یزدفردا"معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه به شرکت‌های هواپیمایی تنها مجوز پرواز برنامه‌ای داده شده است، گفت: حداکثر افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز 30 درصد خواهد بود.

به گزارش ایلنا، محمد خداکرمی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی براساس شرایط خود و باتوجه به روز و ساعت پرواز و میزان تقاضا نرخ تعیین می‌کنند، اظهار داشت: این نرخ چه برای پروازهای عادی و برنامه‌ای و چه پروازهای چارتری لازم الاجرا است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی را به این سمت هدایت می‌کنیم که عرضه مستقیم داشته باشند یا از طریق آژانس‌های بند الف برای فروش بلیت اقدام کنند، ادامه داد: به نفع خود شرکت‌های هواپیمایی است که بلیت‌ها را به صورت برنامه‌ای به فروش برسانند اما با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های برنامه فروش و رزرواسیون مشکل دارند به فروش بلیت به صورت چارتری اقدام می‌کنند اما آن نرخی که ایرلاین تعیین می‌کند لازم الاجرا است.

مجوز پرواز چارتری نداده‌ایم
معاون سازمان هواپیمایی تاکید کرد: هیچ آژانسی حق ندارد نرخ بلیت را بالا‌تر از نرخ اعلامی ایرلاین‌ها به فروش برساند.

خداکرمی با تاکید بر اینکه هیچ درصد و عددی را برای فروش بلیت‌ها به صورت چارتری برای ایام نوروز در نظر نگرفته‌ایم، گفت: ایرلاین‌هایی که بازرگانی قوی تری دارند سعی دارند که تا جایی که ممکن است پروازهای برنامه‌ای برای ایام نوروز داشته باشند. برخی از شرکت‌ها هم که در سیستم فروش و بازرگانی ضعیف هستند فقط درصدی از پرواز‌هایشان را به فروش چارتری اختصاص می‌دهند که در این صورت هم رعایت نرخ‌های اعلامی از سوی شرکت‌های هواپیمایی الزامی است.

وی ادامه داد: تمام مجوزهای پروازی برای ایام نوروز که به ایرلاین‌ها داده‌ایم برنامه است اما برخی از ایرلاین‌ها به دلیل ضعف در سیستم فروش اقدام به عرضه بلیت چارتری به آژانس‌ها می‌کنند.

خداکرمی گفت: البته با توجه به امتیازاتی که فروش بلیت برنامه‌ای دارد ایرلاین‌ها به تدریج فروش بلیت چارتری را کاهش می‌دهند و به سمت عرضه بلیت برنامه‌ای حرکت می‌کنند.

معاون سازمان هواپیمایی درباره تعداد پروازهایی در ایام نورزو انجام می‌شود، اظهار داشت: برای ایام نوروز ۲۰ هزار مجوز پرواز عادی و فوق العاده صادر شده است که پیش بینی می‌کنیم به بیشتر از ۳۰ هزار پرواز هم برسد که البته به تقاضای بازار بستگی دارد.

فروش بلیت نوروزی، بازار سیاه نخواهد داشت
خداکرمی با تاکید بر اینکه نوروز امسال بازار سیاه فروش بلیت هواپیما نخواهیم داشت، گفت: از آنجایی که ایرلاین‌ها در تعیین نرخ مختار هستند و از آزادی عمل برخوردارند می‌توانند در صورت افزایش تقاضا درصدی افزایش قیمت را بر روی بلیت‌ها اعمال کنند و نیازی به فروش بلیت از طریق بازار سیاه را ندارند.

وی با بیان اینکه سازمان امسال نظارت بیشتری بر روی عملکرد آژانس‌های فروش بلیت هواپیما دارد، ادامه داد: هیچ آژانسی حق فروش بلیت هواپیما بیشتر از نرخ صادر شده از سوی ایرلاین‌ها را ندارد. فروش نوروزی را برخی از ایرلاین‌ها و آژانس‌ها شروع کرده‌اند و تا کنون روند فروش قانونی و متناسب تقاضای با بازار بوده و ظرفیت برای برای روز‌های اوج تقاضا در ایام نوروز هنوز هم وجود دارد.

افزایش قیمت‌ها بالا‌تر از ۳۰ درصد نمی‌رود
خداکرمی با بیان اینکه شرکت‌ها را برای مشاوره تعیین نرخ بلیت با توجه به تقاضای بازار و آماده سازی ناوگان در ایام نوروز دعوت کردیم، گفت: شرکت‌ها هم خوشبختانه هماهنگ با سازمان پیش رفته‌اند. علی رغم اینکه آزادی عمل برای تعیین نرخ دارند اما میزان نوسانات در بازه ایام پیک نوروز معقول و منطقی است.

معاون سازمان هواپیمایی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی افزایش قیمتی در فروش بلیت‌های خود برای ایام نوروز اعمال نکرده‌اند و همچنان بلیت‌ها را با نرخ‌های مصوب چند ماه گذشته به فروش خواهند رساند، تاکید کرد: برخی از ایرلاین‌ها هم افزایش قیمتی را در نظر گرفته‌اند که حداکثر این افزایش قیمت‌ها بین ۲۰ الی ۳۰ درصد است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا