پلیس فتا توصیه کرد زائران اربعین از درگاههای مطمئن ویزا تهیه کنند.
 

به تازگی افراد سودجو با طراحی صفحات‌ جعلی اینترنتی در قالب صدور سریع ویزای اربعین به سرقت اطلاعات بانکی و کلاه‌برداری از متقاضیان اقدام کرده اند.

پلیس فتا در خوزستان ضمن هشدار به زائران عتبات عالیات توصیه کرد: زائران برای ثبت‌نام به سایت اصلی سازمان حج و زیارت به نشانی haj.ir مراجعه و از کپی کردن یا رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعیارائه می‌شود خودداری کنند.

کاربران همچنین به ایمیل‌های ناخواسته و یا پیام‌هایی که تحت عنوان ثبت‌نام اربعین‌حسینی در شبکه‌های اجتماعی با عناوین جذاب و اغوا کننده دریافت می‌کنند، پاسخ ندهند.

وی درباره ثبت‌نام در سامانه سماح توضیح داد: متقاضیان حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین می‌توانند در قالب گروه‌های ۵ تا ۱۰ نفر در این سامانه ثبت‌نام کنند که یکی از افراد به عنوان سرگروه در این ثبت‌نام مشخص می‌شود که رابط میان گروه و دفتر مجاز خدمات زیارتی است که پیامک‌های اطلاع‌رسانی نیز برای این فرد ارسال می‌شود.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت اذعان کرد: بر اساس توافق به عمل آمده با وزارت امور خارجه، تعداد نفرات برای دریافت ویزای گروهی عتبات از حداقل ۵ نفر است و گروه‌های کمتر از ۵ نفر بصورت انفرادی در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند.

نظافتی در این‌باره اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل نیروی انتظامی و مصوبه ستاد مرکزی اربعین، حداکثر تعداد نفرات در ویزای گروهی اربعین ۱۰ نفر است.

* هزینه ویزای اربعین

وی در رابطه با هزینه دریافت ویزای اربعین گفت: هزینه صدور ویزای گروهی برای گروه‌های ۵ نفر به بالا به ازای هر نفر ۳۰ دلار و برای ثبت‌نام‌های انفرادی به ازای هر نفر ۴۰ دلار است.

این مقام مسئول در سازمان حج تصریح کرد: دفا‌تر مجاز زیارتی صرفا مجاز به دریافت وجه لازم به دلار هستند و اجازه دریافت مبلغ ریالی معادل را ندارند. همچنین مبلغ ۱۰۰ هزار ریال به صورت نقدی به عنوان حق‌الزحمه به ازای هر نفر از متقاضیان دریافت می‌شود.

* مدارک لازم برای دریافت ویزای اربعین

نظافتی درباره مدارک لازم برای دریافت ویزای گروهی اربعین توضیح داد: سرگروه‌ها بایستی علاوه‌بر گذرنامه، یک برگ کپی از صفحه اول گذرنامه و یک قطعه عکس رنگی ۴×۳ زمینه سفیدِ افراد گروه و همچنین مبلغ ۳۰ دلار هزینه صدور ویزا و مبلغ ۱۰۰ هزار ریال به ازای هر نفر را به دفا‌تر مجاز زیارتی ارائه کنند تا ویزای گروهی برای آنان صادر شود.

وی همچنین درباره مدارک مورد نیاز برای دریافت روادید انفرادی اربعین گفت: متقاضیان بایستی اصل گذرنامه، دو قطعه عکس رنگی ۴×۳ زمینه سفید و مبلغ ۴۰ دلار برای دریافت ویزا و همچنین مبلغ ۱۰۰ هزار ریال به عنوان حق‌الزحمه را به دفا‌تر خدمات زیارتی ارائه کنند.

* راه‌اندازی ۱۱ دفتر نمایندگی موقت سفارت عراق برای تسهیل صدور ویزای زائران

مدیرکل عتبات سازمان حج به راه‌اندازی دفا‌تر نمایندگی سفارت عراق در شهرهای قم، ایلام، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، کرمان، یزد، ساری، خرمشهر و سوسنگرد برای تسریع و تسهیل در روند صدور روادید اربعین اشاره کرد و توضیح داد: این دفا‌تر که در کنار چهار کنسولگری تهران، مشهد، اهواز و کرمانشاه کار صدور روادید برای زائران اربعین را انجام می‌دهند، تنها مجاز به ارائه خدمات به شرکت‌های مرکزی زیارتی در استان‌های کشور هستند و به صورت مستقیم به مراجعین خدمات ارائه نمی‌دهند.

نظافتی نسبت به فعالیت سودجویان و سوء استفاده آنان از احساسات مذهبی مردم هشدار داد و گفت: مشتاقان زیارت اربعین می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه سماح و مراجعه به ۲۲۰۰ دفتر مجاز خدمات زیارتی سراسر کشور که اسامی آن‌ها در پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت (www. hajnews. ir) اعلام شده است، با مطمئن‌ترین روش نسبت به دریافت روادید زیارت اربعین اقدام کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا