یزدفردا :این سناتور جمهوری‌خواه در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌هایش برای برقراری ارتباط با مقامات ایرانی و دیدار با ظریف گفت: من نمی‌توانم چیزی بگویم. این کاملا محرمانه است. اگر بگویم چه حرف‌هایی رد و بدل شده، دیگر محرمانه نخواهد بود. البته ما بارها به‌طور علنی درباره اهدافمان از دیپلماسی و اینکه چه حرف‌های باید بزنیم، صحبت کرده‌ایم.

سناتور رند پاول با تاکید بر اینکه انتظار از ایران برای توقف کامل غنی‌سازی و همچنین توافق بر سر موشک‌های بالستیکش غیر واقع‌بینانه است، گفت: با این رویکرد هرگز به پیشرفتی دست نخواهیم یافت.

به گزارش ایسنا، رند پاول سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که این روزها خبری از او مبنی بر دعوتش از ظریف برای حضور در کاخ سفید منتشر شده است در یک پادکست ویدئویی به سوالاتی پیرامون سیاست‌های دولت آمریکا درقبال ایران پاسخ داد و تاکید کرد که رئیس جمهور کشورش به دنبال تغییر نظام در ایران نیست.

پاول که از طرفداران سر سخت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به شمار می‌آید در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ درک درستی از ارتباط میان تغییر نظام و عراق و همچنین موضوع ایران دارد؟ اظهار داشت: من همین‌طور فکر می‌کنم. وقتی شما اظهارات او را در هفته‌های اخیر می‌بینید، متوجه می‌شوید که رئیس جمهور ترامپ به دنبال تغییر نظام در ایران نیست. هرچند که او افرادی همچون بولتون را در نزدیکی‌اش دارد که می‌گویند خواهان تغییر نظام در ایران یا کره شمالی هستیم اما این صحبت‌های بولتون است، نه ترامپ. رئیس جمهور یک موضع کاملا متفاوت دارد.

وی ادامه داد: اما رئیس جمهور از ایران هم عبور نمی‌کند، چراکه مشکلاتی وجود دارد. واقعا مشکلات در هر دو طرف وجود دارد. همان‌طور که والدین می‌گویند برای جنگیدن به دو نفر نیاز است، ما نیز اغلب به همین شکل هستیم. ما پهپاد و کشتی‌هایی را در نزدیکی ساحل آنها (ایران) مستقر کرده‌ایم، آنها نیز یک پهپاد ما را سرنگون کردند. اما از نظر من رئیس جمهور وقتی تصمیم گرفت که اوضاع را تشدید و حمله نکند، واقعا از خود خویشتنداری نشان داد. بنابراین، من فکر می‌کنم که این یکی از بهترین لحظات رئیس‌جمهور بود.

این سناتور جمهوری‌خواه در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌هایش برای برقراری ارتباط با مقامات ایرانی و دیدار با ظریف گفت: من نمی‌توانم چیزی بگویم. این کاملا محرمانه است. اگر بگویم چه حرف‌هایی رد و بدل شده، دیگر محرمانه نخواهد بود. البته ما بارها به‌طور علنی درباره اهدافمان از دیپلماسی و اینکه چه حرف‌های باید بزنیم، صحبت کرده‌ایم. ایرانی‌ها همان گونه که در توافق هسته‌ای نشان داده‌اند مایل به محدود کردن غنی‌سازی هسته‌ای خود و صحبت درباره عدم دستیابی همیشگی به سلاح هسته‌ای هستند. من فکر می‌کنم که آنها واقعا در جایگاهی قرار دارند که می‌تواند یک توافق حاصل شود.

در حالیکه مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که دیگر حاضر به مذاکره با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای نیستند و به‌علاوه توان موشکی ایران نیز قابل مذاکره نیست، رند پاول افزود: من فکر می‌کنم که بخش دشوارتر موشک‌های بالستیک است که در توافق هسته‌ای گنجانده نشده بود. موضوعی که به شدت مورد انتقاد رئیس جمهور و سایرین بود. مسئله اینجاست که باید این را درک کرد، ایران به دنبال موشک‌های بالستیک می‌رود چون دشمنان منطقه‌ای دارد. عربستان و اسرائیل تا دندان مسلح هستند و ایران هر دور ا دشمن خود می‌داند. ایران می‌گوید که این تسلیحات را برای بازدارندگی می‌خواهد. از نظر من، طرف آمریکایی باید بفهمد که ایران تنها در شرایطی بر سر میز مذاکره درباره برنامه موشکی‌اش می‌نشیند که عربستان نیز بر سر این میز بیاید. همان‌طور که می‌دانید تسلیحات فراوانی در سراسر خاورمیانه وجود دارد و ما نمی‌خواهیم درباره کاهش آنها صحبت کنیم. این چیزی است که طرف آمریکایی حاضر به گفت‌وگو درباره آن نیست و مطمئن نیستم که عربستان نیز چنین کاری کند.

وی همچنین گفت: عربستان بدون فشار مذاکره نخواهد کرد و ما می‌توانیم از ابزار اعمال فشار خود، یعنی فروش تسلیحات (به ریاض) برای ملزم کردن عربستان به مذاکره استفاده کنیم. ما قادر به انجام آن هستیم اما این کار مستلزم تغییر در سیاستی است که اکنون آن را دنبال می‌کنیم. به نظر من این تنها راه حصول یک توافق بر سر موشک‌های بالستیک است. اگر ما به موضع خود مبنی براین ادامه دهیم که شما باید غنی‌سازی را متوقف کنید، باید بر سر موشکهای بالستیک خود توافق کنید و باید در برابر آمریکای بزرگ به زانو درآیید، در این صورت مسلما توافقی در کار نخواهد بود. هرچند که ما می‌توانیم در هر جنگ نظامی در برابر ایران برنده شویم اما آنها خیلی ساده منتظر خواهند بود تا زمان ما به پایان برسد و برای دفاع از غرور خود به عنوان یک ملت تلاش خواهند کرد. امیدوارم که راه دیگری وجود داشته باشد، جایگزینی برای وارد شدن به یک درگیری با آنها (ایران).

این سناتور آمریکایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و در عین حال انتظار از ایران برای توقف غنی‌سازی‌اش را در شرایطی که به توافق پایبنده بوده است، طعنه‌آمیز توصیف کرد و گفت: این ما هستیم که از توافق خارج شدیم. در واقع ما به نوعی توافق را نقض کردیم. ایرانی‌ها همچنین تشدید تحریم‌ها را یک جنگ اقتصادی و اقدامی تهاجمی تلقی می‌کنند. این کاری است که انجام می‌دهیم. تحریم‌های قدیمی اجازه فروش نفت به چین، هند، کره جنوبی و ژاپن را می‌داد اما تحریم‌های جدید در تلاش است این صادرات را به صفر برساند. از نظر من این تحریم‌ها اگرچه کارساز بوده اما تاثیر برعکس داشته است. یعنی به جای اینکه آنها را به سمت مذاکره سوق دهد ما در حال سوق دادن آنها به سمت درگیری نظامی هستیم. بنابراین، طرف آمریکایی باید به این فهم برسد که دست از برخی چیزها بردارد، بعضی از تحریم‌ها را بردارد تا تغییر رفتار رخ دهد. ابزاری که ما در اختیار داریم کاهش تحریم‌ها است اما اگر بگوئیم "تا زمانی که تمام کارهای مورد نظر ما را انجام ندهید، هیچ تحریمی‌ را لغو نمی‌کنیم" این درخواستی غیر واقع‌بینانه است و با این رویکرد هرگز پیشرفتی حاصل نخواهیم کرد.

رند پاول در ادامه تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را نمونه‌ای از ناکارآمد بودن ابزار فشار اقتصادی توصیف کرد و اذعان داشت که تحریم‌ها موجب سخت‌تر و سخت‌تر شدن زندگی مردم کشورهای مورد تحریم، همچون ونزوئلا می‌شود.

وی خاطر نشان کرد که سیاست خارجی آمریکا باید حساب شده و مبتنی بر قانون اساسی باشد. سیاست خارجی نباید یک بازی شطرنج ژئوپولیتیک باشد، هرچند که در برخی موارد همین گونه است. سیاست خارجی باید در راستای منافع مردم باشد.

سناتور رند پاول در جریان سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به نیویورک دیداری با وی داشته است که ادعا می‌شود در جریان این دیدار از ظریف دعوت کرده تا برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید حضور یابد.

این در حالی است که وزیر امورخارجه کشورمان در سفر خود به نیویورک در تشریح موضع ایران درباره تمایل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به مذاکره با ایران اظهار داشت: ما پیش از این با آمریکا مذاکره کردیم. برای هر کسی، هر دولتی بیرون از آمریکا مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید مستقر است؛ این به مردم آمریکا ارتباط دارد. برای سایر مردم جهان این‌گونه است که توافق با دولت آمریکا انجام می‌شود. ما با دولتی در آمریکا توافق کردیم که در آن زمان به طور قانونی انتخاب شده بود. پس از آن نیز رئیس جمهور ترامپ انتخاب شد. انقلابی در آمریکا رخ نداده، بلکه تنها یک تغییر دموکراتیک در دولت این کشور بود و به این معنی نیست که ما مجبور باشیم تمام این‌ها را از سر بگیریم. فقط تصور کنید که اگر مردم مجبور بودند هر چهار سال یا هر هشت سال یک بار توافق با آمریکا را تجدید کنند، این مانع از ادامه یافتن روابط عادی کشورها می‌شد.

ظریف همچنین درباره این‌که آیا ایران، عدم مذاکره با آمریکا را نوعی شکست در دیپلماسی خود تلقی نمی‌کند، تصریح کردکرد: نه اینطور نیست؛ چرا که ما پیش از این با آمریکا مذاکره کرده‌ایم. مسئله مذاکره نکردن نیست. مسئله تلاش نکردن نیست. ما برای روزها و ماه‌ها و سال‌ها به مذاکره پرداختیم. ما تمام تلاش‌مان را کردیم که من و وزیر جان کری به ملاقات ادامه دهیم. ما نه یک سند دو صفحه‌ای بلکه به توافقی ۱۵۰ صفحه‌ای دست یافتیم. این توافق بر پایه بی اعتمادی شکل گرفته است، به همین خاطر ۱۵۰ صفحه است. اگر اینطور نبود، ما می‌توانستیم به راحتی بگوییم که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد و قال قضیه را بکنیم. ما چنین کاری نکردیم. ما تک تک جزئیات درباره چگونگی نساختن سلاح هسته‌ای و چگونگی برداشته شدن تحریم‌های آمریکا را بررسی کردیم. من می‌توانم این را با قطعیت بگویم؛ چرا که می‌دانم برای نگارش تک تک کلمات این توافق، چه سختی‌هایی کشیده شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا