با مشکلی بنام گرفتن بی دردسر مجوز همراه هستند که در اکثر موارد تا دقیقه 2+90 طول کشیده و بسیاری از بخشهای یک برنامه در آخرین ساعات مانده به اجرا حذف یا تائید میشود و کارمند بخش مربوطه بخوبی نقش دروازه بان بحرین را در تلف کردن وقت و بازی با اعصاب برگزارکنندگان برنامه  انجام میدهد ، حتی در بعضی موراد هم دیده شده بدلایلی عجیب مجوز یک سانس اضافه برای هنرمندان داده نشده است.
ج) مسئله دیگر اما در اجرای برنامه های هنری از جمله گرو ه های تئاتر و موسیقی ،مسئله تالار فرهنگ شهر یزد است. سالنی که توسط دولت و بودجه فرهنگی دولت (که از مالیات امثال همین هنرمندان جمع شده است) ساخته شده تا کمکی باشد برای فعالیت های هنری و فرهنگی دیاردارالعباده ، اما خود اکنون تبدیل به یک مشکل شده است و استفاده بی دردسرآن یک آرزو گردیده است .
 تا جایی که این سالن تبدیل به مرکزی برای همایش ها و سمینارها شده و هنرمندان باید برای چند اجرا از سالنی که برای خودشان است منت خیلی ها را کشیده و کرایه بسیارپرداخت کنند و حتی در بعضی موارد مورد بی احترامی نگهبانان و کلید دار مجموعه قرار گیرند و این در حالی است که این سالن در زمینه امکانات نور و صدا هم در سطح ضعیفی قرار دارند که جای گفتن ندارند.
در ادامه و در آینده ی نزدیک به پای سخن هنرمندان نشسته و سعی بر بیان کمبود ها و ضعف های گروه های هنری میکنیم تا برطرف شدن آنها روزهای خوش تر از این روزها بر هنر یزد بتابد.
 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _                                 
توضیح: با سلام خدمت خوانندگان محترم سایت یزد فردا لازم به توضیح است که در زمان تنظیم نهایی و ارسال مطلب فوق به سایت خبری یزد فردا در عنوان و سرفصل یادداشت اشتباهی رخ داده و نوشته ای مربوط به دیگر یادداشت در حال تهیه سایت خبری یزد فردا که مرتبط با گروه همنوزان راز بوده است قرار داده شده بوده است که با همکاری مدیریت سایت یزدفردا مطلب درست جایگزین مطلب اولیه شد. از همینجا از خدمت همه خوانندگان خبرگزاری یزد فردا معذرت خواسته و یادآوری مینمایم که مطلب فوق مربوط به گروه همنوازان راز نبوده و مربوط به همه گروه های فرهنگی و هنری استان میباشد.
بهنام خواجه امینیان
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا