پنجشنبه گذشته، رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهوری تاتارستان و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور ادیان مذهبی، پس از ورود به ایران، به دیدار ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی رفت.

به گزارش تابناک، این دیدار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به اینکه رئیسی، یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران است، برخی شائبه های سیاسی را در میان برخی جریانات سیاسی ایجاد کرد، به گونه ای که حتی برخی این دیدار را مقدمه دخالت کشورهای خارجی در انتخابات داخلی دانستند.

سبحانی فر، رئیس هیأت دوستی پارلمانی بین ایران و روسیه در دیدار رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهور تاتارستان و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور ادیان مذهبی با رئیس استان قدس گفت: از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود که یک گروه از تاتارستان به ایران بیایند و درخواست داده بودند از چند مکان از جمله برخی دانشگاه ها و مراکز مذهبی هم دیدن کنند.

این نماینده مجلس در این باره می گوید: رئیس‌جمهور تاتارستان، فرد مسلمانی است و می خواست زیارتی در مشهد داشته باشد. همچنین قرار است، قراردادی تجاری بین مشهد و تاتارستان امضا شود و این هیأت به همین دلیل به مشهد رفت و در آنجا درخواست دادند، دیداری هم با تولیت آستان داشته باشند و ما نیز این دیدار را برایشان هماهنگ کردیم.

رئیس هیأت دوستی ایران و روسیه گفت: از چندین ماه پیش، هماهنگی بین دو استان تاتارستان و خراسان رضوی برقرار شد و قرار است در آینده نزدیک، سمیناری در تاتارستان به منظور تعمیق روابط تجاری و بازرگانی بین دو کشور برگزار شود.

وی در ادامه افزود: پس از سفری هم که والنتینا ماتوینکو، رئیس سنای روسیه به ایران داشت، بنا بر پیشنهاد وی قرار شد، بین استان های ایران و روسیه یا همان جمهوری های مستقل ارتباط ایجاد شود. به همین منظور، مقرر شد بین دو استان که ظرفیت های مشترکی دارند و می توانند بهره بهتری از این ظرفیت ها ببرند، ارتباط ایجاد کنیم تا روابط اقتصادی و تجاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

وی همچنین یادآور شد: در این سفر هم هیأت تاتاری درخوست دیدار با چند تن از مسئولان این استان را داشتند. به همین منظور، نشست هایی با استاندار و چندین گروه اقتصادی، علمی و دانشگاهی برگزار کردند و از آنجا هم که یک کشور مسلمان هستند، دیداری هم با آستان قدس داشتند که این دیدار انجام شد.

وی گفت: این دیدارها از گذشته بوده و درخواست های زیادی هم در خصوص این موضوع شده بود؛ بنابراین، این کار صورت گرفت. همچنین درباره شائبه های سیاسی و انتخاباتی هم که در این زمینه مطرح می شود، باید گفت، بعید است یک کشور آن هم یک استان کوچک بخواهد در انتخابات داخلی ایران دخالت داشته باشد.

وی راجع به مسئولیت خود در این دیدار نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه من رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و روسیه هستم و هم از نمایندگان استان خراسان رضوی بودم، بخشی از این هماهنگی ها از سوی وزارت کشور محول شده بود که صورت گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا