یزدفردا" یاشار بوم راشین؛ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مسافرت‌های اردویی ما این است که آب تمیز مناسب برای آشامیدن و پخت و پز پیدا کنیم.


حتی وقتی مکان اردو زدن شما نزدیک آب باشد نمی‌توانید اطمینان حاصل کنید که آب برای مصرف مناسب است. بنابراین چه می‌توان در مورد یک منبع کاملا گل آلود که ماحصل باران پیش بینی نشده است انجام داد؟

نگران نباشید. این دستورالعمل گام‌هایی را به شما آموزش می‌دهد که در طی آن‌ها شما می‌توانید گل آلود‌ترین آب‌های گلی را هم تمیز و خالص نمایید و آن را برای آشامیدن و پخت و پز مناسب سازید.

گام یک-مواد شیمیایی مورد نیاز

سولفات آلومینیم

سولفات آلومینیم که به اختصار آلوم نامیده می‌شود وقتی به آب اضافه می‌شود با قلیاییت‌های بیکربناته آب واکنش می‌کند و تشکیل رسوب ژلاتینی را می‌دهد.

این لخته ذرات معلق آب خام و ذرات ریز دیگر را جذب می‌کند و در کف ظرف ته نشین می‌نماید. آب روی این ته نشست تقریبا تمیز است و تنها ذراتی حل شده در خود دارد.

آلوم به صورت کریستال است اما شما می‌توانید آن را پودر کرده و در ظرف شیشه‌ای تمیز نگهداری نمایید.

محلول پودر سفید کننده
پودر سفید کننده یا آهک کلرینه شده برای ضدعفونی آب از باکتری‌ها استفاده می‌شود.

کلر موجود در محلول پودر سفید کننده تقریبا ۹۰ درصد باکتری‌های موجود در آب را از بین می‌برد.


پودر سفید کننده همچنین به عنوان هیپوکلریت کلسیم در شکل پودری شناخته می‌شود. یک یا دو قاشق چایخوری از پودر به بطری شیشه‌ای اضافه کنید. آب افزوده و خوب به هم بزنید. چون ممکن است درب پلاستیکی خورده شود، از یک درب فلزی استفاده نمایید.

هم پودر سفید کننده و هم آلوم عموما در مغازه‌های خوارو بار فروشی در دسترس هستند.

گام دو-نمونه آب
بعد از باران سنگین، به آب جمع شده از منبع نگاه کنید. آن گلی است و دارای مواد شناور زیادی است. اکنون به ما اجازه دهید تا ببینیم چطور ی توانیم آن را از آب کثیف به آب تمیز قابل آشامیدن تغییر دهیم.

گام سه-تصفیه آب گل آلود با آلوم

انعقاد و ته نشینی
در اینجا من آب گل آلود را در دلوی جمع آوری کرده‌ام. آب بیشتری برای سرریزی ریخته‌ام و اغلب مواد شناور را با دست جداسازی نموده‌ام.

با استفاده از یک پارچه ریز، آب گل آلود را داخل ظرف دیگری فیل‌تر کرده‌ام. آب صاف شده شامل مواد شناور نیست و لای کمی هم دارد.

حدود ۵ لیتر آب را در یک دلو پلاستیکی بریزید و نیم قاشق چایخوری آلوم پودری اضافه کنید و خوب به هم بزنید (این مقدار حدود ۵۰ میلی گرم است که معادل ۱۰ میلی گرم در لیتر کار می‌کند)
این دلو باید ۶ الی ۷ ساعت نگهداری شود تا رسوبات منعقد شده و در کف ظرف ته نشین گردند.

گام چهار: زهکشی آب تمیز
بعد از حدود ۷ ساعت اغلب ذرات محلول در کف دلو ته نشین شده‌اند. خیلی آرام و بدون به هم زدن ته نشست‌ها، آب تمیز را داخل ظرف دیگری زهکشی نمایید.

حدودا نیم لیتر آب به همراه رسوبات در دلو باقی می‌ماند.

آب جمع شده هنوز حاوی ذرات محلول ریزی است که می‌توانند صاف یا فیل‌تر شوند. اگر شما در هنگام رفتن به اردو با خود صافی کوچک آب به همراه می‌برید، برای بدست آوردن آب خالص‌تر می‌توانید بعد از ضد عفونی (گام بعدی) آب را صاف کنید.

گام پنج-ضد عفونی

آب تمیز متعاقب ته نشینی هنوز مقدار زیادی باکتری دارد و نیاز دارد که قبل از مصرف ضد عفونی شود. در اینجا من از محلول سفید کننده خانگی که حاوی کلر است استفاده کرده‌ام.

میزان معمول تجویز شده حدودا ۲ قطره برای هر لیتر آب است. پس من ۹ قطره را به آب ظرف اضافه کرده و آن را خوب به هم می‌زنم.

این آب ممکن است کمی بوی کلر بدهد. یا ظرف را در فضای باز بگذارید و آن را به طور متناوب برای سی دقیقه هم بزنید و یا از فیل‌تر پرتابل استفاده کنید تا با خالص سازی آب، بوی کلر آن را بگیرید.

کلر زنی تقریبا ۹۰ درصد باکتری‌های آب را حذف می‌کند. اکنون حدود ۴. ۵ لیتر آب تمیز در اختیارمان است که می‌شود جهت آشامیدن و پخت و پز مورد استفاده قرار داد.

گام شش-تجربه در بطری‌های پلاستیکی

من تجربه تمیز سازی را در بطری دو لیتری آب انجام داده‌ام. اینجا من آلوم را حدود ۱۵ میلی گرم به ازای هر لیتر آب افزوده‌ام. به نظر می‌رسد که این مقدار بیش از مقدار قبل ۱۰ میلی گرم در لیتر مثمر ثمر باشد.

گام هفت-پانوشت

بعضی از نکات استفاده از آلوم و پودر سفید کننده
دز تجویزی آلوم از ۵ میلی گرم در لیتر برای آب‌های نسبتا تمیز تا ۸۵ میلی گرم بر لیتر برای آب‌های فوق العاده کدر همانند فاضلاب‌های صنعتی متغیر است. هر چند دز معمول آب آشامیدنی حدود ۱۷ میلی گرم بر لیتر است.

دز محلول سفید کننده ۲ قطره در لیتر بر اساس ۶۰ تا ۷۰ درصد کلر در دسترس پودر سفیدکننده توصیه شده است.

شما می‌توانید این مقدار را با بو کردن آب کلرزنی شده زیاد و یا کم نمایید. در بوی کلر بیشتر مقداری آب تمیز اضافه کنید. وقتی هیچ بویی استشمام نمی‌شود، چند قطره بیشتر اضافه کنید.


نگهداری دلوهای آب مخلوط شده با آلوم در طول شب به شما اجازه می‌دهد که در صبح روز بعد، آب تمیز کافی داشته باشید.

زیاد بودن مقدار آلوم ممکن است برای شما سرگیجه، اسهال و استفراغ موقت به ارمغان بیاورد که البته خطرناک نیست. پس موقع اضافه کردن آلوم به آب مراقب باشید.

محلول سفیدکننده خورنده است. در تماس با محلول مراقب باشید که روی لباس و یا پوستتان نریزد.

پس اردو روندگان محترم، هر بار که به اردو می‌روید فراموش نکنید که با خود مقدار کمی آلوم و محلول سفیدکننده همراه داشته باشید.

این امر وقتی شما وسط جایی گیر می‌افتید که فقط گل در اختیارتان قرار می‌دهد، بسیار به کارتان می‌آید.

منبع:  instructable

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا