یزدفردا :رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در نشست خبري با حضور اصحاب رسانه؛ طراحی الگوی منعطف و سیال با تأکید بر فعالیت‌های قرآنی و اجتماعی، پوشش ۱۰۰ درصدي طرح شهاب، تولید کتاب‌های تكميلي براي دانش آموزان مدارس استعدادهاي درخشان، هدایت استعدادهای برتر به رشته‌های علوم انسانی، تصویب و اجرای آزمون‌های پیشرفت تحصیلی، توجه به علوم پایه، سمپاد مهارتی، اردوهای علمی و جهادی، تقویت کارکرد گروه‌های آموزشی به‌صورت الكترونيك در مدارس سمپاد به‌عنوان بازطراحي برنامه‌های اين مركز در راستای سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش دانست.

به گزارش یزدفردا به نقل از  معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌ و پرورش، فاطمه مهاجرانی در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس باشگاه دانش ‌پژوهان جوان با موضوع "بازطراحی برنامه‌های مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان در راستای سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش" برگزار شد، اظهار کرد: سیاست‌های کلان کشور مبتنی بر سیاست نخبگانی است که به‌کرات مورد توجه مقام معظم رهبری و سیاستمداران قرارگرفته است لذا نمی‌توان سیاست نخبگاني را فقط در حوزه دانشگاهی دنبال کرد و در حوزه دانش‌آموزی متولی اين كار، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان است.

مهاجرانی با اشاره به برنامه‌های سال٩٨ که در راستای سند تحول بنیادین طراحی‌شده است، گفت: در برنامه‌های وزارت آموزش ‌و پرورش، ٩ برنامه با مسئولیت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش ‌پژوهان جوان وجود دارد که در چهار دسته فعالیت؛ مدارس استعدادهای درخشان، برنامه ملی شهاب، جشنواره جوان خوارزمی و المپیادهای علمی است.

طراحی الگوی منعطف و سیال با تأکید بر فعالیت‌های قرآنی و اجتماعی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه برنامه اول از جنس فعالیت‌های پرورشی است، گفت: در این برنامه طراحی الگوی منعطف و سیال با تأکید بر فعالیت‌های قرآنی و اجتماعی که در زیر نظام مدیریت است، مدنظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: هدف تربیت افراد چند بعدی است چراکه تعداد زیادی از برگزیدگان مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزی از مدارس سمپاد هستند و نشان از خوب عمل کردن دانش آموزان در این حوزه‌ها دارد.

مهاجرانی با اشاره به اینکه کار سوق‌های علمی سبب محقق شدن توجه به فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌شود، تأکید کرد: با کارسوق‌های علمی و جشنواره جوان خوارزمی؛ تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی برای حل مشکلات محلی و ملی محقق می‌شود.

وی تدوین برنامه برای تربیت افراد مرجع، کارشناسان مؤثر و دانش آموزان و معلمان در رقابت‌های بین‌المللی از دیگر فعالیت‌های مرکز دانست.

ارتقا سيزده پله‌ای ايران در المپياد جهاني شيمي دانش‌آموزی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: حضور ایران در المپیادهای علمی همیشه با افتخار آفرینی همراه بوده است و طبق رتبه‌بندی المپياد شيمي كه امروز انجام شد رتبه ششم جهان را کسب کردیم درحالی‌که سال گذشته رتبه نوزدهم جهان را داشتیم.

طرح شهاب به پوشش ١٠٠درصد خواهد رسید

وی با اشاره به اینکه برنامه ملی شهاب برنامه بزرگی است که باید جای خودش را پیدا کند، اظهار کرد: برنامه بعدی تدوین برنامه جامع استعدادیابی در ساحت‌های تربیتی است که برنامه ملی شهاب به عملی شدن این برنامه کمک می‌کند و امسال برنامه شهاب به پوشش ١٠٠درصد خواهد رسید. همچنين اتصال شهاب در پایه نهم با هدایت تحصیلی محقق می‌شود و این برنامه توانسته دانش آموزان را به‌خوبی هدایت کند.

توليد کتاب‌های تكميلي براي دانش آموزان مدارس استعدادهاي درخشان

مهاجرانی با اشاره به تولید محتوای تکمیلی براي دانش آموزان مدارس استعدادهاي درخشان، گفت: سند تحول بنیادین به‌شدت به دانش آموزان با نیازهای ویژه تأکید دارد و به علت اينكه مدارس استعدادهای درخشان مدارس خاص هستند، کتاب تکمیلی با محتوای مورد نیاز به دانش آموزان داده می‌شود و اين کتاب‌ها به ‌این‌علت كه امکان تربیت ‌معلم در تمام مناطق کشور را نداریم، کتب تکمیلی به نیازهای دانش آموزان استعدادهای درخشان پاسخ خواهد داد.

هدایت استعدادهای برتر به رشته‌های علوم انسانی

مهاجرانی بابیان اینکه هدایت استعدادهای برتر به رشته‌های علوم انسانی مدنظر است، گفت: به دليل اثرگذاری بسیار بالای این رشته‌ها در تصمیم‌گیری‌ها، در چند سال گذشته توجه ویژه‌ای به علوم انسانی شده است و بیشترین زیر نظام‌هایی که به مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان مربوط است؛ زیر نظام راهبری مدیریت و برنامه درسی است.

مهاجرانی با اشاره به طرح سمپاد مهارتی، اضافه کرد: در سمپاد مهارتی ٢۶٠دانش آموزان را در چهار استان پذیرا خواهیم بود.

تصویب و اجرای آزمون‌های پیشرفت تحصیلی

وی خاطرنشان کرد: برنامه بعدی تصویب و اجرای آزمون‌های پیشرفت تحصیلی است که این آزمون‌ها از ابزارهای انگیزشی و ارزیابی مدارس است و آزمون‌های ورودی هم در همین قسمت قرار می‌گیرد.

 رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تأکید کرد: گزینش دانش آموزان برای ورود به مدارس سمپاد باید اصلاح شود. یک راهکار این است که تعدادی از دانش آموزان همه‌ساله به‌عنوان دانش آموزان سرآمد از سوی معاونت آموزش ابتدایی به ما معرفی شوند تا ما بتوانیم از آن‌ها آزمون‌های تکمیلی بگیریم که انجام خواهد شد.

تقویت کارکرد گروه‌های آموزشی به‌صورت الكترونيك در مدارس سمپاد

وي تقویت کارکرد گروه‌های آموزشی را از برنامه‌های سال٩٨ دانست و گفت: یکی از ابزارهای کمک‌کننده گروه‌های آموزشی است و درگذشته در سمپاد گروه آموزشی نداشتیم اما در سال تحصیلی جاری به شکل الکترونیک از ظرفیت سراسر کشور برای گروهای آموزشی استفاده کردیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به برنامه توانمندسازی معلمان مدیران و بهره‌برداری از فرصت‌های یاددهی یادگیری، تصریح کرد: آموزش‌ها بر اساس نیاز مدارس سمپاد صورت خواهد گرفت چراکه همان‌طور که برای دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش ویژه داریم باید دبیران متخصص در زمینه استعدادهای درخشان هم داشته باشیم.

برنامه‌های جديد؛ توجه به علوم پایه، سمپاد مهارتی، اردوهای علمی و جهادی

مهاجرانی با اشاره به برنامه‌های جدید اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها توجه به علوم پایه است که در متوسطه دوره اول خانه علوم پایه برای گسترش روابط دانش آموزان استعدادهای درخشان با سایر دانش آموزان راه‌اندازی خواهد شد که توجه به افزایش تعاملات دانش آموزان استعدادهای درخشان با سایر دانش آموزان است و استان خوزستان استان پایلوت این برنامه خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: اردوهای علمی و جهادی برنامه بعدی است که با رویکرد افزایش تعامل دانش آموزان استعدادهای درخشان با سایر دانش آموزان و استفاده از شعار زکات دانش نشر آن است، دانش آموزان استعدادهای درخشان در مسیر بهبود وضعیت علمی دانش آموزان دیگر کمک مي کنند.

مهاجراني با اشاره به اينكه توجه به سمپاد مهارتی مدنظر است، گفت: تکنولوژی و فناوری در سه سطح پایین، میانی و برتر تقسیم می‌شود و کار سوق‌ها به‌عنوان پودمان معرفی شوند که در اتصال باهم افراد باسوادی تربیت می‌کنند که در حوزه‌های تکنولوژی‌های بالا به‌خوبی کار می‌کند. در فناوری لایه میانی، هنرستان‌هایی راه‌اندازی خواهد شد و ارتباط با صنايع كوچك ايجاد خواهد شد که با آن‌ها مهارت حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر نقاد کار می‌شود و در فناوری سطح پایین با درخواست استان ورود می‌کنیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، تصریح کرد: برنامه اجرایی سازی طرح کلاس و با فرد تیزهوش را در دست اقدام داریم كه در این طرح شورای مدرسه دانش‌آموزانی سرآمد را به ما معرفی می‌کنند و چنانچه اين دانش آموزان حدنصاب هوش را به دست بیاورند از کتب تکمیلی، شرکت در کار سوق‌ها و شرکت در نشست‌های علمی بهره‌مند خواهد شد.

مهاجرانی استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، البرز، اصفهان، خوزستان، کردستان، تهران، ایلام، لرستان و شهرستان‌های تهران را به‌عنوان استان‌های پيشگام در اجراي سند معرفي كرد و اظهار كرد: علاوه بر ابلاغ اجراي سند تحول در اجراي برخي طرح‌های سند جلوتر از برنامه در حال حركت هستيم.

وي بابیان اینکه اقتدار علمی درگرو دیپلماسی علمی است، گفت: کشورهای دیگر در دوره‌های آمادگی المپيادهاي جهاني از مدال‌آوران ایراني استفاده می‌کنند و البته امسال این افتخار را داشتیم که میزبان سه دوره آمادگی المپیاد بودیم که گامی در راستای تحقق ایران ١۴٠۴ است.

مهاجرانی با اشاره به اینکه چهار بار به‌صورت متفاوت در المپیادهای جهانی درخشیده‌ایم، اظهار کرد: مریم میرزاخانی نمره کامل ریاضی، ایمان افتخاری دو بار مدال طلای جهانی و نمره کامل ریاضی، روزبه کیانی برنده مطلق شیمی و مهدی فولادگر برنده مطلق کامپیوتر شده‌اند.

طرح‌ریزی المپیاد اقتصاد و حقوق برای سال آینده

مهاجرانی با اشاره به طرح‌ریزی المپیاد اقتصاد و حقوق برای سال آینده اظهار كرد: برای جهانی کردن المپیاد ادبیات تلاش می‌کنیم. تعداد ورودی دانش آموزان علوم انسانی ۲۶۰ نفر در سال ۹۳ بوده که در سال ۹۸ به ۳۰۰۰ نفر رسیده است.

مهاجرانی با اشاره به اینکه آزمون تکمیل ظرفیت پایه هشتم در روز ۸ شهریورماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: داوطلبان می‌توانند از روز شنبه ۱۲ مردادماه تا پنج‌شنبه ۱۷ مردادماه برای شرکت در آزمون به سامانه hoosh۸.medu.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال ده نفر اول در آزمون پایه هفتم از دانش آموزان شهرستان‌ها هستند و اين موضوع نشان از پراكندگي استعدادها در سطح كشور است.

ریس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان از اعلام نتایج آزمون ورودی پایه هفتم و دهم تا نیمه مردادماه خبر داد.

مهاجرانی بابیان اینکه به بازار کار و ایران مهارت توجه می‌شود، گفت: دانش آموزان استعدادهای درخشان می‌توانند دو دیپلم نظری و کاردانش بگیرند چراکه توجه به حوزه‌های کارآفرینی در برنامه‌های مرکز قرار دارد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا