پیش از ظهر امروز و با حضور جمعی از مدیران مطبوعاتی، اعضای هیات منصفه مطبوعات، پیشکسوتان رسانه و خبرنگاران از «میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها» رونمایی شد.

 معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در مراسم رونمایی از میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها که با حضور جمعی از اصحاب رسانه، اعضای هیات منصفه مطبوعات، مدیران مسئول برخی از روزنامه‌ها و تنی چند از پیشکسوتان مطبوعاتی برگزار شد، با اشاره به اینکه متغیر بحرانی فضای رسانه ای کشور، «اخلاق حرفه ای» است، گفت: یکی از نقاط قوت این میثاق، تنظیم و تدوین آن توسط اهالی مطبوعات است که این نکته، ضریب نفوذ و پایبندی به آن را بالا می برد.

وی با تقدیر از تهیه کنندگان این میثاق به عنوان یک حرکت ماندگار صنفی در تاریخ مطبوعات کشور، توضیح داد: امروز پای درددل هر کدام از اهالی رسانه که بنشینیم مشکلات زیادی را بیان می ‌کنند اما اصلی‌ترین مشکلی که وجود دارد بحث اخلاق حرفه‌ای است زیرا این مساله با حیثیت رسانه‌ها و تبیین منزلت آنها در ارتباط است.

وی با اشاره به اینکه باید در مقوله اخلاق حرفه‌ای ادبیات سازی شود، تاکید کرد: همه ما اهالی مطبوعات و رسانه‌ای ها بر اینکه اخلاق امر مهمی است تاکید داریم اما باید به اخلاق با جزئیات پرداخت و کدهای اخلاقی را با جزئیات مشخص کرد تا در ارزشگذاری اخلاق حرفه ای موفق باشیم و بتوانیم با تدوین شاخص‌هایی میزان پایبندی به اخلاق را مشخص کنیم.

نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات در همین زمینه با اشاره به رفتار غلط برخی رسانه‌ها در خصوص ضبط صوت و تصویر افراد بدون اطلاع آنها و انتشار سخنان و اظهارات آنان، افزود: باید در یک میثاق اخلاقی مشخص شود که جایگاه خبرنگار در مقابل فرد مصاحبه شونده چگونه است، نقش رسانه در شیوه انتشار اخبار چست، مدیران رسانه‌ها چه وظایفی دارند، چطور باید با بداخلاقی‌های رسانه‌ای برخورد شود، چطور از برخی رفتارهای غلط غیر حرفه‌ای پرهیز کنیم...

انتظامی بر لزوم ثبات حرفه‌ای روزنامه‌نگاران نیز تاکید کرد و  ضمن اشاره به این موضوع که در چند بند از میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها، مسئولیت آنها نسبت به همکارانشان در رسانه‌های دیگر مشخص شده، گفت: یکی از عوامل خانه‌به دوشی روزنامه‌نگاران نبود ثبات حرفه‌ای است، ما باید به سمتی حرکت کنیم که رسانه‌های داخلی به حفظ خبرنگاران و سرمایه گذاری بر روی آنها اهمیت دهند؛ که یکی از بندهای این میثاق که به این مهم بسیار کمک می کند، الزام رسانه ها به بیمه خبرنگاران بر اساس رده و رتبه آنان در رسانه است.
وی در عین حال با تقدیر از کارگروه توسعه مطبوعات به خاطر تدوین این میثاق‌ گفت: ما از تعدد میثاق‌های اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها و اینکه اهالی مطبوعات به آن‌ها بپیوندند، استقبال می‌کنیم و تعدد آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پرونده‌هایی که در دادگاه مطبوعات تشکیل می‌شود، نیز تصریح کرد: با همکاری قوه قضائیه و معاونت پیشگیری به زودی شوراهای حل اختلاف برای مطبوعات و شکایت‌های مطبوعاتی تشکیل می‌شود تا به سمت قضایی زدایی حرکت کنیم و پرونده‌های مطبوعاتی کمتر به دادگاه برود.

شایان ذکر است در پایان این مراسم که با سخنرانی، اظهار نظر و نقدهای برخی از مدیران مطبوعاتی همراه بود، مقرر شد ضمن بررسی نسخه منتشرشده، طی فرصتی یکماهه مفاد این میثاق‌نامه از سوی اصحاب رسانه، اساتید ارتباطات و دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ مورد بررسی قرار گرفته و موارد اصلاحی در نسخه نهایی اعمال شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا