یزدفردا:وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هرمزگان سیزدهمین استانی است که با نگاه امضای تفاهم‌نامه به آن سفر کرده ام و در ۱۲ استان قبلی بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه منعقد شده است.

به گزارش یزدفردا به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس ‌صالحی شب گذشته در نشست با خبرنگاران استان هرمزگان با بیان این مطلب تصریح کرد: یکی از اهداف سفر به استان هرمزگان امضای تفاهم‌نامه‌ای بود که مقدمات آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری این استان بررسی شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از امضای سند توسعه فرهنگ و هنر به عنوان مهمترین دستاورد این سفر نام برد.

صالحی گفت: در استان هرمزگان تفاهم‌نامه خوبی با رقم ۵۰۲ میلیارد ریال به مدت دو سال تنظیم شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به اینکه زیرساخت‌های استان را جدی‌تر از گذشته دنبال خواهیم کرد، بیش از ۳۰ میلیارد تومان از این تفاهم‌نامه مربوط به بهبود زیرساخت‌های استان است.

وی افزود: تکمیل کتابخانه بندرعباس، احداث مجتمع‌های سیریک و بشاگرد، تکمیل ۴۲ فرهنگ سرای روستایی نیمه تمام  و ... در این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: خوشبختانه در بازدیدی که از بندرلنگه و شهر رودان صورت گرفته، استاندار هرمزگان از طریق ارزش افزوده یک نگارخانه و یک پلاتوی نمایش برای همه شهرستان های استان احداث خواهند کرد.

وی تشریح کرد: در حوزه‌های ادبی، سینمایی، دینی، مطبوعاتی و حمایت از هنرمندان در تفاهم‌نامه نکاتی خوبی دیده شده است تا شرایط مناسبی در این عرصه ها به وجود بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه زمان استاندارد ساخت سینماهای امید در کشور بین ۹ ماه تا یک سال است، سینما پردیس امید میناب نیز امسال افتتاح خواهد شد

صالحی افزود: گفت و گو با اصحاب فرهنگ و هنر در دستور کار وزارتخانه قرار دارد که در این راستا سه جلسه با بخش‌های غرب، شرق و مرکز در این سفر برگزار شد.

وی با بیان اینکه این گفت و گوهای رو در رو به مسئولان فرهنگی و هنری استانی کمک خواهد کرد، گفت: ده‌ها هنرمند استان در این سه جلسه در حوزه‌های مختلف دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

صالحی عنوان کرد: در این سفر افتتاح مجتمع فرهنگی رودان و نگارخانه در بندرلنگه نیز انجام شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این فرصت دو روزه ظرفیت‌های بیشتری از استان هرمزگان برای من تبیین شد؛ ادامه داد: تفاهم‌نامه امضا شده در این سفر با در نظر گرفتن مقدورات مرداد سال ۹۸ منعقد و تمام شرایط اقتصادی کشور در این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است و مشکلی در اجرا پیش نخواهد آمد مگر اینکه اتفاقات غیرقابل منتظره‌ای رخ دهد.

وی در پایان با اشاره به نقش ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیشبرد اهداف فرهنگ و هنر کشور گفت: این ادارات نقش‌های دوگانه‌ای دارند و برخی از ادارات ما به عنوان خط ارتباطی با هنرمندان در برخی از مناطق فعالیت می‌کنند

 

در ادامه این سفر صالحی در نشست با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه هرمزگان بر نقش کارکردهای اجتماعی فرهنگ و هنر تاکید کرد:

 

توجه به اشتغال زایی فرهنگ و هنر

 

یزدفردا:وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ و هنر شناسنامه ما است و نمی توانیم به آن بی‌توجه باشیم. فرهنگ و هنر کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد و خیلی از مصادیق توسعه اجتماعی و اقتصادی با فرهنگ و هنر گره خورده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سید عباس صالحی در دیدار با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان هرمزگان که عصر امروز در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، با تاکید بر این مطلب افزود: فرهنگ  و هنر جزو هویت ما ایرانی ها است و کم توجهی به آن به این معنا است که ما از ایرانیت خود فاصله گرفته ایم.

 

وی ادامه داد: اگر افق استان به سمت توسعه گردشگری است باید بدانیم گردشگری بدون فرهنگ و هنر در هیچ جا معنا ندارد و اگر تکرار گردشگر و رفت و آمد آن‌ها را می خواهیم باید به توسعه فرهنگی توجه کنیم.

 

صالحی گفت: ما از زاویه اشتغال هم باید به فرهنگ و هنر توجه کنیم و بخش قابل توجهی از بیکاران جامعه فارغ التحصیلان رشته های هنری هستند.

 

وی بیان کرد: ما بعد از انقلاب یک و نیم میلیون فارغ التحصیل هنری داشته ایم که فضای کار برای آن ها ضعیف است و باید نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مقوله مد و لباس گفت: ما هم اکنون ۵ هزار شاغل در عرصه مد و لباس داریم و ظرفیت افزایش این میزان را تا یک میلیون نفر دارا هستیم.

 

وی ادامه داد: فرهنگ و هنر شناسنامه ما است و نمی توانیم به آن بی‌توجه باشیم. هنر کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد و خیلی از مصادیق توسعه اجتماعی و اقتصادی با فرهنگ و هنر گره خورده است.

 

صالحی افزود: ایده های مختلفی دنبال می شود؛ بحث خیابان های فرهنگ و هنر که در بیش از ۱۰ شهر مقدمات اجرایی‌اش  مهیا شده تا اجرا شود و در آن فرصت هایی برای توجه به فضای فراغت، گردش، فرهنگ و اقتصاد گنجانده شده است.

 

وی بیان کرد: موضوع شهر های خلاق در دستور کار است تا بتوانیم شهرهایی با نمادهای دینی و ملی تعریف کنیم تا شبکه‌های شهرها را در تمدن ایرانی و موضوعات مختلف ایجاد کنیم.

 

صالحی تاکید کرد  تقویت صنوف فرهنگ هنر بحث بعدی است؛ فرهنگ و هنر کار دولت نیست و ما باید تسهیل‌گر باشیم و بسترها را ایجاد کنیم که در این قسمت هم اتفاقات خوبی در حال انجام است.

 

وی افزود: وزارت کار هم وارد بحث حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر شده است و در حوزه حمایت از کسب و کار های فرهنگی کارهایی شده است تا یک همدلی ایجاد و برخی از موانع برداشته شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیاز داریم زیر ساخت های فرهنگ عامه منطقه خودمان را تکمیل کنیم و برش فرهنگی عامه استان هرمزگان بسیار غنی است.

 

وی ادامه داد: استان های مرزی مورد توجه ما بوده است و استان هرمزگان می تواند سفیر هم زیستی اجتماعی باشد و از کشور در بسیاری از امور و عرصه ها خطرزدایی کند.

 

صالحی گفت: اینکه ادارات دولتی از آثار هنرمندان خرید کنند نکته‌ای بوده است که همیشه پیشنهاد شده و استاندار هرمزگان می تواند مدیران استان را مورد تشویق برای استفاده از این آثار قرار دهد و این کار باعث دیده شدن آثار هنرمندان استان شود.

 

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم قیمت کتاب های عمومی را حفظ کنیم و تعادل قیمت ها را متعادل کنیم. مجمع ناشران تهران برای حفظ قیمت کتاب ها به عنوان ناظر قرار داده شده است

 

صالحی: تکمیل ۴۲ خانه فرهنگ روستایی در هرمزگان در دستور کار قرار دارد.

صالحی بیان کرد: تسهیلات ما در دو سال اخیر ۱۰ برابر شده است و خانواده بسیار گسترده ای در عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد و تلاشمان این است که  در زمینه های  کمی و کیفی خدمات خود را افزایش دهیم

 

 

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۴۲ خانه فرهنگ نیمه تمام در تفاهم نامه با استانداری هرمزگان در دستور کار قرار دارد تا به بهره برداری برسد.

 

 

 

 سید عباس صالحی در دیدار با هنرمندان شرق استان هرمزگان با بیان این مطلب افزود: افزایش زیر ساخت های فرهنگی در استان در دستور کار قرار دارد و مجتمع فرهنگی در سیریک و بشاگرد احداث می شود.

 

 

 

وی تصریح کرد: اصل این دغدغه که زیر ساخت های فرهنگی کم است دغدغه درستی است ، سرانه فضای سبز امروز  ۱۱ متر، سرانه فضای آموزشی ۵ متر و سرانه فضای ورزشی به یک متر رسیده است. اما سرانه فضای فرهنگی زیر یک متر و سانتی متری است.

 

 

 

وی ادامه داد: جهان از طریق فرهنگ با ما ارتباط برقرار می کند و اگر انقطاعی ایجاد شود، راه ارتباط با دنیا را از دست می دهیم.

 

 

 

صالحی ادامه داد: اگر ما به خلق هنرهای جدید نپردازیم ایران را در گذشته تاریخی دفن کرده ایم و توسعه ایران و ایرانی متفاوت از توسعه دیگر اقلیم ها است و توسعه ایران باید رنگ و بوی هنر و ادبیات داشته باشد و با این نگاه بحث زیرساخت های حوزه فرهنگ که مقدمه ای هستند برای جهش اتفاقات هستند ایجاد شود.

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در منطقه هرمزگان با همت مسوولان استان باید به زیر ساخت های استان سرعت بیشتری داده شود و کارهای نیمه تمام به اتمام برسد و کارهای جدیدی شکل بگیرد.

 

 

 

وی افزود: ما به دنبال توسعه زیر ساخت ها هستیم و تفاهم نامه ای را امضا کرده ایم که در شهرستان های بدون سینما پردیس های سینمایی را ایجاد می کنیم.

 

 

 

صالحی با بیان اینکه در سیریک و بشاگرد مجتمع فرهنگی احداث می شود، گفت: ۴۲ خانه فرهنگ نیمه تمام در تفاهم نامه با استانداری هرمزگان در دستور کار قرار دارد تا به بهره برداری برسد.

 

 

وی افزود: در حوزه جشنواره ها و رویداد ها نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگاه ما در حرکت های ملی به استان ها و در استان ها به شهرستان ها است

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا