گزارش اختصاصی یزدفردا از اولین کمپ آموزشی دانشجویان دانشگاه پیام نور یزد
گروه  فن آوری و اطلاعات یزدفردا - :گزارشی که تقدیم می شود، برداشت آزادی است از "اولین کمپ آموزشی تکنیک های تعمیر رایانه های شخصی"  دانشگاه پیام نور که توسط انجمن علمی، تخصصی کامپیوتر این دانشگاه برپا شد که امیدواریم این برداشت مورد توجه خوانندگان وب سایت محبوب یزدفردا قرار گیرد
 
یک روز به یاد ماندنی دانشجویان پیام نور یزد در سینما!
شاید سینما دانش آموز با قدمتی چندین دهه ساله روزهای پرشور و به یادماندنی با خود به یادگار دارد اما بی شک مراسم کمپ آموزشی دانشگاه پیام نور یزد، یک روز به یادماندنی و خاطرانگیز بی نظیر برای دانشجویان دانشگاه رقم خورد، روزی که نزدیک به 500 نفر دانشجو در یک دوره آموزشی با تکنیکهای تعمیر رایانه آشنا شدند.
البته فراتر از استقبال پرشور و کم سابقه دانشجویان دانشگاههای استان یزد ، آنچه این نشست را خاطره انگیز تر نمود، برگزاری بی عیب و نقص مراسم توسط جمعی با نام انجمن علمی تخصصی کامپیوتر دانشگاه پیام نور بود که توانسته اند با حمایت دانشگاه و همیاری و همدلی مراسم درخورشان دانشگاه پیام نور را برگزار کنند
 
شرح مفصل از یک خاطره به یادماندنی
ساعت 14 بعد از ظهر، وارد خیابان شهید رجایی که می شوم، در کنار سینما دانش آموز جمعیتی وارد سالن می شوند، دم در ورودی و داخل لابی جمعیت موج می زند.
قرار است اینجا، "اولین کمپ آموزشی تکنیک های تعمیر رایانه های شخصی"  با همت انجمن علمی، تخصصی دانشگاه پیام نور برگزار شود. به عنوان خبرنگار واردسالن می شوم، از خبرگزاریها و همچنین باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیما هم عزیزانی حضور دارند.
 
حضوری پرشور و برنامه ای بی نظیر
سالن در دقایقی مانده به شروع مراسم تقریبا مملو از دانشجویان است، برنامه مانند همه مراسم های با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و همچنین سرود ملی آغاز شد، مجید وفایی شاهی، مجری توانمند هم مانند همیشه با شعر و کلمات زیبا رسمیت جلسه را اعلام کرد.
مهندس شهرراد رضایی, مدیرامور رایانه ، امار دانشگاه پیام نور یزد، به عنوان میهمان ویژه، کمی صحبت کرد و  از پیام نور گفت و توانمندی دانشجویان پیام نور را یادآور شد و کمی هم برای میهمانان از دانشگاه  پیام نور سخن گفت در مجموع سخنرانی وی کمتر از ده دقیقه طول نکشید.
 
دوره آموزشی آشنایی با عیوب سخت افزاری و نرم افزاری
مدرس دوره، آقای دهقانی، کلام خود را با چند نکته در مورد اینکه چرا باید برخی از عیوب سخت افزاری ونرم افزاری را خود دانشجوبان بدانند آغاز کرد وبعد در قالب نزدیک به 50 تکنیک از انواع و اقسام مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری بیان نمود و به تفصیل برای هرمورد، راه حلهایی به قول خودش راه حلهای اصولی و نیمه اصولی ارایه نمود.
 
گردانندگان توانمند کمپ آموزشی
دوره با حضور پرشور و استقبال گسترده دانشجویان دانشگاههای استان یزد اهم از پیام نور، سراسری و آزاد با نظم و درآرامش وصف نشدنی برگزارشد که با یک شمارش سرانگشتی به 500 نفر می رسید.
این کمپ با تلاش و همت شبانه روزی اعضای انجمن علمی، تخصصی کامپیوتر دانشگاه پیام نور و نزدیک به دوهفته پی گیری محقق شده بود.
 
همدلی و همزبانی اعضای برگزار کننده
به سختی می شد مسوول کمپ و یا دبیرانجمن برگزار کننده را یافت،حسنش این بود که "میرحسینی" دانشجو دانشگاه پیام نور و دبیر این انجمن موفق را از قبل می شناختم، برگزار کنندگان با نظم و برنامه ریزی خاص، مراسم را به پیش می بردند، انگار برای لحظه لحظه مراسم، برنامه ریزی شده بود و هر فرد در حوزه خود برنامه را پیش می برد که مثال زدنی بود.
 
مصاحبه با دبیر انجمن علمی و تخصصی کامپیوتر
مصاحبه مفصلی با میرحسینی، دبیر انجمن علمی، تخصصی کامپیوتر پیام نور یزد داشتم، میرحسینی بارها تاکید کرد که تمام تلاش مجموعه براین بوده که دانشجویان کامپیوتر پیام نور  به خودباوری برسند.
میرحسینی جمله ای گفت که گویی در بین اعضای انجمن، بعنوان یک شعاراست، او به نقل از شاعری به نام تاگور می گوید:" ممکن از ناممکن می پرسد: "خانه ات کجاست؟" پاسخ می دهد: "در رویاهای یک ناتوان.""
 
تقدیر و تشکر از مسوولین دانشگاه پیام نور
میرحسینی بارها در مصاحبه اش از همراهی و قول مساعدت مسوولین دانشگاه پیام نور یزد تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که با حمایت دانشگاه بتوانند در آینده برنامه ها بزرگ استانی و ملی برگزار کنند.
در بین شرکت کنندگان مسوولین دانشگاه و همچنین اساتیدی حضور داشتند که به نوعی احترام به دانشجویان و قدردانی از زحمات این عزیزان مسحوب می شد.
 
تکنیکهای آموزشی در کمپ
در داخل فولدر همایش یک جزوه چند صفحه ای بود که به تفصیل عنوان و شرح عیوب تایپ شده بود و چند خط هم برای درج توضیحات توسط شرکت کنندگان پیش بینی شده بود که ، که به نوبه خود جالب بود
مثلا در تکنیک شماره 7 با عنوان تداخل وقفه ها، به مشکل شناخته نشدن کارت جدیدی که به سیستم اضافه  شده است ، در جزوه اشاره شده بود ویا در تکنیک شماره 9 تحت عنوان چیپستها، مشکل قفل کردن و ری استار کردن( راه اندازی مجدد) سیستم مطرح شده بود که به مرور در مورد هر عیب و راهکارهای رفع آن را با نمایش اسلاید، توضیحاتی ارایه شد.
 
شش ساعت دوره آموزشی
دوره آموزشی ازساعت 14 بعداز ظهر آعاز  تا ساعت 20 عصر ادامه داشت بعبارتی شرکت کنندگان در مجموع حدود 6 ساعت در کمپ حضور داشتند البته مراسم در چند نشست جداگانه برگزار شد که مابین هر نشست یک برنامه تنفس و استراحت پیش بینی شده بود.
در مجموع شرکت کنندگان در خصوص رفع عیوب سخت افزاری و نرم افزاری رایج آموزش دیدند و این موضوع چنان مورد توجه بود که به غیر از محدودی از چند تن، تا آخرین لحظات مراسم، دانشجویان کمپ را ترک نکردند.
 
اهداف و  سرفصل دوره 
آشنایی با عیوب سخت افزاری و نرم افزاری رایج و راهکارهای رفع آنها، آموزش تعمیر بدون نیاز به داشتن تخصص زیاد و اطلاعات قبلی، عدم پرداخت هزینه و اتلاف وقت جهت تعمیر رایانه و حفظ امنیت اطلاعات شخصی به واسطه تعمیر توسط خود فرد از اهدافی بود که برنامه ریزان کمپ دنبال می کردند.
به همین منظور مباحثی نظیر تشخیص عیوب نرم افزاری از سخت افزاری، راهکارهای ابتدایی در رفع عیوب سخت افزار، رفع عیوب ویندوزف راهکارهای پیشرفته در تعمیر سخت افزار در این دوره آموزشی ارایه شد.
 
دو سوال از متن دوره همراه   10 جایزه به رسم یادبود 
بعد نشست اول آموزش پذیرایی مفصل دانشجویی  صورت پذیرفت، مرحله دوم نشست آموزشی هم پس از کمی استراحت ادامه یافت، در ادامه نیز، مجری از طرف مدرس دوره دو سوال را مطرح کرد.تا آنجا که یادم دو سوال مطرح شد
سوال اول: "سی دی مخفف چیست ؟"
 سوال دوم "در کیس ها ATX عنوان PG مخفف چیست؟"
 قرار شد که دانشجویانی که حداقل یک سوال جواب دهند، به قید قرعه جایزه داده شود، پس از برپایی نشست سوم، در زمان استراحت، توسط مجری قرعه کشی صورت گرفت و ده تن از شرکت کنندگان فلش مموری به رسم یادبود اهدا شد.
 
طوماری با حرفهای از جنس باران
حدود اواسط نشست در داخل لابی سینما و دم درب ورودی در روی میز پذیرش یک رول کاغذی سفید خودنمایی می کرد، گویا گردانندگان  خوش ذوق کمپ ، به رسم یادبود و همچنین به منظور جذب نظرات و پشنهادات شرکت کنندگان، به جای دفتر یادبود، طوماری را تهیه نموده بودند که هریک از شرکت کنندگان علاقمند متن کوتاهی را به یادگار بر روی طومار بنویسند.
 در پایان مراسم حدود 5 متر از طومار مذکور به دست نوشته و دل گویه های دانشجویان مزین شده بود که اعضای انجمن به عنوان یادبود آن را جمع آوری نموده بودند.
 
یک پایان بارانی
در پایان جوایز مسابقه توسط دو تن از مسوولین اهدا شد و همچنین از اعضای برگزارکننده کمپ نیز قدردانی و لوح یادبودی اهدا شد.
حدود ساعت 20 شب بود که کمپ به کار خود پایان داد، مجید  وفاهی شاهی، مجری خوش بیان و کاربلد مراسم، پایان مراسم را اعلام نمود و پس از دقایقی سالن خالی از جمعیت شد و چند لحظه بعد، برگزار کنندگان نیزکمپ را ترک کردند، اما بی شک یک روز به یادمادنی دانشگاه پیام نور در سینما دانش آموز رقم خورد که امیدواریم آخرین روز یادماندی و مراسم دانشجویان دانشگاههای یزد به خصوص دانشگاه پیام نور نباشد!
امید آنکه با تلاش و کوشش مضاعف دانشجویان استان دارلعلم یزد در سال نوآوری و شکوفایی و همدلی و همیاری مسوولین بازهم شاهد چنین کمپ های آموزشی بی نظیر باشیم.

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا