یزدفردا:سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش درآیین افتتاحیه بیستمین دوره اردوی ملی عشایر در اردوگاه فرهنگی، تربیتی شهید رجایی باغرود نیشابور اظهار كرد: اردوی دانش آموزان عشایر زمینه‌ساز ایجاد عدالت آموزشی و ارتقا کیفیت آموزش ‌و پرورش است.

به گزارش یزدفردا  به نقل از معاونت روابط عمومي و اطلاع‌رسانی آموزش‌ و پرورش، سید جواد حسینی در آیین افتتاحیه بیستمین دوره اردوی ملی عشایر در اردوگاه فرهنگی، تربیتی شهید رجایی باغرود نیشابور گفت: بزرگ‌ترین صحنه نبرد دفاع مقدس جلوه‌های ایثار عشایر عزیز را در خود نگاشته است و همه ما به خدمتگزاری عشایر عزیز سرزمینمان افتخار می‌کنیم.

وی افزود: بیش از ۱۸۲ هزار دانش‌آموز در ۶۰۰ مدرسه عشایری در کشور تحصیل می‌کنند و امروز مرحله نخست اردوی دانش آموزان عشایری کشور با حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز پسر آغاز می‌شود.

حسینی بابیان اینکه بیش از ۱۷ هزار معلم و همکار فرهنگی مشغول خدمت‌رسانی به دانش آموزان عشایر هستند، خاطرنشان کرد: آموزش‌ و پرورش یک سند تحول‌خواه بنیادین را پیش روی خود دارد که اردوی دانش آموزان عشایر تمام جوهره‌های مدنظر این سند را در دل خود دارد.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش برگزاری این‌گونه اردوها را گامی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین در حوزه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: هویت بخشی یکی از اصلی‌ترین اهداف سند تحول بنیادین است و برگزاری این اردوها با محوریت دانش آموزان عشایر که جلوه‌ای از هویت و وحدت در کشور هستند یکی از راه‌های اصلی تحقق شعار هویت بخشی است.

وی ایجاد عدالت آموزشی و ارتقا کیفیت آموزش ‌و پرورش عشایری را از مهم‌ترین تأثیرهاي برگزاری این اردوها برشمرد و گفت: در این اردوها تمرین مهارت‌های همدلی، انسان‌دوستی، صمیمیت و کار جمعی به شکل بسیار خوبی متجلی می‌شود و تمامی این موارد از تأکیدهای سند تحول بنیادین است.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش بابیان اینکه پاسداشت فرهنگ اصیل عشایر یکی از اهداف برگزاری این اردوها است، گفت: ایران در بین کشورهای دنیا، در زمره کشورهای کثیر المله است و اقوام مختلف با زبان و ادیان مختلف در آن زندگی می‌کنند اما این کشور در پرتو دو عنصر هویت دینی و هویت ملی یک روح واحد است، چنانچه در خراسان رضوی به‌واسطه حضور مرقد نورانی امام رضا (ع) و آرامگاه مشاهیري همچون فردوسی و عطار و خیام این عناصر هویت‌بخش دوگانه به شکل ویژه‌ای بروز و ظهور دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سیاست‌های نظام و آموزش ‌و پرورش، عدالت آموزشی یک هدف راهبردی است لذا توجه به دانش‌آموزان مرزی و عشایری از رویکردهای اصلی است که آن‌ را پیگیری می‌کنیم.

حسینی تصریح کرد: ۳۰ درصد دانش آموزان کشور در مناطق کم برخوردار تحصیل می‌کنند که بر همین اساس طرح توجه به مدارس، مناطق و استان‌های لازم التوجه را در دستور کارداریم تا شاهد کاهش محرومیت‌ها در این حوزه باشیم.

وی بابیان اینکه ۱۳۰هزار کلاس درس کشور به سیستم آموزشی هوشمند مجهز هستند و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ارتباطات منعقد کردیم، مقررشده در طول برنامه ششم کل مدارس کشور به شبکه اینترنت مجهز شوند، خاطرنشان کرد: تلویزیون تعاملی وزارت آموزش ‌و پرورش ظرفیتی است که می‌توان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، برای توسعه تعلیم و تربیت در مناطق دوردست و کم برخوردار از آن استفاده کرد.

المپیادهای دانش‌آموزی از انحصار طبقاتی بودن خارج شود

حسینی با تأکید بر اینکه بايد المپیادهای دانش‌آموزی از انحصار طبقاتی بودن خارج شود تا عدالت آموزشی برای بروز استعدادهای تمامی دانش آموزان در این المپیادها فراهم شود، ادامه داد: دو هزار پروژه آموزشی و بیش از ۱۰ هزار کلاس درس که اکثر آن‌ها در مناطق کم برخوردار هستند تا اول مهر ۹۸ آماده خواهند شد و در اختیار توسعه تعلیم و تربیت کشور قرار مي‌گیرند.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش همچنین گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از ۱۳۱۰ مدرسه از ۱۴۰۰ واحد آموزشی آسیب‌دیده در سیل اخیر، آماده حضور دانش آموزان می‌شوند. همچنين در ایجاد و بهره‌برداری از پروژه‌های آموزشی و پرورشی با رویکرد عدالت ترجیحی تلاش می‌کنیم.

حسینی برچیده شدن مدارس خشتی و تجهیز بیش از ۲۴ هزار کلاس درس به سیستم ایمن گرمایشی را با نگاه به عدالت آموزشی دانست و افزود: ۱۵ هزار مدرسه شبانه‌روزی در کشور فعال هستند که ۲۲۸ مدرسه ویژه دانش آموزان عشایر است همچنين دانش‌آموزان عشایر سه برابر دانش‌آموزان عادی سرانه دریافت می‌کنند.

حسینی تأکید کرد: در حوزه دانشگاه فرهنگیان زمینه جذب بر اساس آمایش سرزمینی و با رویکرد توجه به مناطق محروم را پیاده می‌کنیم و درصدد هستيم با رویکرد هرم شغلی و آمایش سرزمینی سهمیه‌های ویژه برای دانش آموزان عشایر در کنکور در نظر بگیریم.

وی افزود: شورای بهبود مناطق عشایری و شورای مناطق مرزی در هم ادغام خواهند شد تا از همه امکانات برای استاندارسازی فضاها، نیروی انسانی و فرآیندهای مدارس عشایری استفاده شود.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: در کشور۱۰۰ مدرسه با یک نفر دانش‌آموز داریم و اعتقاد داریم حتی یک دانش‌آموز در هیچ مكاني از كشورمان از تحصیل بازنماند

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا