رضا کیانیان: آقاى وزير تشكر من و تمام شهرزادي ها را بپذيريد. و اميدوارم همه مسولين از شما بياموزند. عذر خواهي از آدمى كم نمى كند!

وزیر ارشاد در پیامی تصویری، از اصحاب فرهنگ و هنر به دلیل مصاحبه طنزگونه روز جمعه با یکی از خبرنگاران درباره اصحاب هنر عذرخواهی کرد.

وزیر ارشاد روزگذشته در پیامی ، از اصحاب فرهنگ و هنر به دلیل مصاحبه روز جمعه با یکی از خبرنگاران درباره  اصحاب هنر عذرخواهی کرد. این پیام شب گذشته منتشر شده است.

روز جمعه، در حالی که هنرمندان در صفوف رای دادن بودند و با انتشار عکس های انگشت های استامپ خورده خود مردم به حضور در پای صندوق های رای تشویق می کردند، صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با یک دوربین گفته های عجیب غریبی گفت که مایه حیرت و شگفتی شد؛ 

دوربین از او می پرسد نظرتان درباره دیدار آقای ابراهیم رئیسی و امیر تتلو چیست؟ 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:"اگر این کاندیدای مورد نظر می خواست من چند هنرمند براش می فرستادم. "

این مصاحبه کمتر از یک دقیقه ای، آتش به خرمن هنرمندان انداخت، البته به عزم آنها در جلب مشارکت مردم خللی وارد نکرد، اما تقریبا از شنبه صبح موجی فزاینده از اعتراضات شکل گرفت که چرا وزیر دیالوگی ابزار گونه درباره هنرمندان داشته است؟ 

دیروز گویا صالحی امیری متوجه این دلخوری شدید هنرمندان شده و در یک ویدیو از آنان دلجویی کرده و پوزش خواسته است. 

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و اخلاص دارم خدمت اصحاب فرهنگ و هنرکه حماسه بزرگ خلق کردند. بی‌شک حضور شگفت‌انگیز مردم در سر صندوق‌ها یک حادثه و حماسه بسیار بزرگی بود که در خاطره ملت ماندگار شد.

نقش بی‌بدیل اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر  را نمی‌توانیم در خلق این اثر بزرگ در تاریخ این سرزمین فراموش کنیم.

اما دیروز من در یک مصاحبه ای طنزگونه نکته‌ای را عرض کردم که شنیدم باعث تکدر خاطر جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر شد. من تاکید می کنم که سرمایه های بزرگ ما، اصحاب فرهنگ و هنر بوده و هستند.

عملکرد ما، بیان ما و تصمیمات ما در همه این دوره ها در جهت تقویت جایگاه و کرامت و منزلت اصحاب فرهنگ و هنر بوده است.

اساسا دولت بدون حمایت و پشتیبانی این جامعه بزرگ نمی تواند به مقصد و مقصود برسد. در عین حال اگر این سخن طنز من باعث رنجش شد، صمیمانه از همه شما اصحاب فرهنگ و هنرعذرخواهی می کنم.

ما دولت تدبیر و امید به مردم گفتیم که برای عذرخواهی لکنت زبان نداریم. باور داشته و داریم که توسعه و تعالی این سرزمین بدون پشتوانه هنر و هنرمندان و اصحاب رسانه اعم از سینما، موسیقی، شعر و تئاتر و هنرهای تجسمی وهمه کسانی که دل در گرو فرهنگ و هنر این سرزمین نامی دارند، ناممکن است.

بار دیگر عرض سلام و ادب و اخلاص خود را به همه عرض می کنم و اگر باعث تکدر شما شدم صمیمانه عذرخواهی می‌کنم.»

 

 

برخی انتقادات هنرمندان:

در جدیدترین واکنش‌ها مسعود جعفری جوزانی در پیامی تصویری خطاب به وزیر گفت: آقای صالحی امیری، وزارت فرهنگ و ارشاد سربازخانه نیست!

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد پای صندوق رأی حسینیه جماران در گفت‌وگویی با اشاره به گفتمان نامزد رقیب، رأی به آن را رأی به توهین، جزمیت و خشونت دانست و در پایان مصاحبه در لحنی کنایه‌آمیز به جناح رقیب گفت: «من به کاندیدای عزیز رقیب پیام میدم اگر نیاز به هنرمندان داشتی به من پیغام می‌دادی من برایت می‌فرستادم!».

اظهارات صالحی امیری موجی از انتقاد را میان هنرمندان برانگیخته است. نکته قابل توجه اینکه برخی از این هنرمندان خود حتی در صفحات مجازی به تبلیغ گفتمان رئیس جمهور مستقر پرداخته‌اند.

در جدیدترین این واکنش‌ مسعود جعفری جوزانی کارگردان شناخته‌شده سینما و تلویزیون در پیامی تصویری گفت: آقای صالحی امیری من آدم ترسو و آدم خودفروش و آدم‌فروش دیدم، اما در هیچ جای دنیا هنرمندی ندیدم که به‌دستور وزیر که هیچ به‌درخواست رئیس جمهور هم به کاری که عقیده ندارد تن در دهد. آقای وزیر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سربازخونه نیست، پوست خربزه هم زیاد است. یا علی.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

پیش از پیام جعفری جوزانی، سعید سهیلی، دیگر کارگردان سینمای ایران  در پستی در اینستاگرام، به انتقاد از اظهارات وزیر ارشاد پرداخت. وی در این پست نوشت: "رقبای آقای روحانی، سلام. چنانچه هر کدام از شما رئیس جمهور شد، لطفاً بفرمایید ما هنرمندان یک وزیر از نوع ارشاد براتون جور کرده بفرستیم. نام ایشان هنوز محفوظ است". نکته جالب در مورد این پست این است که پس از چند دقیقه این پیام از صفحه این کارگردان حذف شد!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

رضا کیانیان نیز که نقشی فعال در تبلیغ حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری داشت در پست اینستاگرامی خود با تأکید بر عذرخواهی وزیر ارشاد از هنرمندان نوشت: همین اول بِسْم الله، از وزیر ارشاد مى‌خواهم به‌خاطر توهین ناخواسته‌اى که دیروز به هنرمندان کرده‌اند با صداى بلند عذرخواهى کنند!

مى‌دانیم، اگر رئیس جمهور هست، به‌خاطر این است که مردم هستند! و به او رأى مى‌دهند! و اگر وزیر ارشادى هست، چون هنرمندان هستند! وزارت ارشاد بدون هنرمندان معنا ندارد! و اگر هنرمندان وارد عرصه انتخابات مى‌شوند به‌خاطر احساس مسئولیتى‌ست که براى آینده کشور دارند! نه براى خوش‌خدمتى! بدانید! هنرمندان، مطربان آماده به خدمت وزارت نیستند! که به اشاره‌اى خوش‌رقصى کنند! منتظر توضیح و عذرخواهى شما هستم!


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

واکنش رضا کیانیان به عذرخواهی وزیر فرهنگ !

رضا کیانیان نوشت: آقاي صالحى اميرى !

بعد از سلام ، ظهر سر صحنه سريال شهرزاد بودم كه پس از اعلام نهايي نتايج انتخابات با شوق فراوان نامه تبريك اين پيروزى بزرگ و گلايه از شما را روى صفحه اينستا گرامم گذاشتم ودرست پس از چهار ساعت شما با عذر خواهي به موقع و صاف و ساده خود من و گروه سريال شهرزاد را شگفت زده كرديد! قاعدتا نبايد شگفت زده مي شديم ! دليلش اما ساده است! چون عادت به عذر خواهي مسولين نداريم !!. آن هم در اين مدت كوتاه! آقاى وزير تشكر من و تمام شهرزادي ها را بپذيريد. و اميدوارم همه مسولين از شما بياموزند. عذر خواهي از آدمى كم نمى كند! بلكه مى افرايد. درخواست من يك نمونه از پرسشگرى مردمى بود كه به شما راى دادند و پاسخ شما يك نمونه از پاسخ گويىِ دولتى ست كه خود را مديون راى مردم مي داند! دنیای اقتصاد این خبر را منتشر کرد.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا